Zeii mascaţi în demoni timp de nouă vieţi

Lumea pe jar Niciun comentariu la Zeii mascaţi în demoni timp de nouă vieţi 215
Zeii mascaţi în demoni timp de nouă vieţi

Primii care au făcut o diferență în­tre pisicile sălbatice și pisicile do­mestice au fost egiptenii antici. Feli­nele erau recunoscute sub denumirea de „miu” sau „miut”, care în­semna „cel care miaună”și care pro­venea din sunetul pe care pisicile îl făceau. La diferențierea celor do­uă tipuri de feline a contribuit și fap­tul că egiptenii au avut, printre pri­mele lor zeități, reprezentări ale ani­malelor pe care le slăveau și cărora își dedicau întregile existențe.

Zeița Bastet și casa-oraș

Astfel, înaintea zeiței cu cap de pisică, în Egiptul Antic s-au des­coperit reprezentări în care, prin de­sene, pisicile căpătau caracteristici omenești, avînd tot felul de în­de­let­niciri. Încă înainte de anul 1200 î. Hr., egiptenii aveau plăci pe care e­rau înfățișate feline care jucau ro­luri ale fermierilor, îngrijindu-se de păsări și mînîndu-le cu un băț. Evo­luînd și combinînd structura corpului cu cel uman, egiptenii și-au creat prima zeiță cu cap de pisică, numită Bastet (Baast, Ubasti sau Baset). Fiind înainte de asta o fe­me­ie cu cap de leu, Bastet își explică originile printr-un mit răspîndit în lumea antică. Se spune că zeița cu cap de leu a fost trimisă de zeul Ra să pedepsească omenirea, pentru că se încumetase să-l trădeze. În furia sa, zeul vărsase o licoare roșie alco­olizată pe întreg teritoriul lumii, în­să zeița, crezînd că e sînge, și-a lă­sat la o parte datoria și a început să-l bea. De atunci, egiptenii spun că zeița leoaică nu a mai putut vî­na și, drept învățătură, zeul Ra a de­cis că va putea fi îmblînzită de oa­meni
.
Pentru că pisicile erau cunoscute datorită faptului că pot învinge de­monii, zeița cu cap de pisică avea, în proiecțiile egiptenilor, o putere su­premă, fiind înconjurată în desene mereu de pisoi. Ea semnifica loialitate, protecția și fertilitatea, ziua de celebrare a lui Bastet fiind similară cu cea a celebrării noului an.
Locul cu cea mai mare în­sem­nă­tate, aflat într-o legătură strînsă cu ze­ița egipteană, era orașul aflat pe un braț al deltei Nilului, Per Bast, a­dică, în traducere, „casa lui Bas­tet”. Cu timpul, numele orașului s-a tran­sformat în Bubastis și acolo au în­ceput să se construiască nu­me­roa­se temple dedicate zeiței-felină, ur­mînd ca arheologii să descopere, mai apoi, sute de statui de bronz construite după asemănarea lui Bastet. Însemnări importante, precum ce­le ale lui Herodot, care spunea des­pre templul lui Bastet că „nu era la fel de mare ca cele din alte orașe, dar niciun alt templu din Egipt nu a oferit o plăcere mai mare pentru ochi”. Tot el lasă dovada că orașul zeiței-pisică nu era unul obișnuit, ci unul în care preoții templelor creș­teau pisici mari, pe care apoi le mu­mificau și le îngropau într-un cimitir comun. Cultul zeiței-pisică și-a gă­sit sfîrșitul printr-un decret im­perial dat egiptenilor, fiind in­ter­zis, în timp ce orașul Bubastis a fost și el distrus de către perși.

Egiptenii, în doliu după moartea felinelor

Înaintea decretului imperial, e­gip­tenii tratau pisicile crescute în temple, asemeni unor oa­meni. La moar­tea unei pisici, întreaga comunitate ținea doliu, iar familiile trebu­iau să ducă la îndeplinire un în­treg ritual. Pisica era plînsă, îmbăl­să­ma­tă și în­mor­mîntată asemeni unui om, cu un rol im­por­tant în viața co­­mu­nității. Un element specific al do­liu­lui era faptul că de la momentul mor­­ții pisicii, persoanele ca­re o în­gri­jeau trebuiau să își ra­­dă sprîn­ce­ne­le, în semn de res­pect și venerație.

