Lebăda ruginită

Șah-mat Niciun comentariu la Lebăda ruginită 11
Lebăda ruginită

Te-ai aștepta ca două persoane mature, doi intelectuali, cînd ajung la un impas ori la un conflict de idei să-și rezolve disputa în privat. Nu să-și spele rufele în public, mai ales cînd la mijoc au de suferit chiar cei pentru care artiștii și-au dedicat cariera ca să-i încînte. Scandalul de la Opera Națională din București (ONB) ține deja de două săptămîni, însă dincolo de ego-ul celor implicați care e mai mare decît Vârful Moldoveanu, reies alte două lucruri. Primul e că deși ne dăm loviți că „hei uite ce-au mai scris francezii, italienii, englezii, etc despre noi”, atunci cînd există un fitil, românii devin foarte ușor un popor xenofob. Al doilea, ține de modul în care ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu a încercat să aplaneze neînțelegerile, după ce a schimbat pentru a treia oară directorul Operei încercînd să mulțumească pe toată lumea.

Conflictul s-a stîrnit la începutul lunii, cînd noul director general interimar al ONB, Tiberiu-Ionuț Soare l-a demis din funcția de director artistic al baletului pe Johan Kobborg, explicînd că în organigrama instituției nu există o asemenea funcție. Acesta din urmă a demisionat cîteva zile mai tîrziu și a aprins un scandal în care mai mulți dansatorii au amenințat că vor părăsi Baletul Național. În fruntea lor a fost Alina Cojocaru, soția lui Kobborg, care împreună cu alți dansatori, o parte dintre ei străini, au protestat în fața Operei. În aceeași zi cei din urmă fiind huiduiți pentru acțiunile lor chiar de către alți angajati ai ONB, preponderent membrii ai orchestrei dirijate de Tiberiu Soare. Presa internțională a ciulit imediat urechile, iar incidentul a ajuns imediat în presa internațională în paginile New York Times, sau The Guardian, demonstrînd încă o dată cum ne place să ne punem bețe în roate și să dăm vina pe alții atunci cînd căzătura doare.

Cîteva zile mai tîrziu aveam un alt director interimar al ONB (Vladimir Conta), alte proteste în care membrii ai baletului refuză să joace în piese, alte schimburi de replici, dar zero soluții și dialog serios. Joia trecută un nou director, care e de fapt fostul director înlocuit de Tiberiu Soare – George Călin. Acesta din urmă nu stă în funcție decît pînă vineri, cînd Vlad Alexandrescu demonstrează că nu a fost depășit de situație și a luat doar decizii pripite demițîndu-l și pe acesta din urmă după o serie de alte proteste ale angajaților, printre care și unul din timpul unui concert, cînd artiștii inițial au refuzat să cînte, pentru ca mai apoi să pună în scenă aria „Corul Sclavilor” din opera „Nabucco”. Situația s-a repetat sîmbătă, cînd echipa de balet a lui Johann Kobborg (repus între timp în funcție) a așteptat în zadar în spatele cortinei orchestra. Toate astea în timp ce publicul care a plătit bani pentru bilet i-au huiduit pe artiși și au plecat mai apoi acasă să privească alte concerte pe YouTube.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top