Căpitanul navelor de hîrtie

Povești fără timbru Niciun comentariu la Căpitanul navelor de hîrtie 10

Grigorie Gheor­ghe s-a încăpățînat să aș­tear­nă pe hîrtie tot felul de linii. Erau proiectele pentru construirea unor na­ve. Mai tîrziu, a trecut și de partea cealaltă, a muncitorilor, chiar dacă i se spu­nea căpitan. Nu i-a fost ușor cînd viața i s-a lovit de valuri și a conti­nuat să facă parte din e­chi­pajul vedetelor pur­tătoare de rachete și să simtă vibrația torpilelor prin apă. Deși pe părinți i-a acoperit pămîntul, iar el a început să ruginească precum „vasele”, mai au­de și acum vorbele tatălui: „Fă-te marinar!”.

„Sînt lucruri care se pot scrie și u­ne­le care sînt secrete pînă azi”, îmi spu­ne Gheorghe Grigorie. Ne-am cu­­nos­cut în timpul unei călătorii cu tre­nul accelerat, pe ruta Constanța-Iași. Îl învăța pe nepotul său jocul cifrelor, în­so­țindu-l spre casă. Printre vorbele „sfă­toase” spuse copilului, mă privește lung și-mi zice că este proiectant de na­ve de război pentru flota ro­mâ­neas­că: ,,în șapte ani nu am văzut deloc Iașul, treceam mereu seara prin gară la Ungheni și de a­co­lo, direcția Le­nin­grad”. Acolo avea să învețe, după „rețetă”, ce a făcut toată viața.

Aveau „di tăti”

În Rusia a ajuns „forțat” de directorul liceului militar din Galați, după bacalaureat, „examen de maturitate”, cum îi spune bătrînul de 72 de ani de lîngă mine. Își amintește că într-o zi, profesorul a intrat în clasă și i-a pus pe toți să dea un examen, la fizică, ma­te­ma­tică și chimie. ,,După as­tea ne-a spus că șase dintre noi plea­că la Galați. Printre ei, eram și eu, dar habar nu aveam ce urmează. Țin minte că directorul m-a strigat și mi-a zis că sînt re­par­tizat să plec în Uniunea Sovietică. Ze­ce zile mi-a dat”. Ridică ochii și îmi spune mîn­dru că de la ruși au primit de toate: „riglă de calcul, trusă de pro­iec­ta­re, șevalet, ghete de forbal, patine și bo­canci, ski-uri și echipamente spor­ti­ve pentru sală”.

Tresare deodată și îi vine în minte imaginea celor pe care i-a lăsat acasă. Toată fața i se strînge în îm­preunarea sprîn­cenelor groase, cînd îmi poves­teș­te despre părinți. Mama care trebuia să aibă grijă de tatăl șubred, împușcat într-o misiune la Bra­șov îi tulbură gîndurile. ,,Am plîns vreo două săp­tă­mîni, credeam că n-o să mă mai întorc niciodată a­ca­să”, zice inginerul a­proa­pe în șoaptă. E pentru prima dată, cînd li­niștea se lasă în compartiment.

Dansul în limba rusă

Nu avea să dea nu­mai peste gre­utăți în URSS. Îmi spune că a ,,mîn­­cat rusă pe pîine” cu un profesor specialist în limbi romanice, venit tocmai din Cuba. În primele zile, învăța cîte zece cuvinte, ca mai apoi să ,,rupă bine”, du­pă cum spune el, ca un român neaoș. Și acum mai scapă cîte o vorbă do­­uă în ru­sește. „Prima dată cînd a intrat în cla­să ne-a întrebat așa «Cum se zice pa­coinic, în limba romînă?». «Mort», zi­ceam noi”, îmi po­ves­tește Gheor­ghi­ță zîmbind. Răspunsul profesorului l-a făcut și atunci să rîdă: ,,Și la cubanezi tot asa îi zice, și dacă-i mort, e bine!”.

Primul ordin de care își aduce a­min­te e acela că trebuia să iasă sîm­băta la dans, cu rusoaice sau la film. „Ca să învăț limba mai bine. Apoi, cînd ne în­torceam din oraș ne lua la întrebări, sa vadă ce știm nou”. Cu o sta­tură robustă ca cea a căpitanului Hook și o voce la fel de groasă, Gheor­­ghiță era ușor de re­mar­cat printre albanezi, polonezi, chi­nezi și nemți, care urmau cursurile de navigație alături de el. La fel de pre­zent e­ra și la serile dansante. Bîțîind pi­cio­arele pe ritmurile de altădată, bătrînul începe iar a povesti: ,,Tot ti­ne­retul dansa, în special muzica a­me­ri­cană. Rușilor le plăcea jazzul. Dan­­­sul nos­tru era alt­fel decît al lor, ei erau cam demodați, aveau niște pantaloni largi, iar fe­tele erau le­ș­i­na­te după noi”. Ex­pe­ri­ența celor șapte ani petrecuți la Le­ningrad l-a antrenat după model „rus­nac” în matema­tici, fi­zică și re­zis­tența materialelor. Între ti­mp pe planșele lui, începea lupta: schi­­țele navelor de război prin­deau con­tur.

