Parabola unei răscumpărări

Fă un stop cadru Niciun comentariu la Parabola unei răscumpărări 17
Kidnapping Mr. Heineken

Alfred Heineken este unul dintre cei mai ma­­ri producători de bere din lume și istoria lui ne arată că acesta, în 1983, în Ams­ter­dam, a fost răpit de cinci tineri care voiau o re­com­­pen­să uriașă. Acesta a stat 21 de zile în mîi­­ni­le răpitorilor, timp în care a fost umilit de ei. Și regizorul Maarten Treurniet a în­cer­cat ­să refacă povestea prin filmul Kid­napp­ing Mr. Heineken, dar pe alocuri pierde esența ei.

Întîmplarea este narată prin ochii ră­pi­to­­ri­lor și nu a victimelor, Heineken și șo­fe­rul lui, astfel încît, văzînd filmul, poți să em­pati­zezi mai degrabă cu oamenii răi de­cît cu cei buni. Simplitatea cu care este or­ga­nizată și des­fășurată răpirea în sine tră­dea­ză naivita­tea cu care filmul a fost creat. Ro­lul lui Anthony Hopkins, care îl in­ter­pre­tează pe Heineken, nu-l scoate pe acesta în e­vidență și, deși nu­me­le lui înseamnă ceva, da­că acesta ar fi pri­mul film în care cineva îl vede cu Hopkins nu ar bănui că el este un ac­tor cu atîta greutate. Rolul lui este jucat nu­mai în cîteva sec­ven­țe de film, cu puține ­re­plici.

Acțiunea este concentrată în principal pe evoluția, și involuția ulterior, a relației din­tre cei cinci tovarăși care s-au decis că e mai ușor să devii bogat atunci cînd iei, prin a­nu­mi­te căi, de la altcineva mai bogat ca ei. Ast­­fel, copleșiți de nevoile materiale, au fă­u­rit, în timp ce se plimbau cu o barcă, un plan prin care să-l răpească pe Heineken. Totul mergea cum s-au gîndit pînă cînd a venit data stabilită pentru plata răs­cum­pă­rării. Prietenii merg în locul stabilit, dar ob­servă că sacii cu bani încă nu le sînt „dă­ru­iți”. De aici lucrurile se complică pentru că, pe lîngă faptul că nu aveau banii, cel mai mult îi supăra că ei nu au fost băgați în sea­mă. Și ce-i mai jignitor pentru un răpitor de­cît să-i spui că nu-i răpitor. Atunci trebu­ia să încerce să demonstreze cumva lumii cine sînt ei și, după logica lor, trebuia să facă ce­va violent, aproape de crimă, să cîștige res­pec­tul oamenilor, dar și banii „mult aș­tep­tați”. Deși răpitorii se strofocau magnatul nu părea a fi ușor de speriat și, ca o profeție a ce avea să se întîmple, le-a spus că „ există do­uă posibilități în care omul poate fi bogat în această lume. El poate avea mulți bani sau el poate avea mulți prieteni, dar nu le poa­te avea pe amîndouă.”

„Kidnapping Mr. Heineken” aduce mai mult a parabolă decît a poveste închegată, pe care merită s-o vezi doar pentru ideea în si­ne de la care s-a plecat. Deși nu arată în to­talitate greutatea adevărată a evenimen­tu­lui din Amsterdam, se apropie tangențial cu ea. Ecranizarea este făcută stîngaci și din a­cest motiv, uitîndu-te la ea, ai impresia că este creația unor studenți de la Actorie și Re­gie care vor să treacă un examen. Și ai du­bii dacă-l vor trece.

Titlu: „Kidnapping Mr. Heineken”
Regizor: Rupert Wyatt
An: 2015
Actori: Mark Wahlberg, Jessica Lang, Anthony Hopkinns
Gen: Dramă, Thriller

Autor:

Liza CÎRJĂ

Colaborator la „Opinia studențească", masterand la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top