Avînd loc în Egiptul Antic, în­mor­mîn­tă­rile erau, ast­fel, ur­mate de ritualuri de mu­mi­fica­re, care nu va­­riau deloc de la om la animal. Or­­ganele pisicii erau extrase afară din corp, singurul pe care îl lăsau egi­ptenii în interior fiind inima. Cor­pul felinei era, prin urmare, uscat, îm­bălsămat și în­fă­șurat în bucăți de pînză, pentru ca apoi să fie dus în­tr-o groapă comună a pisicilor. Un ast­fel de loc a fost des­co­perit acum a­proape 200 de ani în urmă, în ci­mi­tirul Beni-Hasan, acolo fiind gă­site aproape 300.000 de pisici mumi­ficate de către egiptenii care le-au în­­gri­jit.

Evul Mediu și vrăjitoria

Perioada în care fe­li­ne­lor li s-a atribuit o imagine o­pu­să celei oferite de egip­teni a fost cea a Evu­lui Me­diu, în care religia a a­so­ciat pisicile cu dia­vo­lul și magia nea­gră. Astfel, ele au început să fie arse pe rug împreună cu stăpînii lor sau, con­form ordinelor date de condu­ce­rile orașelor, au început să fie ex­terminate, din teama că în pie­lea u­nei pisici negre ar pu­tea fi ascunsă o vrăjitoare me­ta­mor­fozată. Acest lu­cru se întîmpla, însă, în ur­ma u­nor procese publice, la ca­re putea par­ticipa în­trea­ga comunitate și la ca­re pisicile erau acuzate de în­tîm­plările cele mai ne­faste petrecute re­cent. Însăși Papa Grigore al IX-lea a caracterizat pisicile ca fiind „cre­aturi diabolice”, dînd astfel startul unui a­de­vărat carnagiu al felinelor in­de­pendente. Carnagiul a continuat și în Ypres, în Olanda, unde în a do­ua săptămînă a postului Paștelui exis­ta așa-numita „miercurea pisicilor”, zi în care felinele din întreaga regiune erau a­runcate de pe vîrfurile stîn­cilor sau de pe turnuri.

Deși uneori erau încă fo­losite pentru că vînau ro­ză­toarele, pisicile erau, după fo­losire, alungate, bătute sau ucise în orașele și satele în care ajungeau să trăiască. Tot atunci au luat naș­tere și superstițiile, din ace­le­ași con­vin­geri religioase, oame­nii în­cepînd să spu­nă că tăierea unui drum de că­tre o pi­si­că neagră poate în­se­mna pen­tru cineva intersectarea drumului cu moartea sau cu ghini­onul.

În mitologia românească, pisica apare ca fiind prezentă pe Arca lui Noe. Ea luptă cu diavolul care, trans-format într-o mulțime de șo­bo­lani, roade lemnul corabiei și încearcă să o distrugă. Prinde viață cînd Noe ve­de rozătoarele și, mîniat, își scoate mantia și o aruncă asupra lor, în­cer­cînd să-i prindă.

Conform în­sem­nă­rilor păs­tra­te, acela este momentul în care mantia atinge puntea și se trans­for­mă în pisică, luptînd îm­po­triva răului. Deși însemnătatea sa es­te a­mintită ca fiind una pozitivă, pisicile con­tinuă să fie victime ale super­sti­țiilor și prejudecăților de na­­tură re­ligioasă, în popor fiind de­seori asociate cu forțele malefice.

Pînă să ne hotărîm dacă trebu­ie să venerăm pisicile, asemeni egip­tenilor, sau să dăm dreptate în­dem­nelor religiei din Evul Mediu, pu­tem să vedem că astăzi pisicile și-au însușit de la o zi internațională co­mună, sărbătorită pe 8 august, la stă­pîni care de care mai celebri, cu pre­cădere în lumea scriitorilor, care au susținut, asemeni lui Mark Twain, că „dintre toate creaturile lui Du­m-ne­zeu, există una care nu poa­te fi înrobită. Aceea este pisica. Da­că ar putea exista încrucișare între om și pisică, procesul ar îm­bu­nă­tă­ți o­mul, dar ar deteriora pisica”.

Autor:

Aryna Creangă

Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top