A fost sau n-a fost sesiune?

Honoris fără Causa Niciun comentariu la A fost sau n-a fost sesiune? 17

Studenții de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) au trecut prin cea mai încărcată sesiune de pînă acum: au avut de susținut, în doar cinci zile, uneori pînă și zece evaluări. Asta, cu atît mai mult cu cît unii dintre ei au mers și la cursuri în acest timp. Alții au fost mai norocoși: la unele facultăți activitatea didactică a fost suspendată timp de o săptămînă, iar la Matematică nu s-au susținut examene deloc. Totul din cauza unui nou Regulament privind Desfășurarea Activităților Didactice, aprobat la mijlocul verii trecute într-o ședință de Senat a UAIC prin care se dorește modernizarea activității de evaluare. Deși reglementările documentului au fost aplicate „după ureche” de către decanii facultăților, rectorul Vasile Ișan susține că la mijloc este o neînțelegere.

La UAIC semestrul a fost împărțit în două, iar studenții tocmai au trecut printr-o sesiune. Schimbarea a fost inclusă într-un Regulament nou al UAIC, adoptat pe 22 iulie a.c. de către Senatul instituției. Printre recentele reglementări se numără și eliminarea sesiunii de la finele semestrului, aceasta fiind înlocuite cu o evaluare periodică, desfășurată pe parcursul anului universitar. Practic, semestrul a fost împărțit în două perioade a cîte șapte săptămîni, iar în cea de-a opta, respectiv, în cea de-a 16-a, se vor organiza examinările studenților. Astfel, săptămîna trecută au avut loc primele evaluări desfășurate după noul regulament.

Faptul că articolele din document nu fac însă o precizare clară dacă pe această perioadă activitatea didactică se suspendă sau nu, a creat confuzii în interpretarea regulamentului. La unele facultăți, ale căror conduceri au preluat “ad literam” prevederile documentului, studenții au trebuit să meargă la cursuri, la seminarii și în același timp să se pregătească chiar și pentru zece evaluări în cele cinci zile.

În capitolul VI, articolul 50, se precizează că „Perioada de evaluare a studenților pe parcursul semestrului este de 2 săptămîni. Ea se distribuie astfel: a) o săptămînă de evaluare după parcurgerea aproximativ a unei jumătăți din problematica disciplinei; b) o săptămînă de evaluare după parcurgerea întregii problematici, dar numai din materia rămasă”. Practic, nu se menționează clar cînd ar trebui să aibă loc evaluarea studenților, dacă pe parcursul întregului semestru sau în cele două săptămîni menționate mai sus. Astfel, ultimele șapte zile au fost o probă de foc, atît pentru cadrele didactice, cît și pentru studenții care s-au trezit cu o sesiune în plus

Literele au mers la cursuri și examene

La Facultatea de Litere studenții au fost cei mai afectați din cauza intrepretării greșite a regulamentului. „O problemă, probabil cea mai importantă, se referă la faptul că într-o săptămînă, adică pe parcursul a cinci zile, studenții au fost nevoiți să dea zece, 14 lucrări. Asta înseamnă că au avut de dat cîte două feluri de testări în timp redus, iar în majoritatea cazurilor, pentru că nu se poate pune problema unei examinări orale în cele două ore de curs sau seminar, a fost un test scris. Asta a dus chiar la reclamații din partea studenților care au venit să ne spună că așa ceva nu se poate. Două lucrări aproape în fiecare zi este peste puterile lor”, a declarat decanul Facultății de Litere, prof. univ. dr. Ștefan Avădanei.
Instituția este una din cele care nu au întrerupt, în aceste zile, activitatea didactică, efectuînd, în același timp, și evaluările promise. „Am avut luni două examene și marți patru. Acestea au durat cam cîte o oră. Cred că a fost o proastă comunicare între profesori, mai ales că aproape eram în situația ca examenele să se suprapună între ele. Am încercat să vorbim cu unii profesori, însă aceștia nu au vrut să schimbe, iar unul dintre ei, în loc să blameze universitatea, că ea este de vină, a dat vina pe Ministerul Educației”, a declarat Tudor V., student în anul I la Literatură Universală.

Decanul Facultății de Litere a constatat și alte neclarități în ceea ce privește noul Regulament, care „țin de înregistrarea evaluărilor respective, nu există un catalog formalizat la decanat, să spunem, în care să apară nota de la mijlocul semestrului”, a adăugat prof. univ. dr. Ștefan Avădanei.

