Buchetul filmelor românești, strîns la Iași

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Buchetul filmelor românești, strîns la Iași 30
Buchetul filmelor românești, strîns la Iași

Peliculele și actorii români și-au dat întîlnire cu publicul cinefil ieșean în perioada 6-10 mai. „Serile Filmului Românesc” TIMPUL au adus atît pe scena Casei de Cultură a Studenților, cît și în grădina Palas proiecții celebre, menite să prezinte spectatorilor, prin intermediul actorilor care le-au consacrat, ideile din spatele scenariilor. De la filmele rupte din istoria poporului român, pînă la ecranizarea unor bucăți de viață contemporană, fiecare lungmetraj a reușit să adune aplauze și să lase în expoziția de tradiție a festivalului o amintire în plus pentru cinematografia românească.

Mașina timpului cinematografic

În librăria împînzită de tricouri galbene își fac apariția aruncînd pri­viri oarecum sfioase primii invitați ai „Serilor Filmului Românesc Tim­pul”. Pre­gătiți să vorbească în fața presei despre motivele care i-au con­vins să fie prezenți la Iași, Adrian Pă­du­raru, Irina Margareta Nistor, Ilea­na Popovici, Vladimir Găitan și bi­ne­în­țeles, personajul principal al în­tre­gului festival, George Mihăiță, zîmbesc și scotocesc în minte după replici care de care mai haioase, sincere și înduioșătoare. Răspun­zînd parcă la invitațiile lor, fără ni­ciun alt „Accident”, cinefilii își ca­ță­ră pașii pe treptele Teatrului „Lu­ceafărul” și imediat își ocupă lo­cu­rile în sală. Experiența primei pro­iecții se repetă, o „Reconstituire” transformîndu-se, după ora 20.00, într-o necesitate, atît pentru specta­tori, cît și pentru actori. La finalul pri­mei seri, emoțiile adunate în sa­lă se împart pe jumătate între pro­ta­goniști și admiratori, fiecare așe­zîn­du-și cu greu cuvintele în șa­blo­nul unei întrebări sau al unui răs­puns.
„Vă este frică de șoricei?” – mai mult șoptită decît adresată cu în­credere, întrebarea pusă lui Geor­ge Mihăiță umple sala de ho­ho­te zgomotoase. Actorul se a­plea­că și, amuzat, ridică în brațe unul din­tre spectatorii veniți să vadă fil­mul „Ve­ronica”. „Cînd ești unul din­tre ei, nu-ți mai este frică, e im­po­sibil”, îi explică, blînd, șoricelul Au­rică băie­țelului care coboară din brațe și se pierde în mulțimea de copii în­gră­mădită în fața scenei.

Ecranul realității de zi cu zi

Filmele contemporane încep să-și ocupe locurile pe ecrane, într-un sincron perfect cu cinefilii din săli. „Undeva la Palilula” își fe­li­ci­tă la final, prin intermediul pro­ta­goniștilor, spectatorii rămași în sca­une, pentru ca apoi să-i lase cărînd la plecare, pe treptele Casei de Cul­tură a Studenților, lanțuri întregi cu simboluri încă nedeslușite. Ten­siu­nea nu durează decît pînă la proiecția următoare, cea de-a tre­ia zi a festivalului reușind, îm­pre­ună cu Tania Popa, să îngră­mă­deas­că în fiecare rînd de scaune bine­dis­po­zi­ție. „America, venim!”, o comedie din anul 2014, amintește cinefililor prezenți de tot felul de ade­văruri pur românești care ne dau de gol oricît și oriunde am în­cerca să fugim. Căutînd răspuns parcă la întrebarea lansată de pri­mul film, „De ce eu?” își face sim­țită prezen­ța din nou în fața publicului ie­șean. De această dată în­să, întunericul și frigul par să facă fiecare martor să se implice în dra­ma procurorului Cristian Panait, a cărui poveste este reamintită la fi­nal chiar de regizorul Tudor Giur­giu.

În încercarea de-a vedea cît mai multe realități contemporane surprinse de producătorii români, în fața publicului ieșean apar ilustrate și problemele de cuplu. Re­parînd sau construind dragostea de la zero, „Love Building” și „Alt Love Buil­ding”, două proiecte ale școlii „Ac­toriedefilm.ro”, în regia Iuliei Ru­gi­nă, invită cinefilii să cunoască și să se regăsească în tot felul de si­tua­ții întîlnite în cadrul unei rela­ții. Dorian Boguță, actor care îm­pre­ună cu Alexandru Papa­dopol și Dra­goș Bucur au pus ba­zele școlii de film, discută și răs­punde degajat tuturor întrebă­ri­lor, recunoscînd că dintre toate pro­blemele prezentate în primul film, trei și-au găsit loc și în viața sa de zi cu zi.

De la comicul de situație și în­crederea de a recunoaște simi­la­ri­tăți proprii pe marele ecran, „Se­ri­le Filmului Românesc” fuge către una dintre marile proiecții ro­mâ­nești controversate. Premiată la Ber­lin, proiecția „Aferim!” a lui Radu Jude, dă startul ultimei seri a festivalului, declanșând opinii care mai de care mai tranșante. De la Casa de Cultură a Studenților, trecerea către lungmetrajul de final nu se poate face altfel decât printr-o ma­re „Declarație de dragoste”. Meni­tă să transforme Gala „Serile Filmu­lui Românesc” într-o mărturie de iubi­re a voluntarilor și a publicului ie­șean către cinematografie, proiec­ția, împreună cu actorii consacrați, reușesc să blocheze Iașul într-un film nou. Filmat în cinci zile, acesta va fi cu siguranță greu de uitat și va aminti tuturor, cel puțin pînă la edi­ția următoare, de marile valori ale filmului românesc.

de Alexandra CREANGĂ

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top