Metehnele urbane care și-au prăfuit înțelesul

Festivalul Internațional al Educației Niciun comentariu la Metehnele urbane care și-au prăfuit înțelesul 18

Vocea lui Michael Jackson zvîc­nește din boxele așezate cu grijă una peste alta, amețită parcă de reflectoarele care învîrt o sumedenie de culori pe scenă. În aerul relaxat al cafenelei Art House, cocoțată la etajul 6 în Moldova Mall, trupa Serti­ss­a­ge din București ne-a arătat, cînd ceasul a bătut ora 18.00, o altă viziu­ne asupra teatrului, un regizor pentru ca­re nici cei mai buni actori nu sînt capabili să simtă pe viu ce joacă și pentru care doar lipsa de experiență poate crea ceva autentic. Victor }ă­panu și Andrei Radu au înviat po­ves­tea dintre un om al străzii și un regizor nemulțumit de starea actuală a tea­trului în „One life show”, o piesă asemenea unui con­flict.

„Sînt un boschetar al cărui nume nu trebuie să-l știți.”

Doi tineri își plimbă pensoanele ca niște dirijori pe geamurile cu­prin­se deja pe jumătate în culoare, iar, prin ele, griul Iașului se evaporă și, în lip­sa berii, priveliștea e cea care te îm­ba­tă. Dar un tînăr cu șosetele trase pînă în gît îți distrage atenția apărînd parcă din senin printre mese. „Un bos­che­tar al cărui nume nu trebuie să-l știți.” Așa ne este prezentat în timp ce re­gi­zorul îl agasează, stîrnindu-i ti­mi­di­tatea sau poate doar scoțîndu-i în evi­dență ignoranța. L-a chemat aici pe omul care cutreieră străzile căci vrea să renunțe la actori și să apeleze la oameni capabili „să facă un striptis fără să-și dea hainele jos.”

Așa l-a descoperit pe acest tînăr a cărui viață încape într-un rucsac pe care-l ține într-o carcasă de Dacia ruginită păzită de singurul lui prieten, cîinele Migrenă. Deși regizorul nu îl crede capabil, acesta își lasă angoasa deoparte și demonstrează că viața lui nu e un clișeu al străzii. Cînd se așază pe scaun, publicului i se taie răsuflarea. E sincer și-și povestește fan­tasmele, metehnele care îi trec prin minte mai des decît mîncarea prin stomac. Ceea ce povestește e real, fă­ră ascunzișuri perfide. Numai lumea e așa, ca atunci cînd te trezești din somn, chiaun și fără să știi încotro s-o apuci. Dar el e ca un vinil prăfuit. Cînd sufli peste el iar pick-up-ul îi atinge fibrele se destăinuie, își cîntă povestea și, așa zgîriat cum e, transformă sunetele în platină cu su­flet. Astfel, publicul devine martorul unei noi forme de implicare emo­țio­na­lă, una care se înfige în mintea fie­cărui om care stă așezat la mesele mo­deste.

Pe o muzică de pian înfundată de rîsetele unei fete rătăcite în spatele cafenelei, destăinuirile se risipesc oda­tă cu nervii regizorului care renunță la superficialitatea cu care l-a tratat pe „boschetar”. Aces­ta nu lasă destinul lui tragic să devină un păpușar care să-i conducă viața, iar el să fie un tomberon pe lîngă care treci fugitiv, ci, modest, își dezgolește sufletul în vîrful Iașului. Și noi, cuminți, l-am aplaudat și astfel i-am dat masca jos. Fără să vrem.

Iuliana LEONTI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top