Lolita și somnul rațiunii

Fă un stop cadru Niciun comentariu la Lolita și somnul rațiunii 3

Sexualitatea nu a șocat niciodată mai mult ca atunci cînd i s-au adăugat tușele unei neprihăniri aproape candi­de și un context senzorial morbid pe alo­curi, în parfumul desuet al vechii povești despre decădere umană.

Dra­ma ciudată „Sleeping beauty”, în re­gia Juliei Li­e­gh, care debutează regizoral prin pu­ne­rea în scena a propriului roman, na­rează o autodistrugere gra­duală. Lucy, o studentă înscrisă în tagma disolutivă a acelor ființe fragile predispuse la auto-distrugere, apare ca o prostituată încorporată în apa­ren­ță angelică, cu buze puternic contura­te, de un roziu aproape infantil.

Protagonista este înfățișată din pri­­mele cadre în postura muncitorului si­si­fic, lucrînd mai multe slujbe si­mul­tan. Cea mai bizară este construită pu­ternic chiar în debutul filmului, pentru a-i asigura o ciclicitate, fiind la un la­bo­rator de cercetare, ca un cobai de experimente unde i se introduce un tub de plastic pînă în stomac. Fiind atrasă într-un lanț bizar de prostituție, Lucy este angajată de o matroană elegantă pentru un cumul de servicii de escortă de lux. Șirul dezagregant al în­tîm­plă­ri­lor face ca în cele din urmă, aportul ei să se rezume la un ritual erotic de o perversitate subtilă, care creează con­di­țiile fecunde unei decade psihologi­ce sigure. După o discuție scurtă cu fe­meia care o ia în primire, ti­ne­rei i se oferă un ceai care o adoarme a­dî­nc, după care este plasată goală într-o în­­că­pere care devine sanctuarul tenebre­lor unor sexagenari în frac. Condiția im­pe­rativă a interzicerii consumării ac­tului sexual oferă întregului peisaj caracterul unui joc morbid, care culminează cu imaginea ultimului bătrîn ce contractează serviciile nimfetei doar pentru a muri lîngă o femeie frumoa­să.

Lucy se pierde pe sine în vacarmul peisajului pînă cînd nici iluzia unei vieți normale dată de o prietenie platonică cu un tînăr palid și fragil cu o alură intelectuală care-i cunoaște sub­­stratul nu o mai poate salva. Fil­mul care a ridicat cele mai multe sprîn­cene prin apariția sa în selecția oficială a Festivalului de Film de la Cannes din acest an, aduce, sub sem­nătură australiană, o umbră filmată exem­plar din catacombele spectrului de simboluri deviante ale lui Pier Pao­lo Passolini. Povestea frumoasei adormite rescrisă în termenii unui pre­zent care frizează patologicul nu are nici un fel de menire salvatoare, cu aspirații psihologi­ce puternice. Mai de­grabă se concre­ti­zea­ză într-un de­mers artistic pur, în contururi groase, rigide, al demascării unei fațete obscure a minții umane.

Alexandra PANAETE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top