Profesorul, despre profesori

Navighează pe-o pagină de carte Niciun comentariu la Profesorul, despre profesori 3

Moise distruge primul rînd de Table ale Legii, tocmai pe cele în­sem­nate de mîna lui Dumnezeu. Niet­zsche este obsedat de lipsa discipolilor potriviți tocmai cînd ne­voia de a fi ascultat devine agonie. A­cest motiv este tragedia lui Za­ra­thustra.

Complexitatea relației mae­s­tru-discipol a fră­mîntat cele mai în­țelepte minți cu milenii în urmă lăsînd în urmă doar legende înconjurate de un con in­surmontabil al incertitudinilor. Res­­ponsabilitatea și îndatoririle Ma­­estrului fac din statutul său un Glob greu de ținut pe umeri. Iar dis­­cipolul este o pastă de modelat în care ajung să coe­xiste în timp sa­crul și profanul într-o balanță greu de cuantificat. Și mai greu de dozat din mîinile Ma­es­tru­lui.

Prelegerile „Charles Eliot Nor­ton” susținute la Universitatea din Harvard între anii 2001-2002 de către profesorul George Steiner, atunci membru al Depar­tamen­tu­lui de Engleză, trasează firul psiho­lo­gic, etic, spiritual al acestui tip de re­lații prin primele ei forme izvo­rî­te din inima Greciei presocratici­lor, pînă la contractul pedagogic al studentului din amfiteatrele secolului al XXI-lea cu profesorul său. Iar drumul este unul pavat cu schim­bă­ri de paradigmă.

Maeștrii și-au distrus disci­po­lii atît psihologic, cît și, în cazuri mai rare, fizic. Le-au înfrînt cerbicia, le-au consumat speranțele, au profitat de dependența și de individualita­tea lor. Viața spirituală își are vam­­pirii ei. În replică, discipolii, e­le­vii, u­c­enicii și-au subminat, trădat și ruinat Maeștrii. Dacă Empedocle a parcurs ani de pregătire, de le­gă­min­te de tăcere inițiatice pentru a intra în mult rîvnita grupare de disci­poli a lui Pitagora, Socrate era Mae­strul dominant, charismatic, care trezea în discipolii săi o formă de erotism divinizator care-i mă­ci­na­ pe interior. Pentru că iubirea pentru Maestru se disocia vădit de pro­mis­­­cuitate.

Era o infatuare fizică dublată doar de cea spirituală, legată de un de­votament al spiritului. Un schimb continuu de doxă modificat în timp de influența fiecărei părți asupra ce­leilalte, doar sub imboldul ve­chiu­lui libido sciendi (n.r. patima cunoașterii).

Alexandra PANAETE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top