Ieșeanul care a tăiat în Grapefruit cu bisturiul

Povești fără timbru Niciun comentariu la Ieșeanul care a tăiat în Grapefruit cu bisturiul 64

Diferența dintre marca și brandul unui produs a existat dintotdeauna. În Iași sau în țări ca SUA, Elveția sau Rusia asocierea s-a făcut prin intermediul agenției de branding Grapefruit care din 1999 a început dezvoltarea strategiilor de acest fel. În spatele său a stat Marius Ursache, cel care și-a dorit ca agenția să devină o carte de vizită pentru România. În 15 ani, Grapefruit a trecut de stadiul de creare a unui brand și a ajuns pînă la dezvoltarea a diferite aplicații în mediul online. Însă Marius nu vrea să se oprească aici. Are patru proiecte în derulare în țară și în SUA și spune că timpul nu i-a fost decît cealaltă jumătate de care avea nevoie. Una care l-a stimulat mereu să vrea mai mult.

Cînd avea 14 ani, Marius Ur­sa­che nu aflase în totalitate înțelesul termenului de antreprenor. Însă pri­mii bani cîștigați atunci din ca­ri­ca­tu­rile vîndute la ziarele și la ra­dio­u­rile locale în regim de colaborare au fost confirmarea de care avea ne­vo­ie pentru a-și defini în minte ter­me­nul. „Toată lumea face ochii mari atunci cînd aude că făceam caricaturi pentru un post de radio. De fapt, timp de patru ani am făcut caricaturi pentru evenimentele lor sau ca­ricaturi interne, iar ceea ce m-a de­ter­minat să rămîn acolo atîta timp a fost faptul că pentru ei era pe­ri­oa­da în care angajau pe toți cei care păreau să fie potriviți cu spiritul lor”, spune Marius în timp ce își închide laptopul, parcă vrînd să dea drumul amintirilor.

Medic cu jumătate de normă

Mai tîrziu și-a dat seama că de fapt nu banii sau aprecierea erau impulsurile de care avea nevoie, ci îi era de ajuns simplul fapt că făcea ceea ce îi plăcea. Deși în anii ado­les­cenței era pasionat de calcula­toa­re și și-ar fi dorit să urmeze o facultate în domeniu, decizia tre­bu­ia să o ia imediat după Revo­lu­ție, moment în care majoritatea pro­fesorilor emigraseră în afara gra­ni­țe­lor. Fiind pasionat de chimie și fizică, a ales Facultatea de Medi­ci­nă pentru a deveni chirurg plastician, susținînd că este o meserie într-a­devăr nobilă. Deși îi plăcea foarte mult să deseneze, nu s-ar fi văzut pic­tor sau arhitect, așa că a lăsat soar­ta să-i găsească un „trata­ment”. Cel al publicității. „Ce am învățat din anii de facultate, se aplică acum foarte bine și în alte domenii. Tre­buie să te uiți la oameni, să îți dai seama ce probleme au, dincolo de declarația lor inițială. Pentru că dacă întrebi sistematic «de ce? de ce?» asemenea unui copil mic, poți ajunge la adevărata cauză, iar șan­sele de tratare sau de îmbunătățire a situației sînt mai multe”, spune bărbatul exemplificînd pe cazul u­nui director regional de vînzări ca­re nu găsește motivul pentru care afacerea scade în loc să crească.

Plecarea în Statele Unite ale Americii a fost un catalizator pentru nașterea primei sale afaceri care s-a dovedit a fi și de succes.

Ideea de dezvoltare a propriei afaceri s-a zvîrcolit și s-a înfipt de cel puțin trei ori în mintea sa. La 19 ani, Marius Ursache s-a gîndit că un grup de freelanceri ar putea să își vîndă creațiile lor, de la fo­to­gra­fii, ilustrații și pînă la videoclipuri în străinătate, prin intermediul In­ter­netului. Pentru că încercarea nu a avut sorți de izbîndă, un an mai tîrziu se punea pe picioare o agen­ție de publicitate la nivel local, ur­ma­tă de una virtuală, la nivel in­ter­național. Însă niciuna dintre cele trei nu a reușit. „Am plecat în SUA, undeva între anul IV și V de fa­cul­tate și pentru ceva timp am lucrat la o agenție de design. Cînd m-am întors în țară am luat legătura cu doi colegi de la Monitorul, actualul Ziarul de Iași, și le-am propus să punem pe picioare o agenție”, își amintește trecîndu-și mîna prin păr parcă încercînd să își fixeze mai bine amintirile în minte.

Astfel, plecarea a fost un cata­li­za­tor pentru nașterea primei afa­ceri care s-a dovedit a fi și de succes. Pe 13 noiembrie 1999, la două zile du­pă reîntoarcerea în România, agen­ția de branding Grapefruit deja era înscrisă între firmele din România. „Asta de fapt a însemnat că am mu­tat calculatorul acasă la unul dintre noi și am început munca propriu-zisă”, spune Marius rîzînd și amin­tindu-și că de atunci a învățat singur elemente de web design care l-au ajutat să creeze site-uri.

 „Asocierea cu anumite branduri spune multe lu­cruri despre tine ca persoană. Bra­va­tar nu este ca pe Facebook de exemplu, unde dai like la fiecare brand care îți apare în cale și care probabil nu te reprezintă. Aici în­cer­căm să identificăm care sînt oa­me­nii care chiar admiră brandurile respective. De exemplu, eu am prin­tre brandurile preferate acolo Harley Davidson, deși eu am de fapt o motocicletă Suzuki. Însă este ceva la care aspir și asta cred că spune mai multe”.

