Confesiuni rostite la FIX

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Confesiuni rostite la FIX 4

Vineri seară, locul gongului de început a fost luat, în localul Teatru’ FIX, de zăngănitul prelung al clopoțelului care a anunțat premiera piesei „@Versiuni”, un spectacol în regia lui Cătălin Ștefan Mîndru. Ușile verzi din lemn ce separă barul de sala de teatru experimental s-au dat la o parte, de la ora 19.00, pentru ca nu mai mult de cincizeci de oameni să asculte o poveste, cu sufletul curios și iscoditor și cu privirile amăgite de minciunile spuse de decor. Iar jocul de lumini s-a împletit prin firele de dramă, comedie și vieți croite după mintea fiecăruia dintre spectatorii care-au sorbit cuvintele actorilor ca dintr-o ceașcă de cafea.

Cîte patru rînduri de scaune ne­gre, simple, așezate față în față, sînt ocupate în deplină liniște, dar cu ui­mire în priviri. Culoarul pe care-l for­mează este încadrat, în capete, de două mese de lemn, lăcuite. Cînd nu mai rămîn locuri libere, reflectoa­re­le se sting unul după celălalt sub tă­cerea curioasă a capetelor care se ro­tesc întrebătoare și fac semne de ne­dumerire, pînă lucirile ochilor dispar în întunericul sălii.

Nu se ridică nici o cortină, dar o voce firavă își deschide sufletul, pur­tîndu-și menirea cu patimă-n timbrul clar al glasului. „Urăsc cînd fi­rul ca­setei se încurcă și trebuie să bagi un creion, pe care să-l rotești ca să o faci la loc, dar tot degeaba. Nu o să mai funcționeze. Săptămîna asta mi-am luat una cu Edith Piaf.” Lumina se așază pe una dintre cele două me­se, unde stă, picior peste picior, Jeni, interpretată de actrița Stanca Ja­be­nițan. O tînără blondă, cu bluză al­bă, părul strîns într-o coadă șco­lă­reas­că, lăsată pe spate și palmele una peste alta. Își continuă monologul pe un ton cald, ca și cînd i-ar povesti, de fapt, unei prietene bune, himerice. Pri­vi­rile încă mute de uimire și curiozita­te o urmăresc cu interes, schițînd par­că în gînd cîte un alt fir al poveștii.

Monologul regretelor părintești

Replicile sînt ca niște confesiuni, un soi de flux al conștiinței. „Simi e­ra angajat și el, dar știți, nu venea ni­­ciodată la cantina companiei să mă­nînce cu mine. Mai ales de cînd îl fă­cuseră manager, trebuia să stea a­co­lo cu ei”, aflăm despre soțul lui Jeni. „După ce au venit disponibili­ză­ri­le, prima oară i-au concediat p-ăștia din funcțiile de conducere – cică erau prea mulți.” Își dă ochii peste cap, pierdută, într-un gest de lehamite, în timp ce din sală stările spectatorilor trec de la zîmbete la păreri de rău în fracțiuni de secundă.

El, Simi, acum este închis într-o clinică de boli psihice. „A încercat a­poi să lucreze ca șofer de tir, dar n-a reușit. Și, de cînd cu avocatul, nici nu-mi mai permit să-l țin la privat.” Își promite să rezolve situația, iar o­chii tinerei Jeni strălucesc, în timp ce ea lasă un zîmbet timid să îi de­se­ne­ze o gropiță pe obrazul drept. A­cum îi pare rău că a depus plîngere îm­po­triva femeii în ziua cînd Ionuț a lo­vit-o din greșeală, dar nu mai e­xis­tă cale de întoarcere. „E o mamă singu­ră, ca de altfel majoritatea fe­me­i­lor în ziua de azi”, își spune cu un ton ce murmură a părere de rău, ca după cî­teva secunde să reia, șăgalnic, „în ma­joritatea timpului”. În sală se naș­te un rîs zgomotos, așa încît tînăra se vede nevoită să facă o pauză, în timp ce o femeie din primul rînd zîm­bește și ridică paharul de vin, în semn de acord.

Sclipirile ochilor rătăciți

Liniștea inundă sala, aidoma în­tunericului care separă replicile ce­lor două actrițe, ca mai apoi să le scal­de în lumină, în timp ce-și varsă dra­mele peste acalmia unei săli se­du­se. Cînd reflectoarele pălesc, spectatorii își îngăduie să respire. În cîteva se­cun­de, din capătul celălalt al cu­loa­ru­lui care le pune pe artiste față în fa­ță, „femeia”, interpretată de actrița Laura Bilic pronunță degajat „Mer­geam în parc, în dup-amiaza aia. Me­reu îl duc pe Ionuțu’ în parc, joia”, iar reflectorul lasă să se vadă o doam­nă, picior peste picior, rostind un dis­curs din care inițial nu se înțeleg prea multe. „Cred că o fi fost și vina mea că nu l-am ținut de mînă, re­cu­nosc. Dar… e un copil crescut la bloc, nu are ce face cu atîta energie, săr­manul. Cînd a lovit-o, am întrebat-o dacă nu vrea să o ajut. A spus că nu o doare”. S-a oferit apoi s-o ducă a­­casă, iar femeia a refuzat. Aici scu­zele femeii se încheie, iar reflecto­rul moare din nou.

Privirea actriței fixează po­dea­ua sălii, mîinile și le freacă din cînd în cînd, în timp ce vocea îi vibrează la orice cuvînt, iar oftatul prelung îi în­cheie fiecare frază. „Eu pe Ionuțu’ îl iubesc. I-am promis că o să mer­gem într-o mică vacanță, cînd se ter­mină cu toată nebuneala asta.” Fe­me­ia, rămasă pînă la sfîrșitul piesei fără nume, pare a-și înăbuși plîn­sul, iar vorbele le rostește mai mult ca pen­tru sine, să se îmbărbăteze, de­cît ca să convingă pe cineva. Cu a­ce­eași înflăcărare cu care ne-au țintuit pe scaune mai bine de o oră, cele dou­ă artiste își culeg, la sfîrșit, din ploaia de aplauze, meritele unei drame în care s-au scufundat voit și din toa­tă inima. Iar replicile se sting în min­tea noastră abia cînd sunetele clapelor de pian ale melodiei de fundal dispar sub aclamații vibrante.

Livia RUSU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top