Căsătoria se mută pe online

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Căsătoria se mută pe online 5

La Iași s-a disecat mariajul. Vineri seară, de la ora 19.00, s-au adunat aproape o mie de oameni într-un laborator înghețat pentru a învăța cum se duce lupta cu celălalt, pentru că de la oficiul stării civile pînă la dezgustul matrimonial nu sînt decît 20 de ani. În vechiul cine­ma­tograf Victoria au a­flat că cea mai la în­demînă metodă este Internetul. Aveți grijă cînd părinții voștri își fac conturi pe Facebook.

Să nu ne mai caute nimeni no­dul din papură! Să nu ne reproșeze că ne lăudăm cu mizerabilul nostru. No­ul film românesc, „Bună! Ce faci?”, schimbă naturalismul și rea­li­tatea gri cu care ne-a obișnuit ci­ne­matografia autohtonă pe o pri­vi­re mai colorată și mai senină a­su­pra vie­ții. Gest riscant, avînd în vedere succesul de care s-a bucurat curentul pe care l-au impus Mungiu, Pu­iu și Po­rum­boiu. Dar Alexandru Ma­f­tei, regizorul filmului, își a­su­mă acest risc, pentru ca în final să iasă cîștigat. Nu va cuceri premii pe la î­nal­te competiții europene des­fă­șurate pe malul mării, dar, cu siguranță, ar putea face ceea ce nici un film n-a mai făcut de cîteva decenii în România: va impulsiona spectatorul să iasă din casă și să se acomodeze într-un scaun de cinema. Chiar dacă cinematograful încă nu e pregătit pentru asta, așa cum a fost Victoria în seara de vineri, spec­­tatorii vin buluc în sala care n-a mai văzut atîta suflare de mult timp. La cele cîteva grade peste ze­ro, cei întîrziați mai speră pentru un loc neocupat: „e liber lîngă dumneavoastră?”. Apoi toți se aciuează, înfofoliți, unul lîngă altul, ca niște știu­leți de porumb în pănuși. Încearcă să se miște ca să se dez­mor­­țească un pic, dar scaunele vechi scot niște gemete cumplite, ca­re acoperă vocea prezentatorului și sonorizarea destul de proastă.

Așa a fost în viață

Dar să vorbim despre film. Un ve­cin de-al bunicii mele, de-o vîrs­tă cu criza economică precedentă, ca­re își trăiește viața după o fi­lo­so­fie sofisticată dezvoltată de el în­suși, împarte mereu filmele în do­uă categorii: cele „care chiar așa au fost și în viață” și cele pe care „le-au scornit ei”. „Bună! ce faci?” intră în pri­ma categorie. Altfel, scenariul ar fi părut prea facil, o coincidență for­țată, un fel de „Mr. and Mrs. Smith” în variantă românească. To­tuși, cu o poveste care poate fi re­zu­mată în două fraze, filmul re­u­șeș­te să te țină conectat pe parcursul celor două ore, fără să plictisească. Este vorba, în cea mai mare parte, de munca regizorală, pentru că Ale­xan­dru Maftei reușește să spună o po­veste într-o manieră simpatică și ju­căușă în jurul unui scenariu simplist.

Conflicul e clasic: un soț și o so­ție care se suportă de 20 de ani nu mai au ce să-și spună unul celuilalt. În tinerețe, ambii pășeau spre carie­rele lor frumoase, pînă cînd coti­dianul și cîteva întîmplări nefericite îi transformă într-unul din cuplurile amintite. Tragedia lor este ampli­fi­ca­­tă de momentele în care el, în loc să fie cel care cîntă la pian în fața pu­blicului, este cel care stă în um­bra artistului, întorcînd paginile pen­tru acesta, iar ea nu face psiha­na­liză pe o canapea, într-un cabinet par­ticular, ci ghicește starea civilă a bărbaților după gulerele cămășilor pe care le spală la curățătorie. A­pro­po de întîmplări nefercite, filmul se derulează din perspectiva fiu­lui lor de 20 de ani, care are o viață sexuală agitată, spre deosebire de cea a părinților lui. Este spec­ta­cu­­loasă și evoluția acestui personaj, care spre final, ajunge să prefere să­ru­tările unei tocilare în detrimentul se­xului pe mașina de spălat sau al celui cu două fete odată, în laboratorul de chimie din liceu. Chiar dacă pare facilă și inexplicabilă la în­ceput, la o a doua privire, această mutare a scenaristei Lia Bugnar face trimitere la ideea că nimeni nu e privilegiat ca să fie scutit de normalitate, de cotidianul din care va trebui să încerci să ieși ca dintr-o mlaștină cu bulbuci. Cei doi soți bla­zați evadează în Internet. Fie­ca­re își găsește cîte un amant virtual, cu care îș dă seama că se po­tri­vește  atît de bine, fără a ști că vor­besc unul cu celălalt.

Fără întrebări

Este plauzibilă opțiunea regizo­ru­­lui de a ilustra toate convorbirile ce­lor doi de pe chat. Riscînd să plic­­tisească dacă ar fi pus camera în fa­­ța unui calculator, acesta alege să fie ludic, creînd o atmosferă oarecum asemănătoare cu cea din „A­me­lie” a lui Jean-Pierre Jeu­net. Și fi­nalul este frumos, dar nu peste mă­sură de explicit. Iar cînd pe e­cra­nul mare încep să alunece rînduri de litere albe și în fața pu­bli­­cului co­boară scenarista și cîțiva actori cu roluri secundare, sala e de­ja pe ju­mătate goală. Vedetele țin cî­te un discurs laconic, iar la se­siu­nea de întrebări și răspunsuri singura mînă ridicată n-a putut fi obser­va­tă din cauza celor care se ridicau să plece. A­șa că n-a mai urmat ni­mic. Data vi­itoare cînd se va umple sala de la Victoria va fi mai cald.

Anastasia CONDRUC

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top