Din port, marea pare liniștită

De rămas în Rusia, nici gînd. S-a întors în România și a început să pro­iecteze nave de război pentru flo­ta noas­tră. De îndată își proptește o­che­­la­rii pe nasul bocarnat și începe să-mi de­seneze febril un motor, unul în for­mă de stea, despre care pretinde mîn­dru, că el l-ar fi inventat. Pixul i se îm­potmolește sub forța mîinii as­pre, iar foaia tremură, cînd apare o ve­de­tă purtătoare de rachete și torpilele ei.

,,Ni se zicea unitatea de surdo-muți. Nu trebuia să stie nimeni ce se întîmplă”, își eliberează Gheorghiță cuvintele ca dintr-o închisoare. A­min­tirea echipajului de marinari mi­li­tari de pe vedetele purtătoare de ra­che­te, cu un glas vlăguit bătrînul, îl fa­ce să se simtă ca un trădător. Pen­tru el, „lumea era pe val” și numai sunetul torpilelor îl fă­ceau să mai tresară, atunci cînd era în misiune. Îmi spune printr-un oftat că ,,toată viața mi-am mutat-o pe navă”. În fiecare clipă se stăpînește să nu se uite pe geam, cum îi fugea odata pri­vi­rea în larg, pe vremea cînd era șef de șan­ti­er naval la Constanța. Mun­ca l-a dus și la Mangalia, acolo unde ținea evidența vaselor și „nimic din ce plutea, nu-mi scăpa din ochi. În­trea­ga flotă a trecut prin mîinile mele, de la vedeta cea mai mică la cru­cișătorul Mărășești”.

Îmi descrie în amănunt serile petrecute în saloane luxoase pe mare și fiecare femeie pe care a întîlnit-o prin porturile Europei. Dar toate se îm­bra­că repede într-o singură imagi­ne, din iar­na lui ’62. ,,A înghețat bo­cnă toată Dunărea. A înghețat chiar și marea în unele porțiuni. În bazinul de la Man­ga­lia, unde era flota noastră de bază ajunsese gheața la un metru și ceva grosime. Dacă navele erau strînse de ghea­ță, plesneau. Fă­ceam patrulări prin Mangalia, de la șantier pînă la ie­șire și noaptea fără oprire, la minus 40 de grade”, redă Gheorghiță ca într-un raport. Pe vremea aceea era căpitan de rangul I pe un spărgător de gheață și a primit comandă din port să plece, în preajma Crăciunului. A pornit „să are” Marea Neagră împreună cu alte două „nave”, Poseidon și Poarta Al­bă. „Re­velionul l-am făcut în marș. Nu am a­juns bine la Hîrșova, că unul dintre spăr­gătoare se avariază și tre­bu­ie să se întoarcă. Poarta Albă se stri­­că și ea și ră­mîne ancorată pe ma­lul Dunării”. Nici lor nu le-a fost u­șor: „Cel mai mult ne-am chinuit la Co­tul Pisicii, la Ga­lați, unde aviația română arunca to­ne de bombe în fie­care zi, făcea gaură în gheață și pînă venea a două bombă, în­gheța la loc. Am salvat școlile și că­tu­nele de la inundații”. Pînă la Brăila le-a luat mai bine de o lună să ajungă „că nu mai mergea motorul și am ră­mas să plu­tim pe gheață”, dar Gheor­ghi­ță îmi spune că pe el „nimic nu mă o­prește, nici măcar o elice mîncată de gheață”.

Își amintește cum în aceeași „că­lă­torie” au rămas fără provizii. Au în­ce­put să mă­nîn­ce ză­padă, pînă și-au meș­­te­șu­git schiuri din butoaiele de mu­rături, ca să fa­că rost de cîțiva crapi și niște car­tofi de­ge­nerați de pe mal. Nu a­veau voie să intre la rezerva de hrană a navei, decît în situație de război, în­să a umblat și acolo, ,,am terminat ma­caroanele, am intrat și la biscuiți, ca­re aveau viermi în ei, dar nu-i ni­mic, am mîncat și d-ăia” , își amin­teș­te căpitanul. Nici nu se gîn­dea atunci că avea să fie acuzat de u­nul din șefii de doc din Mangalia că el prici­nuise ­toată întîrzierea. „«Îl bă­găm pe Grigorie la pușcărie. O elică din asta costă mult», așa mi-a zis in­ginerul Cin­ghină»”. Dar nu au avut soi de iz­bîndă cu el.

