În castelul de hîrtie se vorbește

Povești fără timbru Niciun comentariu la În castelul de hîrtie se vorbește 9

„Poate că e surd” și-a spus mama lui și a tresărit cînd prichindelul a țîș­nit la ușa unde tocmai suna tata. Pînă la cinci ani, Vlăduț nu a vorbit ni­mă­nui. Colegii lui din clasa a doua s-au prins că „Vlad e diferit ”. Au aflat sin­guri și vreo două luni și-au dat coate sub bancă. Apoi au înțeles să-l ajute la desen și lucru manual. Fiindcă o vreme nu s-a atins în ruptul capului de acuarele. Prefera să se ghemu­ias­că peste paginile cu adunări complicate. Chiar dacă e singurul din clasă ca­re bolborosește lecția în gînd cînd toată lumea face liniște, nu mai în­trea­bă nimeni „de ce”.

Acum, băiețelul se uită la mine pie­ziș, peste umăr. Doar el îmi strîn­ge mîna cu putere, bărbătește. „De­se­nea­ză-mi ceva, Vlăduț”. Roade un creion și mă întreabă: „ce?”. Răs­pun­de tot el: „un om”. Îi place să de­se­ne­­ze oameni. „El nu ține nimic în mî­nă?”, îl întreb. „Ba da. O floare. Ro­și­e”, îmi spune și lungește cuvintele ră­gușindu-le. La grădiniță nu i-a plăcut tot timpul. Numai cînd era o doamnă în vîrstă, care nu-i lăsa pe ceilalți co­pii să rîdă de el. În rest, făcea febră. Odată a rupt ochelarii unui coleg. Pri­mise un pumn peste cap. „Să-l du­ceți la o grădiniță pentru handicapați, dacă-i handicapat”, i s-a spus mamei sale. Cînd s-a făcut timpul clasei în­tîi, directorii școlilor bîiguiau cu pri­viri ascuțite că „nu mai sînt locuri”.

Vlăduț colorează cu roz fața o­mu­lui său robotizat. „Și cui dă floa­rea?”, mă mir eu, iar el îmi răspunde ca într-un joc de ghicitori: „Soției lui” și se apucă s-o deseneze și pe ea. „Acum ea o să-i dea un pupic” bom­bă­ne și vrea să termine desenul. Co­lo­rează grăbit fața soției cu-albastru și-i face ochii roz. Nu sesizează mar­ția­nul răsărit în pagină. Colegii lui țis­tuie, își dau coate și vorbesc în­ce­ti­șor, să nu îi audă. Știu că, mai ales, n-au voie să rîdă de el.

Încoronarea tăcerii

Vlăduț nu s-a plîns vreodată că cei­lalți copii nu-l vor în preajmă. Doar cîteodată, dacă e împins de-a binelea și îndepărtat, începe să plîngă. În rest, nu-i spune nici măcar mamei. Azi e fericit. Mihai i-a făcut o co­roa­nă. Niciodată Mihai nu mai vorbise cu el. Acum fiecare îi desenează și-i scrie ceva. I s-a spus de 15 ori să fie deștept și sănătos și să învețe la fel și la anul. A primit trei castele desena­te. „Vlad, îmi place așa cum ești”, îi scrie Flavian, „și nu aș vrea să te schimbi. Scuze, dacă te mai insult și te ignor!”.

Nici Flavian nu a vorbit pînă acum cu Vlăduț. L-a privit de la de­părtare. Învață și el, ca toți ceilalți pi­tici din clasa a doua a școlii Ge­ne­ra­le din Dacia cum să trăiască cu ci­ne­va „diferit”. Vlăduț, la rîndul lui, a învățat printre ei să se stăpînească și să se lase ajutat. La început nu pu­tea privi nici un om. Alina, psihopedagogul său, e cea care l-a învățat că oamenii normali pierd la Piticot. Îmi spune că dacă acum, colegii lui l-ar respinge deodată, ar putea să devină iar cum a fost. Pe atunci se uita doar în pămînt. Nu răspundea nimănui și tot ce-i părea omenesc, îi era străin. Atunci a fost diagnosticat cu autism.

Oana OLARIU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top