Iarăși schimbăm bacalaureatele ca pe anotimpuri

Editorial Niciun comentariu la Iarăși schimbăm bacalaureatele ca pe anotimpuri 44

Ecaterina Andronescu, într-o nouă manevră menită să bulverseze învățămîntul, a propus schimbarea întregului ciclu liceal. E atît de complicat de explicat schimbarea, fără a-ți prinde urechile, fără să modifice nimic de substanță, încît nu poate produce decît un suspin prelung. Clasa 0 devine Clasa I, dar de fapt e pregătitoarea dinaintea de clasa 0, clasa a IX-a trece la gimnaziu, evaluările nu se mai dau în clasele II, IV și VI, ci în clasele III și IV, iar acea Evaluare Națională din clasa a VIII-a se va da într-a IX-a. Simplu, eficient și necesar, nu? Curricula și restul merg brici, aici era problema.

Iar cele trei clase de liceu rămase se împart în (alte) patru domenii, care vor genera fiecare un bacalaureat personalizat – pentru o filieră profesională, BAC T, care nici nu e nevoie să îl dai, poți să-ți iei un certificat de studii după trei ani, un bac socio-uman BAC A2, un bac vocațional – BAC V și un bac științific – BAC A1. Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, s-a declarat deranjat de „semnalele de alarmă” date de evaluări și examene și de aceea consideră necesară reformarea sistemului.

Însă n-am înțeles mai multe aspecte pe care guvernele din ultimii ani ni le-au tot promis: au fost făcute celebrele consultări cu părinții, școlile, universitățile, sindicatele, asociațiile de părinți și mai nou cele de elevi sau de studenți? Se repară ceva din multiplele lucruri care merg prost în învățămîntul din România sau e doar o nouă luptă a ministrului Andronescu în al n-lea mandat cu morile de vînt? Vor fi soluții implementate prin modificări ale Legii Educației nr. 1/2011 sau este fundamentul unei noi legi a educației?

A ajuns Legea Educației a lui Funeriu din 2011 să fie ca drumul ăla de oraș mic, pe care Primăria îl peticește în fiecare vară după ce iarna sar peticele vechi și vreo două-trei luni mergem prin gropi de nu mai știm cum ne cheamă. Iar produsul final e un traseu de 4×4 cu denivelări cît dunele de nisip de mari care distrug toate suspensiile. Ar fi nevoie de o lege nouă, dar te-ai încredere în Ecaterina Andronescu să o facă? Sau că va trece de Parlament propunerile ei – în condițiile în care Liviu Pop schimbă în Parlament după voia lui ordonanțele lui Andronescu, doar ca să-i facă în ciudă?

Unele dintre primele reguli ale jurnalismului sînt să nu îți construiești un text pe întrebări retorice și să nu răspunzi la o întrebare cu alta. Mi-ar plăcea să cred că toate întrebările pe care le-am pus nu sînt retorice. Dar în același timp mi-ar plăcea să cred că reușim să generăm o serie de reguli de examinare ale elevilor care să nu-i plafoneze, să nu-i urce în primul tren spre Vest și să reziste mai mult de o generație.

Autor:

Cătălin Hopulele

Director la Opinia studențească, reporter Ziarul de Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top