Filmul românesc își pune întrebări

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Filmul românesc își pune întrebări 3

Cinematograful Victoria nu a mai văzut de mult atîtea fețe. Se îmbulzesc studenții la film ca la bancomat în ziua bursei. În prima din Serile Filmului Românesc, ­resuscitate de Asociația Studenților Jurnaliști (ASJ) din Iași, Tudor Giurgiu le răspunde la întrebări, în minutele ce se scurg după „Legături Bolnăvicioase” cu un zîmbet sec. „Nu-mi plac filmele cu mesaj”. Sala e în derută. Păi, de unde să știe ei dacă e bine să îți poftești fratele sau sora? Nu mai află. A doua zi însă își revin. Pe ecranul Victoriei se arată, de data asta, un băiat și o fată. „Eu cînd vreau să fluier, fluier” stîrnește mai puține controverse, dar adună prea mulți doritori. Numai ­producțiile lui Igor Cobileanski sînt cuminți. În intimitatea sălii de ­cinematograf, se rîde cu poftă, în două graiuri. Nimeni nu încearcă să înghită vreun bec.

„Dacă eu aș avea un frate pe care l-aș iubi mai mult decît se cu­vi­ne, m-aș bucura de susținerea dum­­­neavoastră?”. Tînăra cu bucle cas­tanii n-a prins mesajul. I s-a pă­rut filmul ciudat și cu asta basta! Nu înțelege de ce se încăpățînează re­gizorul Tudor Giurgiu să nu își îm­părtășească viziunea din afara pro­­­ducției. „E doar o poveste”, vi­ne răs­pun­sul invitatului, care o ne­­mul­țu­mește cumplit. Spovedania pe ca­re o așteptau cu toții cu sufletul la gu­ră nu mai e rostită. În schimb, cei trei protagoniști emanci­pați din „Le­gă­turi bolnăvicioase” nu se sfiesc să-și afișeze toate de­de­s­ubturile u­nui tri­unghi amoros cel pu­țin ciudat.

Kiki și Sandu se iubesc mai mult decît frații. Kiki o mai iubește și pe Alex, prietena ei. Aceasta in­ter­vine în relația celor doi, despre ca­re părinții nu știu decît că se cear­tă cam des. Iubitele își vorbesc cu tan­drețe, descifrează romantismul lui François-René de Château­bri­and și își fac găuri în urechi. Alex e pistruiată și timidă. De asta a și fost aleasă pentru rol. „Mi-a fost greu să le anunț pe fetele alese du­pă primul casting că nu le mai vreau”.

De dragul unui triunghi per­fect însă, Maria Popistașu (Kiki sau Cristina) și Ioana Bar­bu (Alex) au cîștigat cursa și se sărută acum, cu sînii dezgoliți, pe un co­vor de iarbă înrourată. Un murmur ru­șinat se plimbă prin sală, de la un cu­plu la o doamnă cu buzele strîn­se, de la un grup de băieți la o studen­tă cu poșe­ta înghesuită între mîini și mij­loc. Doar regizorul n-a roșit.

Niște sentimentali în plus

Și-a dorit ca filmul să doară. De asta a și trecut prin 37 de variante de scenariu. „Eu cînd vreau să flu­ier, fluier” nu trebuia să fie „un film se­­rios. Voi toți luați lucrurile prea în serios”.

La sesiunea de întrebări, Florin Șerban pune cele mai mul­te. Le răsucește ca pe un bumerang. „Dar tu ce notă i-ai pune? Filmul are o energie pe care acum nu aș mai fi în stare să o insuflu unei alte pe­licule. E ca și în dragoste. Prima e cea mai frumoasă, te arunci cu ca­pul îna­in­te. La a doua ești mai ra­țio­nal, la a treia și mai rațional și tot așa, iar la ultima nu mai ești”. Nu se mai re­fa­ce, deși creația cinema­to­gra­fică re­în­vie la fiecare vizionare. Sînt vie­ți­le filmului. Nu-și mai amin­­teș­te cine a spus-o.

Regizorul își ascunde brațul li­ber după spate, pen­tru ca apoi să-l în­colăcească în ju­rul unui gît. ASJ-iștii îi fac poze, se lipesc de el. Și ei, alături de cei­lal­ți studenți, aș­teap­tă o continuare. Vor să afle dacă Sil­viu (George Piș­tereanu), de­ți­nu­tul, o va mai iu­bi pe „fata cu bu­ze frumoase”. Nici ma­ma băiatului, care se trezește brusc cu un ciob de geam la gît, nu îl mai recunoaște. Se întorsese din Italia ca să-l ia pe cel mic cu ea.

Ecranul se lu­mi­nea­ză prea brusc. Rămînem în ne­ști­re. O altă dra­goste aici, una schin­­giuită, ne lea­gă un nod în gît. Sîn­­tem „sentimen­tali” conchide re­gi­­zorul.

Ultimul ceas se amînă 

Și plini de umor. Se rîde în mul­te feluri în ultima seară. Igor Co­bi­lean­ski e de vină. A adus trei scurtme­traje de peste Prut, „Sașa, Grișa și Ion”, „Cînd se stinge lumina” și „Plic­tis și Inspirație”. Și un gropar pe nume Tache ce visează la o în­mor­mîntare cu fast. Pentru ultimul ceas, își alege o groapă. Una co­co­ța­tă pe o ridicătură, cu vedere spre în­tre­gul cimitir. Încîntat, zelos, mai sprin­­­ten decît o pasăre, își scoate se­cre­­­tul la iveală și pierde groapa. A­lear­­gă după ea tot filmul pentru ca, în final, să afle că e sănătos tun. În ulti­mul cadru îl surprindem ju­cînd ta­­ble cu o „damă de compa­nie”.

Sala nu se golește cu totul. Se miră pînă și Igor. „E un film de te­le­viziune” se tot scuză. A obosit să le explice oamenilor că nu a semnat sce­nariul pentru lungmetraj. Da, cei trei depanatori, cablul și prima­rul comunist sînt mai amuzanți. Să fim serioși, un gropar nu ar înghiți ni­ciodată un bec. Ar scrie poate po­e­zii. Ale lui ar avea, ca laitmotiv, ură­ri pentru „veșnicie”.

Lina VDOVÎI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top