Cîntecul din camera surdă
1001 de chipuri 23 octombrie 2012 Niciun comentariu la Cîntecul din camera surdă 32Lupii, scufițele, zînele și toate năzbîtiile care păcălesc ochii copiilor la Teatrul Luceafărul nu sînt decît pe jumătate cele de pe scenă. Viața lor de poveste se cîntă de undeva de sus, în sala principală, dintr-un cub ascuns parcă în căptușeala încăperii.
Iulian Hardon a urcat de patru ani acolo, în cabina de sunet, însă treptele teatrului le-a învățat în mai bine de două decenii. A pornit de la tehnică de scenă, mînuind mașinăriile pe care micii spectatori nu trebuie să le vadă. Pășește sprinten, înviorat parcă de toate cîntecele jucăușe pe care le-a rulat atîția ani și-mi deschide ușa grea a camerei de înregistrări. În spatele afișelor cu spectacole de demult, pereții colorați de timp închid între ei o liniște netulburată, iar din încăperea surdă microfoanele tac. „După ce înregistrăm, eu rămîn singurel aici și-ncep să mă joc. Vocile trebuie curățate de șoapte, de oftat și respirație apoi suprapuse melodiei”, îmi explică, măsurînd cu privirea aparatele din jur.
„Dacă nu faci totul mecanic și trăiești piesele, ajungi să știi și textele și cîntecele pe de rost. De-aici, de sus, trebuie să asculți actorii și sala, dar și să le simți”, îmi spune el, cu pasiunea unui pianist a cărui înflăcărare nu se aruncă pe clape ci peste butoane și desfășurătoare scrise de mînă. Se deschide apoi și-a doua ușă, a cabinei de sunet. Sala mare se întinde sub ochii noștri, bătrînă, cu scaunele goale pînă la următoarea strigare. Își deschide brațele spre ea, spre pereții capitonați cu pluș care absorb și împrăștie sunetul într-un fel anume pe care el trebuie să-l asculte răbdător, ca pe-un prieten vechi. „Se fac probe înainte de orice spectacol, însă cînd sala se umple, nimic nu se mai aude la fel.”
Case printre pitici
În timp ce coborîm o spirală strîmtă de scări, gălăgia caldă din sala mică ne învăluie. Zeci de piciorușe freamătă odată cu încăperea îngustă și glasurile fredonează deasupra unui negativ venit dintr-un cub mic de la marginea rîndurilor de scaune. A treia căsuță a lui Iulian Hardon se pierde printre copiii pe care el îi îndrăgește dintotdeauna. Aici e aproape de ei, „uneori mă văd, ne mai șoptim cîte ceva în joacă”. Le știe alinturile, le înțelege nestatornicia și îi liniștește cu muzică clasică înainte de piesă. „Iar primul sfert de oră din spectacol e sfînt. Atunci îi furi și-i agăți de piesă. Dacă nu, eu îi mai trezesc pe parcurs, intensific o scenă printr-un sunet mai puternic și sînt prinși din nou”, surîde el, amuzat de imaginea sălii înfiorate de-o emoție care se-ascultă.
Sunetistul „Luceafărului” nu-i unul din oamenii din spatele scenei, deși nu stă în lumina reflectoarelor. Retras, așa cum însuși spune, în turnul lui de muzică, a devenit vocea teatrului și își adîncește printre gînduri, cu fiecare reprezentație, glasurile păpușilor și-a tuturor eroilor decupați din basme. Iulian Hardon le însuflețește cu dibăcie, așezînd peste creștetele actorilor lumile pe care nici cuvintele, nici culorile decorului n-ar reuși, singure, să le deseneze.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu