Căsătoria se mută pe online
De pe scena Iașului 7 martie 2011 Niciun comentariu la Căsătoria se mută pe online 5La Iași s-a disecat mariajul. Vineri seară, de la ora 19.00, s-au adunat aproape o mie de oameni într-un laborator înghețat pentru a învăța cum se duce lupta cu celălalt, pentru că de la oficiul stării civile pînă la dezgustul matrimonial nu sînt decît 20 de ani. În vechiul cinematograf Victoria au aflat că cea mai la îndemînă metodă este Internetul. Aveți grijă cînd părinții voștri își fac conturi pe Facebook.
Să nu ne mai caute nimeni nodul din papură! Să nu ne reproșeze că ne lăudăm cu mizerabilul nostru. Noul film românesc, „Bună! Ce faci?”, schimbă naturalismul și realitatea gri cu care ne-a obișnuit cinematografia autohtonă pe o privire mai colorată și mai senină asupra vieții. Gest riscant, avînd în vedere succesul de care s-a bucurat curentul pe care l-au impus Mungiu, Puiu și Porumboiu. Dar Alexandru Maftei, regizorul filmului, își asumă acest risc, pentru ca în final să iasă cîștigat. Nu va cuceri premii pe la înalte competiții europene desfășurate pe malul mării, dar, cu siguranță, ar putea face ceea ce nici un film n-a mai făcut de cîteva decenii în România: va impulsiona spectatorul să iasă din casă și să se acomodeze într-un scaun de cinema. Chiar dacă cinematograful încă nu e pregătit pentru asta, așa cum a fost Victoria în seara de vineri, spectatorii vin buluc în sala care n-a mai văzut atîta suflare de mult timp. La cele cîteva grade peste zero, cei întîrziați mai speră pentru un loc neocupat: „e liber lîngă dumneavoastră?”. Apoi toți se aciuează, înfofoliți, unul lîngă altul, ca niște știuleți de porumb în pănuși. Încearcă să se miște ca să se dezmorțească un pic, dar scaunele vechi scot niște gemete cumplite, care acoperă vocea prezentatorului și sonorizarea destul de proastă.
Așa a fost în viață
Dar să vorbim despre film. Un vecin de-al bunicii mele, de-o vîrstă cu criza economică precedentă, care își trăiește viața după o filosofie sofisticată dezvoltată de el însuși, împarte mereu filmele în două categorii: cele „care chiar așa au fost și în viață” și cele pe care „le-au scornit ei”. „Bună! ce faci?” intră în prima categorie. Altfel, scenariul ar fi părut prea facil, o coincidență forțată, un fel de „Mr. and Mrs. Smith” în variantă românească. Totuși, cu o poveste care poate fi rezumată în două fraze, filmul reușește să te țină conectat pe parcursul celor două ore, fără să plictisească. Este vorba, în cea mai mare parte, de munca regizorală, pentru că Alexandru Maftei reușește să spună o poveste într-o manieră simpatică și jucăușă în jurul unui scenariu simplist.
Conflicul e clasic: un soț și o soție care se suportă de 20 de ani nu mai au ce să-și spună unul celuilalt. În tinerețe, ambii pășeau spre carierele lor frumoase, pînă cînd cotidianul și cîteva întîmplări nefericite îi transformă într-unul din cuplurile amintite. Tragedia lor este amplificată de momentele în care el, în loc să fie cel care cîntă la pian în fața publicului, este cel care stă în umbra artistului, întorcînd paginile pentru acesta, iar ea nu face psihanaliză pe o canapea, într-un cabinet particular, ci ghicește starea civilă a bărbaților după gulerele cămășilor pe care le spală la curățătorie. Apropo de întîmplări nefercite, filmul se derulează din perspectiva fiului lor de 20 de ani, care are o viață sexuală agitată, spre deosebire de cea a părinților lui. Este spectaculoasă și evoluția acestui personaj, care spre final, ajunge să prefere sărutările unei tocilare în detrimentul sexului pe mașina de spălat sau al celui cu două fete odată, în laboratorul de chimie din liceu. Chiar dacă pare facilă și inexplicabilă la început, la o a doua privire, această mutare a scenaristei Lia Bugnar face trimitere la ideea că nimeni nu e privilegiat ca să fie scutit de normalitate, de cotidianul din care va trebui să încerci să ieși ca dintr-o mlaștină cu bulbuci. Cei doi soți blazați evadează în Internet. Fiecare își găsește cîte un amant virtual, cu care îș dă seama că se potrivește atît de bine, fără a ști că vorbesc unul cu celălalt.
Fără întrebări
Este plauzibilă opțiunea regizorului de a ilustra toate convorbirile celor doi de pe chat. Riscînd să plictisească dacă ar fi pus camera în fața unui calculator, acesta alege să fie ludic, creînd o atmosferă oarecum asemănătoare cu cea din „Amelie” a lui Jean-Pierre Jeunet. Și finalul este frumos, dar nu peste măsură de explicit. Iar cînd pe ecranul mare încep să alunece rînduri de litere albe și în fața publicului coboară scenarista și cîțiva actori cu roluri secundare, sala e deja pe jumătate goală. Vedetele țin cîte un discurs laconic, iar la sesiunea de întrebări și răspunsuri singura mînă ridicată n-a putut fi observată din cauza celor care se ridicau să plece. Așa că n-a mai urmat nimic. Data viitoare cînd se va umple sala de la Victoria va fi mai cald.
Anastasia CONDRUC
Adaugă un comentariu