De Anul Nou, balul vienez a ajuns la Iași

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la De Anul Nou, balul vienez a ajuns la Iași 19
Wiener Bonbons

Românii au sărbătorit deja de Anul Nou, dar cei care petrec pe stil vechi mai au puțin pînă să intre în anul 2015, astfel că orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat „Moldova” Iaşi le-a pregătit sîmbătă, 10 ianuarie 2015, de la ora 19.00, în Palas Mall o surpriză. „Concertul de Anul Nou – Wiener Bonbons” a introdus oamenii din Atriumul Palas Mall în atmosfera de sărbătoare pur vieneză. Instru­men­tiștii au urmărit partiturile lui Johann Strauss sub bagheta dirijorului Adrian Petrescu, care nu doar a condus orchestra, ci a și cîntat cu vocea pentru a aduce o notă de originalitate concertului.

Pentru o oră jumătate magia ba­lu­­rilor din Veneția organizate cu oca­zia Anului Nou s-a mutat în Palas. Nu au existat doamne cu rochii pînă la pămînt, cu părul atent aranjat și dom­ni la fel de ferchezuiți care să dan­se­ze în sincron pași repetați mult timp înainte de a se afișa în public, dar mu­zica a fost desprinsă de acolo. Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat „Moldova” din Iaşi a făcut să ră­sune în Atrium note care aparțin regelui valsului vienez.

Bătălie în prima audiție

Din spate nu se aud decît niște zgo­mote, dar în față sunetul este mai bun. S-ar auzi foarte bine dacă nimeni nu s-ar mai muta pentru a gă­si un unghi mai bun pentru a privi spec­tacolul sau nu ar sopti comentarii despre orice altceva decît des­pre ceea ce se întîmplă pe scenă sau în fa­ța sa. Energia pe care o au copiii care i-au însoțit pe părinții lor distrage atenția de la frumusețea miș­că­rilor elegante ale artiștilor.

O balerină își unduiește grațios brațele. Rochia roz îi ascunde pici­oa­rele înfășurate în panglicile poante­lor ușor uzate, iar accesoriile minuscu­le sclipesc sub privirile atente ale pub­licului. Cei doi parteneri o poartă pe ringul de dans și îi pun frumu­se­țea în valoare cu fiecare pas. Solo-urile sînt urmate de dansuri în pereche. Orchestrei îi este dat tonul pentru o altă melodie și dansatorii sînt în­lo­cui­ți de alții, mai mici. Două fete intră pe scenă, una poartă un tutu alb și cea­laltă își învîrte bagheta și coșul plin cu flori pe ritmul lent al muzicii. Acestea se află într-o competiție în care premiul este atenția unui băiat. El le con­duce pașii amîndurora și toți pun în scenă un vals demn de o petrecere elegantă.

Prima audiție a „Zborului libelu­lelor” compusă de Johann Strauss fiul este însoțită de liniște în public. O nouă mișcare a baghetei și a dirijorului dă naștere unui nou sunet al unui alt instrument. Nu doar arcu­șu­rile respectă coregrafia învățată de pe partitură sincronizîndu-se perfect, ci și corpurile instrumen­tiș­ti­lor fac asta. Toți se mișcă la fel în ace­lași moment, în aceeași fracțiune de secundă.

Două orchestre, un dirijor

Valsurile sînt combinate cu pol­ci care impun un ritm sprinten, plin de viață. Polca întitulată „Tic-tac” ne mută de la balul elegant vienez la Moulin Rouge și la rochiile pline de volănașe pe care fetele care dan­sea­ză can can le ridică atît de sus cît pot. Di­rijorul Adrian Petrescu începe să conducă două orchestre, pe cea ca­re mînuiește instrumentele și pe cea for­mată din bătăile de palme ale publicului.

Cele două orchestre se conto­pesc perfect. O fetiță se leagănă vioaie pe ritmul dictat de muzică, sus­ți­nut de public. Se ridică în picioare pe bra­țele mamei sale și aplaudă cu mî­nu­țele deasupra capului. Dar alarma unui ceas deșteptător care zbiară în mi­crofon ne trezește din vis și ne in­troduce din nou în sala balului de la Viena unde sunete din valsul „Du­nă­rea albastră” fac intrarea a patru fete care execută mișcări de balet. Această piesă este un simbol muzi­cal în Austria. În noaptea de Anul Nou este difuzată la radio și la televizi­u­ne fix la miezul nopții. Fetele își con­tinuă coregrafia și desenează cu bra­țele și trupurile lor flori umane de care se bucură cel mai mult publi­cul ce urmărește spectacolul de sus. Un dansator al cărui talent nu este recu­noscut s-a amestecat printre acei oa­meni care urmăresc spectacolul de la înălțime.

Execută lîngă balus­tra­dă mișcări lente spre amuzamentul co­pilului său pe care îl ține în brațe și care are doar cîteva luni. Atmosfera balului se face resimțită cu fiecare notă cîntată de instru­men­tiș­ti, toți cei prezenți par să se fi integrat, doar o statuie a Libertății stă undeva în par­tea stîngă a scenei și ignoră concertul.

Autor:

Adelina MEILIE

Șef de Departament la Opinia studențească, studentă în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top