Ipocrizii

Editorial Niciun comentariu la Ipocrizii 20

Marea problemă a umanității în ultimele săptămîni nu a fost nici conflictul din jurul Rusiei, nici tensiunile de la conducerea SUA, nici veșnicul război din Siria și nici foametea și sărăcia în care se scaldă zeci de milioane de oameni. N-ai crede, dar marea problemă a umanității, dezbătută, analizată, coaptă și răscoaptă a fost „furtul datelor personale” după marea dramă a Internetului numită Cambridge Analytica. Ne-am comportat cu toții ca un arici bipolar – cum domnule, eu îmi pun datele personale în seiful Facebook tocmai ca să mi le protejez și cine îndrăznește să mi le ia?

E un fel de dublă ipocrizie la mijloc care te scoate din minți. Pe de o parte sînt înfierate marile corporații demonice care fură datele oamenilor nevinovați, de parcă aceștia se chinuie să și le ascundă și nu mai au unde să le țină. Pe de altă parte, companiile vin și-ntind fețe nevinovate în care vorbesc atît de mieros de parcă ai crede că sînt o poliție a datelor personale și tot ce fac e să le protejeze.

Realitatea e la mijloc și nu necesită nicio înfierare. Cîți dintre miliardele de utilizatori unici ai Facebook au citit celebrul „Termene și condiții” cînd și-au făcut contul? Unde explica destul de clar un lucru probabil evident și fără a citi nimic în plus – cînd folosești o aplicație sau un serviciu îți cere acces la o serie de date. Ai libertatea să nu le oferi, dar atunci nu folosești nici serviciul respectiv – trocul e evident și nu e nimic demonic la mijloc. În același timp, însuși Facebook a fost creat ca o platformă care să confirme identitatea oamenilor care îl folosesc – o carte a fețelor. Nu mai este vorba de un mIRC, un Hi5 sau alte platforme din trecut unde prima practic anonimitatea și unde ți se oferea un spațiu de discuție în care puteai fi cine vrei tu. Și pe Facebook poți încerca asta, dar e greu să fii credibil. Cu cîți oameni care au flori și gîște la poza de profil aveți încredere să discutați sau să schimbați opinii?

Și în cele mai multe cazuri companiile nu folosesc datele pe care le colectează ca să răstoarne regimuri, sînt de altfel și texte relevante și pertinente pe siteuri de specialitate care arată că singurele dovezi evidente cum că Cambridge Analytica ar fi schimbat rezultatul alegerilor din SUA și ar fi cauzat BREXIT-ul sînt declarațiile fondatorilor. Aceeași companie, cu aceleași date, l-a sprijinit pe republicanul Marc Rubio la alegerile din interiorul partidului cu privire la cine va fi candidatul partidului pentru prezidențialele din SUA. Și Rubio a fost măturat de Trump la scrutin.

E simplu – companiile folosesc aceste date pentru a-și monetiza afacerile. Google o să-ți prezinte trei rezultate sponsorizate cînd cauți ceva, bazate pe istoricul tău de căutări, a locurilor în care ai fost și a preferințelor la căutările precedente. Facebook o să-ți dea articolele sponsorizate mai sus în newsfeed în funcție de un algoritm care ți-a realizat profilul de utilizator, pe care-l poți descărca și din aplicație. Dar toate lucrurile acestea sînt marcate corespunzător și cîtă vreme datele sînt securizate și nu sînt folosite de vreo terță parte, putem pune la sertar această problemă și să ne întoarcem la dramele reale ale umanității.

Autor:

Cătălin Hopulele

Director la Opinia studențească, reporter Ziarul de Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top