Dacă un brand este relația care se formează în mintea clienților, ase­menea unui set de asocieri, Ma­rius Ursache și-a dorit ca numele Grape­fruit să fie asociat cu mai mult de­cît al unei agenții care creează stra­te­gii de brand. De aceea, de apro­xi­ma­tiv doi ani, agenția se ocupă mai mult cu dezvoltarea de produse di­gi­tale, aplicații și site-uri complexe. Unul dintre cele mai recente pro­iec­te este serviciul Cora Drive, prin intermediul căruia încarci în coșul virtual produse din magazine și mergi doar să ridici sacoșele sau apli­cația online care generează rapoar­te pentru Dacia și Renault, anali­zînd în mod comparativ vînzările con­curenței. „Noi mereu am insis­tat că brandingul nu este un serviciu, ci este un rezultat pe termen mai lung. Vrem ca ceea ce facem să aibă un impact asupra clientului și după ce se încheie o campanie, să nu fie uitată după trei ani de zile”, accentuează Marius spunînd că în momentul de față majoritatea ac­ti­vi­tăților se pot muta complet în me­diul online.

mg_3696

De exemplu, ceea ce urmărești sau ceea ce îți place într-adevăr pe Internet poate spune multe despre tine și caracterul tău din realitate. Iar asta a încercat Marius să de­mon­streze prin intermediul platformei Bravatar. Acolo fiecare utilizator își selectează doar opt branduri de care este foarte atașat, generîndu-se astfel un avatar. „Asocierea cu anumite branduri spune multe lu­cruri despre tine ca persoană. Bra­va­tar nu este ca pe Facebook de exemplu, unde dai like la fiecare brand care îți apare în cale și care probabil nu te reprezintă. Aici în­cer­căm să identificăm care sînt oa­me­nii care chiar admiră brandurile respective. De exemplu, eu am prin­tre brandurile preferate acolo Harley Davidson, deși eu am de fapt o motocicletă Suzuki. Însă este ceva la care aspir și asta cred că spune mai multe”, adaugă Marius spunînd că este pasionat și de tu­ra­ția motoarelor de la motocic­le­tă.

Amintiri din două lumi

Dacă ar avea de ales dintre un om cu multe studii în domeniu și unul motivat personal, Marius Ur­sa­che l-ar alege fără să clipească pe cel de-al doilea. Pentru că dacă edu­cația are rolul de a pune bazele, motivația este cea care le și în­ră­dă­ci­nează în minte și stimulează fiecare simț. Și asta pentru că el se caracterizează ca fiind genul de om care învață pe tot parcursul vieții și nu doar în timpul facultății pentru a obține o diplomă.

Pentru următorii ani, fonda­to­rul Grapefruit își dorește ca alături de cei de la Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship din SUA să dezvolte proiectul eterni.me, o platformă care oferă șansa să rămîi viu în mediul online. „Platforma co­lectează toate informațiile pe ca­re tu le generezi în timpul vieții, este făcută o arhivă, iar infor­ma­ții­le importante și relevante pentru tine sunt păstrate pe termen lung. E ca un fel de robot cu care faci chat și care încearcă să extragă cît mai mult din personalitatea ta, din cu­noș­tințele tale, încît după ce vei muri, alți oameni sau urmasii tăi să poată întreba această entitate orice fel de lucruri despre tine”, explică bărbatul vorbind cu mîndrie des­pre colegii săi din SUA.

„Sînt de prin­cipiu că poți face lucruri valoroase oriunde în lume, nu doar în orașul în care ești. Ideea este ca atunci cînd faci ceva trebuie să creezi un fel de re­țea globală, să nu te limitezi doar la ceea ce ai la un moment dat.”

Momen­tan, platforma este în stadiu de proiect, urmînd ca prima versiune să fie ga­ta în 18 luni de la primirea finan­ță­rii de care au nevoie. Deși pentru dezvoltarea acesteia este nevoie și de prezența sa fizică în SUA, Ma­rius spune că viața sa nu se îm­par­te între cele două țări, pentru că ce­le 13 ore de la Boston la București sînt asemenea unei călătorii pe ca­re aproape nu o simți. „Sînt de prin­cipiu că poți face lucruri valoroase oriunde în lume, nu doar în orașul în care ești. De aceea spun că nu am viața împărțită, o jumătate de zi cît durează drumul nu este o proble­mă. Ideea este ca atunci cînd faci ceva trebuie să creezi un fel de re­țea globală, să nu te limitezi doar la ceea ce ai la un moment dat.”

Deși a trecut de vîrsta unui elev sau a unui student, Marius crede că el este genul de persoană care învață pe tot parcursul vieții, fiind autodidact. „În momentul în care îți iei mai multe taskuri, importan­te pentru tine sau pentru alte per­soa­ne, ești mai responsabil și gă­sești și metodele pentru a elimina alte lucruri mai puțin importante care îți stau lipite de mînă aseme­nea unor paraziți.” Iar Marius este un optimist, pentru că spune că 20% dintre lucrurile pe care le faci cu muncă și dăruire vor da 80% rezultat. „Principiul meu e «if you want some­thing done, ask a busy person» și vei înțelege ce ai de făcut”.

Autor:

Mădălina OLARIU

Secretar general de redacție Opinia studențească, student în anul I master la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top