Școala însuflețitorilor de picturi

1001 de chipuri Niciun comentariu la Școala însuflețitorilor de picturi 6

Sala T2 arată ca un laborator de chimie cu mobilier lucios, cu per­de­­le lungi de un alb imaculat în ca­re icoanele stau așezate pe panouri mari ca niște exponate de muzeu, aș­teptînd să fie puse sub microscop. Mina Moșneagu, lector la Secția de Patrimoniu Cultural a Fa­cul­tă­ții de Teologie, vorbește calm de­s­pre meseria ei, mă pri­veș­te în ochi și din cînd în cînd mai a­run­că o pri­vire fugară peste i­coa­ne­le așezate pe catedra lunguiață. „O­pe­rațiile de restaurare sînt apreciate mai mult de către privitori pentru că se referă mai mult la cu­ră­ți­rea picturilor, la completarea zo­ne­lor de pictură de pe o icoană care s-au pierdut, așa numitul retuș și, totoda­tă, vernisarea fi­na­lă care dă un as­pect estetic plăcut an­sam­blu­lui”, explică tacticos fe­me­ia.

La facultate lucrează cu studen­ții care inițial sînt luați de la ze­ro. Majoritatea celor care vin la a­ceas­tă facultate nu are nici o no­ți­u­ne e­le­mentară despre ce au de fă­cut a­poi și unii vin pentru că le plac lu­crurile vechi sau pur și simplu pictura. Pe parcurs, învață pașii cei mai importanți în ceea ce pri­veș­te conservarea și apoi restaura­rea. Pen­tru că, de fapt, conservarea e cea mai importantă. Este vorba des­pre intervențiile care asigură in­te­gritatea o­biec­tului, ca pictura sco­rojită ori frac­turile lemnului.

Istorii scrise pe iconostase

Operațiile de restaurare sînt a­pre­ciate mai mult de către privitori pen­tru că se referă la curățirea pictu­rilor, la completarea zonelor care s-au pierdut de pe o icoană. Tot­o­da­tă, vernisarea fi­nală care dă un as­pect estetic plă­cut ansamblului.

Studenții din anii superiori și cei de la mas­ter ajung apoi să lu­cre­ze pe si­tu­ații mai deosebite, pe ca­zuri particulare. În anii terminali de li­cen­ță, abia cei care au ajuns aici se lă­muresc dacă vor și sînt dispuși să fa­că treaba asta toată viața sau nu.

Mina a văzut de-a lungul ani­lor mulți studenți venind și plecînd de pe băncile facultății și așa a învățat să citească dăruirea în ochii în­vă­ță­ce­ilor: „În momentul în care lu­­­-crezi cu icoanele ajungi, dacă este o reprezentare canonică, să simți din pictură că a fost făcută cu drag și cu ru­găciune. Respectul și dragostea se transmit prin imagine. Pe restaurato­rul autentic, în mo­men­­tul în care es­­te vandalizată o i­coană, că se sco­ro­jește pictura de pe ea, efectiv îl doa­­re sufletul și simte nevoia să fa­că ceva. Din plă­ce­rea artistică, din iu­­birea pentru un obiect de artă, a­jungi la atitu­di­nea unui medic care sim­te nevoia de a îngriji”.

Și totuși, bisericile nu au dezvol­tată o cultură a restaurării. Sînt foar­te puțini cei care apelează la as­­ta. Pe de altă parte, există cei ca­re găsesc mai puțin costisitoare o i­coa­nă nouă decît restaurarea uneia vechi.

Profesoara îmi povestește cum o icoană nouă se poate picta în do­uă săptămîni dacă ai mîna formată, pe cînd în cazul uneia care are ne­vo­­ie de restaurare chiar și interven­ții mi­­nore pot dura și cîteva luni. „O i­coană din secolele al XVII-lea, al XVIII-lea, de exemplu, îți poa­te spu­­­ne lucruri despre cum a trăit a­cel pictor”, spune Mina Moș­nea­gu, e­mo­ționată de propriile cu­vin­te. Se o­prește un timp, privește de-a lungul sălii scăldate în lumină „Tre­bu­ie să ai dincolo de un munte de răb­da­re, respect pentru cele vechi ca și pentru oamenii în vîrstă.”

Alexandra PANAETE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top