Cadou pentru studenți, încă o sesiune

Studenții înscriși la facultățile ale căror conduceri au decis suspendarea, în perioada respectivă, a activității didactice au fost cei mai norocoși. Printre acestea se numără cele de Drept, Istorie, Biologie sau Geografie și Geologie. „După evaluare, noi vom face o ședință de Consiliu Profesoral în care vom aprecia avantajele și dezavantajele. Vom ține cont de opinia studenților pentru ca, în limita autonomiei universitare, să putem reveni la cea din anul trecut, cu o singură evaluare la final de semestru”, a conchis decanul Facultății de Drept, prof. univ. dr. Tudorel Toader.

De asemenea, acesta evidențiază faptul că anul universitar are acum patru sesiuni, ceea ce înseamnă „24 de examene, și, dacă mai ai și cîteva restanțe sau măriri, ajungi la 30 de examene și să nu uităm că studentul este student”.

O altă facultate la care activitatea didactică a fost suspendată este cea de Filosofie și Științe Social-Politice. Aici însă, examenele au fost programate în locul cursurilor sau seminariilor.
De exemplu, numai la specializarea Relații Internaționale, la anul al III-lea, au avut loc săptămîna trecută șapte examene. Cît despre aplicarea ideii de evaluare continuă, Ana – Maria Ieremciuc, studentă în anul al III – lea la specializarea respectivă, a spus că „au fost doar două cursuri la care s-a încercat un dialog, în rest cursurile au fost normale și nu am fost evaluați deloc în timpul semestrului”.

Conducerea a încercat să prevină suprapunerea examenelor sau programarea mai multor teste în aceeași zi. „Noi am stabilit ca nu cumva să se pună două examene într-o zi. Trebuie să avem o discuție pe această temă. Săptămîna viitoare vom avea o întîlnire cu cele patru organizații studențești din facultate și vom vedea cum a mers aplicarea regulamentului, care este de fapt un experiment, și pentru profesori e prima data, și pentru studenți”, a menționat prof. univ. dr. George Poede, prodecan al Facultății de Filosofie și Știinte Social-Politice.

Norocul lui Pitagora

La Facultății de Fizică, programarea examenelor s-a făcut inclusiv cu ajutorul prodecanului, cu scopul de a preveni suprapunerea evaluărilor, iar colocviile la disciplinele practice au fost mutate în săptămîna a șaptea. Raluca Frunză, reprezentatul studenților de la Fizică în Senat, a declarat că „s-a mers pe regulament, în această săptămînă nu s-au desfășurat nici un fel de activități didactice, s-au dat doar examene. Știu că anii I și II au dat și examene orale, ca în anii trecuți”.

Studenții Facultății de Biologie s-au numărat și ei printre cei care nu au fost examinați în perioada în care se desfășurau și orele, acestea fiind întrerupte. „Avem o săptămînă liberă acum și încă una la sfîrșit de an. Nu sîntem aglomerați deloc. Nu se fac ore, așa e regulamentul” a explicat Serea Lăcrămioara, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Biologie. Mai mult decît atît, au fost susținute testări doar la anumite discipline, mulți dintre profesori renunțînd la această formă de evaluare și preferînd să își examineze studenții pe parcursul semestrului.

Facultatea de Matematică este una dintre puținele la care nu s-a dat încă nici un examen. „Majoritatea facultăților a făcut șapte săptămîni de cursuri și acum studenții au o perioadă în care se dau numai examene. Noi am făcut altfel. La noi, evaluarea s-a făcut pe parcurs și nu se susțin examene în perioada asta”, precizează prof. univ. dr. Ovidiu Cârjă, decanul facultății.

Fie neînțelegere, fie rea-voință

Pentru a explica neclaritățile legate de aplicarea regulamentului, rectorul UAIC, prof. univ. dr. Vasile Ișan, susține că actul este un experiment și că intenția conducerii universității a fost de a renunța la formele tradiționale de examinare pentru evaluarea pe parcursul întregului semestru. „Important este să se respecte niște condiții, să avem rezultatele evaluării la finele semestrului și să nu ne mai aglomerăm și să ne îngrămădim în săli la sfîrșitul semestrului. Dar aceasta nu implică inexistența examenelor scrise. Titularii sînt suverani pe programele analitice, ei decid cum are loc evaluarea”. Acesta a mai precizat că membrii Biroului Senat se vor întruni pentru a dezbate și pentru a constata abaterile de la prevederile regulamentului. În privința programării mai multor examene în aceeași zi, acesta a afirmat că „la unele discipline s-a procedat în modul respectiv tocmai pentru a invalida o decizie a Biroului Senat. Este fie o neînțelegere, fie o rea-voință”.

Indiferent de intențiile conducerii universității, rezultatul final este că studenții au trecut, vreme de o săptămînă, prin stresul sesiunii. Abia după ce vor fi analizate efectele noului regulament, conducerea universității va hotărî dacă se trece definitiv la noua formă de evaluare a studenților.
Oricum, nu profesorii sînt cei care dau examenele.

Dan CONDREA

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top