Punctul alb din Kenya
1001 de chipuri 12 ianuarie 2015 Niciun comentariu la Punctul alb din Kenya 41„Mîzîngu”. Denumirea aceasta le-au dat-o negrii din Kenya albilor. Tot un „mîzîngu” a fost și Liviu Narcis Matieș timp de șase luni, cît a stat ca misionar în Sololo. La început au fost sceptici față de el, dar jocurile precum fotbal, table și șah pe care le-a jucat cu copiii de acolo i-au adus simpatii în trib. S-a oferit voluntar pentru că vroia să facă o schimbare, pentru a aduna experiență și a ajuta oameni. Ar fi dorit să meargă în Costa de Fildeș pentru a învăța mai bine franceza sau în Ecuador pentru că acolo ar fi putut fi mai implicat în viața pastorală. Însă sub îndrumarea arhiepiscopului de București a fost ales să meargă în Kenya alături de un alt coleg.
Nu regretă nimic căci în urma experienței a învățat să aprecieze mai mult lucrurile banale pentru noi, dar vitale pentru alții cum ar fi apa. Obișnuit cu atmosfera de la Institutul Teologic Romano-Catolic „Sf. Iosif” din Iași, povestește că s-a acomodat destul cu greu la condițiile sărăcăcioase de trai ale tribului. Însă comportamentul sociabil al locuitorilor l-a făcut ca în cele din urmă să le simtă lipsa.
Sărăcie la pungă
Imaginea pe care o au negrii despre albi este una favorabilă. „Ei cred că dacă ești alb, automat ai bani, ești educat, ai tot ce vrei. Am încercat să le explic că nu e chiar așa, că și noi avem săracii noștri”, spune tînărul cu ochi albaștri. Își îndreaptă spatele, iar sacoul negru se așază ca pe manechin. Îmi spune că grădinița la a cărei construcție a ajutat alături de colegul cu care a plecat este cam cît o cameră de cămin, iar înăuntru încap 50 de copii. Materialele de construcție sînt scumpe acolo și tocmai de aceea oamenii cară apă și nisip de la distanțe mari și își fac singuri cele necesare pentru a ridica casele. Liviu a lucrat cot la cot cu ei, și pentru că era cald a stat în tricou. „Un băiat s-a uitat la mine și mi-a spus ca sînt foarte curajos pentru că am păr pe mînă, căci la ei asta simbolizează”. Însă în Kenya, munca cea mai grea o depun femeile, iar bărbații își petrec majoritatea zilei stînd degeaba. Femeile înhamă măgarii și aduc apă în canistre mari de 20 de litri, iar cele care nu au animale, cară în spate. „Le-am spus despre egalitatea dintre sexe, dar se uitau la mine ca și cum eu sînt acela care nu înțelege cum stau lucrurile de fapt”. Știa încă de la început că volumul de muncă fizică este destul de mare, dar nu se aștepta să vadă că laptele și uleiul se vînd vărsate în pungi și nici că singura apă de care dispun este cea de ploaie.
În Sololo, Liviu a stat în perioada noiembrie 2013 – mai 2014. Așa că de Crăciun, carnea de capră a luat locul tradiționalei cărni de porc de acasă. Faptul că sînt oameni care au cîte 10-20 de cămile, iar una singură costă 1.500 de euro încă îi arcuiește sprîncenele a mirare. „Cînd le-am propus să le vîndă pentru un trai mai bun m-au întrebat de ce să facă asta cînd cămilele se vor înmulți la rîndul lor”.
Peste munca depusă printre firele de pămînt roșu și ajutorul la învățătură pe care l-a oferit copiilor, s-a pus capac febra tifoidă. „Cînd am văzut pereții pătrați mi-am dat seama că sînt acasă”, spune zîmbind retras cu privirea în podea. În România frații „mîzîngu” l-au băgat în carantină unde a găsit prilej să se gîndească la musulmanii indulgenți care nu au aruncat în el cu pietre în timpul predicii, așa cum au făcut în alte provincii.
Adaugă un comentariu