Beatrice Rancea: Opera Națională din Iași a fost o instituție închisă

Eveniment Niciun comentariu la Beatrice Rancea: Opera Națională din Iași a fost o instituție închisă 7

Beatrice Rancea nu a mai avut timp de regie din mai, de cînd a cîștigat concursul pentru manageriatul Operei Naționale. Iașul nu i-a dat răgaz. Și-a investit fără preget eforturile ca să aducă opera la fastul pe care l-a cunoscut pe alte scene. Drumul e lung, pentru că sala Operei e încă în reabili­tare, dar „Tosca” lui Puccini va vedea lumina reflectoarelor pe 3 noiembrie, cînd Opera va împlini 55 de ani de la inaugurare.

Opinia Veche: Ce fel de fanto­me mai bîntuie prin pivnițele operei de la Iași?

Beatrice Rancea: Impropriu spus piv­nițe, pentru că bîntuie cam peste tot. Vorbesc de personaje care au fost de mulți ani în funcție, care au con­dus destinele oamenilor de aici și nu știu cît și-au dorit să se în­tîm­ple lucruri mai bune aici. Eu știam că va fi greu, dar nu mi-am imaginat că va fi chiar atît de greu. Ab­so­lut toți artiștii din țară știu că Opera din Iași a fost o instituție închisă. Oa­meni de valoare și-au dorit să vi­nă să lucreze în Iași, dar nu au fost acceptați din păcate.

M-a durut cînd am avut dirijori invitați, aceștia să mă întrebe cine a adus orchestra în halul ăsta.

O.V.: V-a fost asumat, cumva, rolul de salvator al Operei Na­ți­o­na­le din Iași. De ce anume trebuie salvată?

B.T.: În primul rînd trebuie sal­vați oamenii pentru că pe toate com­partimentele sînt oameni foarte ta­len­tați aici, incluzînd nu numai com­partimentele artistice, ci și ateli­e­re­le, tot ce este în spatele scenei, oa­me­ni foarte dăruiți meseriei pe care o practică. Trebuiesc respectați și puși acolo unde le este locul. De exemplu m-a durut cînd am avut dirijori invitați, aceștia să mă întrebe cine a adus orchestra în halul ăsta. Puțini sînt cei care înțeleg că în toată lu­mea se practică aceste schimburi. Es­te absolut necesar ca o orchestră să lucreze cu cît mai mulți dirijori importanți, și mai necesar ca soliștii să aibă parteneri de talie in­ter­na­ți­o­na­lă, ca cei pe care i-am invitat.

O.V.: Ați fost director al Tea­tru­lui Național din Constanța. Ce anume aduc artișii din provincie în plus față de cei din capitală?

B.T.: Personal nu îmi place termenul de „provincie”. Am lucrat foar­te mult cu artiști din afara Bu­cu­reștiului. Un avantaj în momentul în care vii într-un oraș cum este Iașul este că oamenii fac numai as­ta. Nu fug la telenovele, la emisiuni, nu au altceva decît asta. Sînt mult mai liberi să se dedice acestei arte.

O.V.: În 2009, Opera din Lynderbourne a pus la dispoziție spre descărcare  o variantă video e­lectronică a unei reprezentații a „Tristan și Isolda” de Wagner. Cum comentați această popula­ri­za­re online a spectacolului de o­pe­ră?

B.T.: Orice lucru făcut pentru public este binevenit. Important e să ieșim din instituție, să ne apro­pi­em cît mai mult de public prin orice mijloc prielnic să ni-l aducă mai aproape.

O.V.: Credeți că Opera suferă un proces de ermetizare?

B.T.: Nu neapărat, dar implicit opera înseamnă ceva diferit decît teatrul. Dacă pentru teatru s-au i­ma­gi­nat atîtea scenarii necon­ven­țio­na­le, bucătării, pivnițe, străzi, opera a­re nevoie de anumite condiții care nu lasă loc de improvizații. Un spectacol de operă nu poate funcționa da­că nu există o fosă în care să se am­pla­seze orchestra, o sală cu acustică pri­elnică. Opera este altceva și trebuiesc respectate niște reguli pentru că altfel de pierdut are publicul și ca­litatea spectacolului. De exemplu, în Iași, Casa de Cultură a Studenților e singura care are fosă pentru orchestră, de aceea, în con­di­ți­ile în care sala operei va mai fi în re­abilitate o perioadă, depindem nu­mai de ei. Iar cum Sala Gaude­a­mus este ocupată în luna decembri­e, va trebui să găsim niște soluții au­xi­liare precum recitaluri de operă la Filarmonică, seri de colinde.

Din pă­cate, sala înseamnă 90% din spectacolul de operă.

O.V.: V-ati anunțat demult credința în complexitatea actului ar­tistic de operă, de la fast, la ți­nute, la amploarea sălii de spectacol. Ce potențial ați văzut în Iași ?

B.T.: Avem de toate, dar aș­tep­tăm să intrăm în sediul renovat. Evi­dent, ținuta pe care o are un spectacol într-o sală atît de frumoasă este al­ta, așteptăm publicul să se îm­bra­ce ca atare, să servească șampanie în foaier cum se practică peste tot în lume, ne dorim spectacole de calitate refăcute din punct de vedere al regiei și scenografiei. M-am întristat în momentul în care am fost o­pri­­tă pe stradă de oameni pe care nu-i cu­noșteam să mă felicite că am ve­nit aici, iar în momentul în care i-am invitat să vizioneze un spectacol ca­re se juca atunci mi-au spus „Doam­nă, îmi pare foarte rău, apreciez opera, dar nu putem să intrăm în Casa de Cultură”. Și mi-au spus as­ta în pofida faptului că am făcut cu toții eforturi foarte mari să facem posibile reprezentații cu artiști de re­nume, dar nu se pot compara cu pei­sajul de ansamblu al sălii. Din pă­cate, sala înseamnă 90% din spectacolul de operă. De asta spun că potențial există foarte mult în Iași.

O.V.: De ce ați ales „Tosca” de Puccini pentru aniversarea a 55 de ani de la inaugurarea Operei?

B.T.: Acum 55 de ani a fost „Tosca”. Motiv pentru care ani­ver­săm cu acest spectacol și dorim să oferim o surpriză celor care acum 55 de ani au fost pe scenă sau în spatele scenei în acest spectacol.

Alexandra PANAETE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top