O primă dată care n-a fost
De pe scena Iașului 25 ianuarie 2017 Niciun comentariu la O primă dată care n-a fost 23Carol (Dumitru Florescu) și Magda (Erica Moldovan). Așa se numesc tinerii care, printre gesturi stîngace și sunete leneșe de saxofon, vor s-o facă, pentru prima dată. El, un bărbat bine, cu intențiile la el, dar rușinos ca o fată mare și de-un manierism ușor exagerat. Ea, nerăbdătoare și de-un aer copilăresc nefiresc, făcînd piruete nervoase în jurul unei măsuțe pe care nu reușește s-așeze niște banale pahare de vin. „Nu vreau să mă bag în tine! Ă, ă, în sufletul tău!”, îi spune chicotind, Magda, cînd se-ntîlnesc. Replicile de-un comic facil calcă, nepoliticos, unele peste altele, sîmbătă seara, în Sala Mare a Ateneului Tătărași, plantînd rîsete zgomotoase aievea și reușind să sfărîme pînă și-ultimul moment de liniște absolută.
Comedia „Prima dată”, o adaptare după un text de Michal Walczak și regizată de Victor Zaharia, a strîns o sală plină de-oameni tineri, care nu și-au mai găsit astîmpărul, în scaunele mici și-mbrăcate în catifea, vreme de 60 de minute. Fie că era vorba de priviri complice, rîsete înfundate sau posibile continuări ale unor întrebări rămase fără răspuns, fiecare moment al piesei a fost atent înregistrat de public.
Construită după o structură simplă, în aparență, comedia pusă în scenă de cei doi actori ieșeni și-acompaniată de-o trupă de muzicanți împrumutați, parcă, dintr-un local simandicos, s-a transformat într-un joc complex al trăirilor, chiar sub ochii curioși ai spectatorilor. Carol ciocnește la ușa Magdei, ea îi deschide și-așa începe lungul șir al întîlnirilor care nu duc nicăieri, spre indignarea amîndurora. În cartierul cu toate blocurile la fel, e greu să găsești locuința Magdei chiar și la a zecea întîlnire, îți dă de înțeles bărbatul căruia lucrurile nu par să-i meargă prea bine în ultimul timp. Alintîndu-se într-un dialog ticsit de istericale, tinerii îți dau impresia, pentru cîteva secunde, c-ai nimerit la o comedie de duzină din care, cine știe cînd sau dacă, ai să poți părăsi sala. Dar personalitatea efervescentă a tinerei și gesturile ei afectate nu-ți dau voie să-ți duci gîndul pînă la capăt. „Gata, nu mai plînge! Of, ce-i cu romantismele astea?”, întreabă Carol, înghesuit pe canapeaua din mijlocul scenei. Arătînd spre-un covoraș minuscul, aflat la picioarele lui, Magda-i răspunde, pe-un ton copilăros – „dacă te uiți atent, poți să îmi vezi urmele de lacrimi”. Într-o seară, beat și pus pe fapte mărețe, Carol își face, în sfîrșit, curaj. Păcat că, printre țipetele de plăcere și hohotele de rîs izbucnite printre spectatori, pentru cei doi „totul s-a întîmplat prea repede”. Urmînd șirul acuzelor și-al conflictelor ce-ajung să-i separe, după 20 de ani, cînd se reîntîlnesc, Carol află de la Magda că „n-a existat nicio noapte. Eu m-am mutat. Acolo stătea o tipă cu un turban care acum crește un copil singură”.
Te ridici din sală cu sentimentul c-ai fost înșelat, cu gîndurile fugîndu-ți în toate direcțiile și neștiind dacă să crezi sau nu ultimele cuvinte rostite de Magda. Te-amuză absurdul întîmplărilor la care tocmai ai luat parte și-n mintea ta, actorii s-au reîntors pe scenă, jucînd un alt final – de data asta, parcă mai plin de sens pentru tine.
Adaugă un comentariu