Revenirea lui Cătălin Voicu în Parlament este un eșec al politicii
Cap în cap 24 octombrie 2011 Niciun comentariu la Revenirea lui Cătălin Voicu în Parlament este un eșec al politicii 0După o discuție cu Monica Macovei, europarlamentar și fost Ministru al Justiției, ne-am dat seama că, oricum ar fi, politicienii încă au o oarecare influență asupra aplicării dreptății în România. Asta în condițiile în care România nu a scăpat încă de Mecanismul de Cooperare și Verificare iar Consiliul Suprem al Magistraturii, prin a sa inspecție, dorea să curețe sistemul, însă nu a oferit decît o superficială „spălare de păcate”.
Opinia Veche: ANI a scăpat, pentru moment, de „mutilarea” venită din partea UDMR, dar în curînd urmează alegerile. Credeți că rezultatul acestora poate schimba și viitorul ANI?
Monica Macovei: În primul rînd, aș spune că ANI nu a scăpat de tot de mutilare, pentru că mai este un proiect în Senat, cred că inițiat de domnul Frâncu, și la care domnul Marton Arpad sau oricine altcineva poate aduce aceleași amendamente referitoare la nepublicitatea declarațiilor de avere, la redepunerea declarațiilor de avere în campaniile electorale. Deci pericolul încă există. Mi-e greu să fac previziuni, dar în general, văzînd declarațiile publice de la USL și de la UDMR sînt mulți politicieni care nu iubesc deloc ANI și deci s-ar putea să continue atacuri asupra acestei instituții. Am auzit afirmații de genul că aș face verificări politice. Nu e adevărat, după cum vedem, ANI, ca și DNA, investighează pe oricine, din orice partid, inclusiv din cel aflat la putere. Deci situațiile anticorupție sînt în permanență supuse unor încercări ale politicenilor USL și iată și UDMR de luare a atribuțiilor, pentru că oamenii nu vor să fie cercetați, verificați.
O.V.: Este deci stabilitatea justiției dictată, într-un final, de sistemul electoral, de alegerile din România?
M.M.: Eu mă refer la declarații publice făcute de diverși politicieni prin care practic amenință magistrați sau ANI ca instituție, declară că e neconstituțională. Sau ieri l-am auzit pe domnul Popa amenințîndu-l pe președintele Băsescu cu dosar și, în fine, cu anchete. Deci cred că există acest pericol. Trebuie să spun în acest context că practic tocmai pentru că vedem că sînt cercetați de ANI și de DNA persoane inclusiv din partidele aflate la guvernare, inclusiv din PDL. Ăsta este semnul cel mai clar că PDL nu intervine în funcționarea justiției și în anchetele acesteia. Ori, uitîndu-mă la declarațiile publice care vin din partea altor partide, mi-e teamă că aceste influențe vor exista și se vor relua.
O.V.: Cum vedeți implicarea ministrului Cătălin Predoiu, în condițiile în care nu s-a remarcat o prezență puternică a domniei sale în declarații sau luări de poziție în cazurile judecătorilor anchetați?
M.M.: Fiecare alege modul în care comunică cu clasa politică și cu justiția și cu opinia publică, nu am ce să comentez. Pot face un comentariu referitor la noul cod penal, care nu prevede o limită a prescripției infracțiunilor grave. Și spun asta pentru că recent s-a împlinit termenul de prescripție a răspunderii penale în cazul unor politicieni și scapă de orice pedeapsă, de orice sancțiune. Ori numai România și Bulgaria mai au acest sistem de prescripție specială, deci aici trebuia făcută o modificare în Codul Penal. Sînt mai multe variante. Una ar fi ca după ce o persoană e trimisă în judecată să nu mai curgă nici un termen de prescripție cît timp durează procedurile judiciare. Sau o altă variantă, după ce există o hotărîre de fond să se oprească orice termen de prescripție și să nu mai intre în calcul procedurile și timpul din perioadele de apel și de recurs.
O.V.: Revenirea lui Cătălin Voicu în Parlament poate fi considerată un eșec al justiției românești?
M.M.: Nu, este un eșec al politicii, este un eșec al PSD-ului. Pentru că domnul Cătălin Voicu a fost anchetat, a fost trimis în judecată de către DNA, dosarul se află pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție, deci practic justiția și-a făcut treaba, dar e adevărat că nu a terminat-o. Aici avem o problemă cu mai mulți judecători de la Înalta Curte de Casație și din țară care întîrzie foarte mult soluționarea acestor dosare. Dar, cînd vorbim de politicieni, și partidele trebuie să reacționeze, să-i suspende din partid, trebuie să ia măsuri.
O.V.: Unde a eșuat inspecția juridică a CSM?