Acum, la 72 de ani se aprinde ca o scînteie cînd vorbește despre flota ro­mâ­nească. „Ce am avut bun de la italieni, ne-au luat rușii. Distru­gă­toa­rele ni le-au luat, submarinele ni le-au luat, unul singur ne-a lăsat, pe care ne-au obligat să-l tăiem. Și ne-au lăsat niște hardughii, îmi pare rău că trebuie să o spun și nu e bine. Ne-au lă­sat niște dra­goare de-ale lor, ru­sești, pe care le-au folosit în timpul războiului din oceanul înghețat și ei nu aveau nevoie de ele, dar de ce le-au lăsat? Ca să putem in­strui oa­me­nii, să nu desființăm de tot”, tre­ce repede ca într-un in­ven­tar ce-a mai rămas din flotă după cel de-al Do­­ilea Răz­­boi Mondial. Și-a văzut navele cum plea­că din port, „ca pe niște co­pii care se duc la facultate”. A schimbat bor­dul spăr­gă­to­rului cu ban­che­tele de tren. I-au mai rămas vi­zi­te­le la ne­pot, pe care, pe drum spre ca­să, în Iași, îl învață să con­s­tru­iască ce știe el mai bine. Îl ur­mă­resc cu ochii pe bă­iat, care meș­terește ceva între pal­me. După mai puțin de două minute rîde către mine și îmi arată un vaporaș din hîrtie.

*fregată – veche navă de război cu vele, rapidă, cu trei catarge și ar­tilerie puternică, de recunoaștere, de pază și de legătură între navele mari;

*vedetă – Mic bastiment de răz­boi, pe mare sau pe fluviu, folosit mai ales pentru observații;

*spărgător de gheață – navă special construită pentru a sparge ghea­ța într-o apă navigabilă și a face po­sibilă navigația în lunile de îngheț.

***

nave2

Freamătul sîngelui

Pe Grigorie îl macină dorul de ca­să. Și-a lăsat părinții cînd a plecat în Rusia fără să le dea multe de ves­­te. Nu a uitat nici acum, anii ’38 -’40, „cînd trăiam în belșug”. Ta­tăl lui e­ra strun­gar și abia pusese ba­ze­le fa­bri­­cii IAR Brașov, iar ma­ma, țe­să­toa­re la război în Galați. „Ta­ta spu­nea că ar fi putut să cumpere în­tr-o lu­nă de zi­le un car cu boi, o tră­su­ră cu cai, cu vi­zitiu cu tot. Mer­geam nu­mai cu tră­sura, părinții mă cărau pes­te tot”.

Nu avea să le fie bine multă vre­­­me. ,,Cel mai mare cui băgat în cre­­­­ie­rul meu a fost cel de 4 aprilie 1944. Am văzut cu ochii mei oa­me­ni morți, la calea ferată și unuia că­r­uia îi că­zu­se capul de pe umeri”. Bom­­bar­da­men­tul în Brașov începuse. „După 5 zile, ne-am dus cu tre­nul, ne-am îm­bar­cat în două va­goa­ne. Luam șinele din spa­te și le mu­tau în față și în spate nivelau te­re­nul, să nu ne găsească rușii. Și cînd am a­juns în pădure, locomo­ti­vele le-au tran­­sformat în cazane și ne-am mu­tat în barăci făcute din lăzi de am­ba­laj și am trăit în ele pînă a ve­nit fri­gul. Eram două garnituri de tren pli­ne de muncitori, cu forje, fre­­ze, cu strunguri, polizoare, unii cu ra­­țe, gîș­te, porți unii și-au luat chiar și mobile, noi am plecat cu boc­ce­aua”. Se mutau din sat în sat, pî­­­nă ce au ră­mas în Corbi, un sat de porcari. De acolo, își amin­teș­te de o nuntă, un­de a mîncat „pi­cio­­ru­șe de broa­ș­te”. Cînd s-au în­tors, du­pă doi ani, în casa lor stătea altcineva. „Ne fu­ra­­se­ră tot și nu am mai pu­tut intra”. Așa au plecat în capi­ta­lă, unde tatăl i-a „luat calea parti­dului comunist”. A­tunci se su­păra cînd îI spu­nea „bă­trî­nul” lui că tre­­bu­ie să meargă la de­fi­lări, dar cînd „a simțit că moare mi-a zis numai atît «Fă-te marinar»”. N-a a­pu­cat să-l vadă pro­iectant de nave și căpitan. S-a întors acasă numai să-și găsească ma­ma singură, „nu-i mai purta ni­meni de grijă”. Abia acum, cînd își vede copiii mari în­țe­lege de ce l-a trimis tatăl pe mare, „să mă fac și eu ca el”. Dar „calea par­tidului” nu a vrut niciodată să o ia. Gheor­ghi­ță a rămas tributar mă­rii.

Diana IABRAȘU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top