Răzbunarea costă trei panouri publicitare

Fă un stop cadru Niciun comentariu la Răzbunarea costă trei panouri publicitare 21
Răzbunarea costă trei panouri publicitare

„Three Billboards Outside Ebbing, Mi­sso­uri” e cel mai bun film de care n-ai auzit niciodată, în parte și pentru că cinema­to­gra­fele românești sînt interesate aproape doar de animații, soft porn pentru gospodine precum „50 de umbre”, filme cu su­per­eroi sau thrillere de duzină, ușor de dige­rat. Fiica lui Mildred (Frances Mc­Dor­mand) a fost violată și ucisă cu șase luni în urmă, iar aceasta, dezamăgită că autoritățile lo­cale încă n-au reușit să-l găsească pe făptaș și bănuindu-i nu doar de incompetență, ci și de nepăsare, decide să ia situația în propriile mîini; închiriază trei panouri publicitare în care îl trage la răspundere pe șerif pentru lipsa de rezultate. Să povestesc mai departe ar însemna să intru pe tărîmul „spoiler-elor”, pentru că filmul e o înșiruire de două ore de răsturnări de situație, contorsiuni narative neașteptate și umor ne­gru. Martin McDonagh, scriitor și scenarist, cu­nos­cut și pentru „In Bruges” (2008) și „Se­ven Psychopaths” (2012), reușește cu is­cu­sin­ță să strecoare într-o poveste sumbră scur­te momente de cinism comic.

Personajele lui McDonagh nu sînt în mod inerent bune sau rele. Mildred, de pil­dă, joacă mai degrabă rolul antieroului, spec­tatorul asistînd la decăderea ei nebunie vi­o­lentă. N-ai cum să nu simți, urmărind-o, un amestec de milă și compasiune, ajutat desigur și de jocul superb al actriței. La fel, în cazul lui Dixon (Sam Rockwell), nu avem de-a face cu un personaj pur negativ, deși re­gizorul ne păcălește pe cît posibil să-l u­rîm pe rasistul bețiv și agresiv în prima ju­mă­ta­te a poveștii. De-aici și una dintre controver­sele stîrnite de film, dualitatea lui Dixon, unii dintre critici nereușind să accepte că per­sonajul devine, spre final, tolerabil, chiar simpatic pentru unii, considerînd că acesta nu s-a căit destul ca să merite iertarea publicului. Mai degrabă, cum subliniază criticul de film Robbie Collin de la „The Daily Te­le­graph”, Dixon trebuie citit în cheia grotescului în sens literar. Am rămas plăcut im­pre­sionat și de șeriful Willoughby (Woody Harrelson), încă un personaj bine scris și susținut de jocul cunoscutului actor, vocea lui jucînd în același timp rol de călăuză a per­sonajelor în cîteva puncte cheie ale poveștii.

Cu patru premii și două nominalizări la Golden Globes 2018, „Three Billboards Ou­tside Ebbing, Missouri” se apropie în­cre­zător și de premiile Oscar, cu șapte no­mi­nalizări, inclusiv pentru muzica semnată de compozitorul Carter Burwell. Cum filmul încă nu e difuzat în cinematografe (Cinema City îl păstrează pentru sfîrșitul lui martie, du­pă Oscars, mai exact, cînd vor fi auzit cle­făitorii de popcorn de el, să vîndă mai bi­ne), nu zic să-l piratați, că-i ilegal, dar dacă cum­va găsiți un dvd cu el pe jos, uitați-vă, merită.

Autor:

Ioan STOLERU

Secretar general de redacție la Opinia studențească, editor AltIași, colaborator la Suplimentul de Cultură.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top