M.M.: Așa cum am scris și astăzi într-o scrisoare deschisă adresată CSM, un mare eșec este lipsa de tragere la răspundere disciplinară. De pildă, magistrații, judecători sau procurori, care contribuie prin amînări, prin diverse alte împrejurări la prescrierea răspunderii penale și la neînfăptuirea actului de justiție, aceștia ar fi trebuit imediat cercetați disciplinar de către CSM și aș merge mai departe și sancțiunea ar trebui să fie eliminarea din profesie. Nu e admisibil și de conceput într-o societate democratică, într-un stat de drept, ca după patru, cinci ani de zile nici măcar să nu ai o judecată în fond și să se îndeplinească termenul de prescripție, așa cum s-a întîmplat recent. Am văzut cu toții la știri, în cazul domnului Patriciu, unde dosarul este din 2006 în instanța de judecată. De cinci ani de zile și nu s-a luat o soluție pe fondul de timp s-a prescris răspunderea penală pentru două infracțiuni. Deci acești magistrați trebuie cercetați disciplinar și n-au ce să caute în sistem. Iar această atribuție revine CSM. Deci CSM trebuia să-i cheme imediat. A mai fost o situație în 2011 cu fostul deputat Vasile Savu, condamnat la apel și apoi în timpul recursului s-a împlinit termenul de prescripție și gata, a încetat procesul penal. CSM n-a reacționat în nici un fel. De fapt, asta îi cere și Comisia Europeană, să ia măsuri pentru a împiedica împlinirea termenelor de prescripție în cazurile importante – corupție, fraudă, politicieni – și n-a făcut nimic în acest sens CSM. Adică aici trebuie date termene în fiecare zi, în fiecare săptămînă, nu poți să stai să aștepți să se prescrie răspunderea penală și apoi nu e nimeni vinovat și mergem mai departe. Nu mai spun că asta se întîmplă numai în cazurile cu politicieni sau cu persoane importante. În cazurile cu oameni simpli nu prea am auzit să se prescrie răspunderea penală în timp ce dosarul e în instanță. Dar și acolo, dacă s-ar întîmpla acest lucru, atunci mașinații care au contribuit la tergiversare pînă la prescripție ar trebui să plece din sistem.
O.V.: Ar fi bine ca România să scape de MCV în 2012, după cum se preconiza?
M.M.: Ar fi bine ca România să oprească MCV-ul atunci cînd își îndeplinește toate promisiunile pe care le-a făcut atunci cînd am intrat în Uniunea Europeană. Respectiv toate acele condiționalități din MCV, nu înainte. Deci eu sînt pentru menținerea acestui mecanism cît timp frînturile nu sînt rezolvate. Chiar unul dintre reproșurile făcute de Comisia Europeană în ultimul raport MCV din iulie anul acesta este tocmai tergiversarea acestor mari dosare de către judecători de la Înalta Curte în principal. Sînt dosare care de trei, patru ani stau acolo și în care nu s-a dat o judecată pe fond.
O.V.: Care sînt piedicile din interiorul PDL care opresc reforma justiției în România?
M.M.: Nu vin piedici din partea PDL, s-au adoptat codurile, în fine, altă legislație. Pot să spun ca o critică faptul că nu s-a dat avizul de ridicare a imunității în cazurile Pasat și Ridzi, cei doi de la PDL. Aici e vorba de întreaga clasă politică. Dacă colegii mei din PDL, Sulfina Barbu, Sever Voinescu și Raluca Turcanu au preluat inițiativa legislativă și au depus-o la Camera Deputaților, pentru că eu nu pot ca europarlamentar să depun direct proiecte de lege. Să se schimbe regulamentul Camerei ca să se decidă asupra ridicării imunității în 48 de ore prin vot deschis, ca să vadă electoratul fiecare parlamentar cum votează și fără a se intra pe probe, fiindcă parlamentarii nu sînt magistrați. Deci o inițiativă a PDL aștept și eu cu nerăbdare să se înceapă și să se voteze și sper să se adopte.
O.V.: Cît de mari pot fi șansele noii Strategii Naționale Anticorupție în reformarea sistemului?
M.M.: Dacă e bună și dacă planul de acțiune are măsuri concrete și un buget pentru fiecare măsură, sigur că sînt șanse. A existat și înainte de 2004, dar nu avea buget. Era semnată numai de Ministrul Justiției, adică nu era însoțită de Guvern. Apoi 2005 – 2007 a fost un document al Guvernului, inclusiv cu buget și cu semnătura Ministrului de Finanțe, contează asta. Și această nouă strategie aflată în dezbatere publică vine în continuarea celor anterioare. Ea practic arată că România are un plan să continue reformele în justiție și lupta împotriva corupției și arată previzibilitatea, ce vrem să facem. Vrem să luăm măsura cutare, cutare, cutare și cît ne costă ca să fie credibil planul de acțiune. Deci, repet, trebuie să fie măsuri concrete acolo, nu generalități pentru a fi șanse de a fi pusă în implementare.
O.V.: În vară s-a adoptat proiectul confiscării averilor dobîndite ilicit, proiect semnat PDL. Cum vedeți aplicarea acestuia pînă în prezent?
M.M.: Deocamdată n-a fost votată de Parlament. A fost doar adoptată de Guvern, deci nu este în vigoare. Așa că n-am ce să comentez pe aplicarea ei. Însă pot să vă spun că este un lucru la care ne obligă normele europene sau decizia Consiliului și se practică și în multe alte țări și ca atare trebuie să fie adoptată și trebuie să fie aplicată.
Ioan STOLERU
Adaugă un comentariu