Regii armatelor digitale

Lumea pe jar Niciun comentariu la Regii armatelor digitale 34

Cu timpul, a devenit tot mai clar că rețelele sociale s-au transformat în ceva mai mult decît un simplu instrument de comunicare. Cu ajutorul lor, persoanele cu influență pot să-și creeze comunități de la zero, să capete noi simpatizanți, ori să pornească adevărate mișcări sociale prin simpla distribuire a unui mesaj. Însă, ca să poți face asta, trebuie să fii online 24/24 și să ai grijă de oamenii care te urmăresc. Cum asta e aproape imposibil, în spate la mai toate conturile sociale, stau, de fapt, alți oameni decît cei care te-ai aștepta să scrie. De aceea, se mai întîmplă ca părerile date de un actor celebru la o conferință de presă să fie contradictorii cu ce scrie acesta pe Facebook.

Această strategie de a avea gri­jă cît mai îndeaproape de conturile de social media a fost îm­pru­mu­tată de la brand-uri, primele care să se prindă de importanța pre­zen­ței pe rețelele sociale fiind Playstation, Nike, Pepsi sau Coca-Cola. Acestea trasmiteau primul „tweet” încă de prin 2008, atunci cînd Facebook abia începea să creas­că, iar Twitter era printre ac­to­rii principali.

Astfel, n-ar trebui să mire pe nimeni faptul că în spatele contu­rilor sociale de pe Internet ale persoanelor influente și cu mulți fani, stă de fapt un grup de oameni care de dimineață pînă seară (uneori chiar și mai mult), au grijă să creas­că comunitatea respectivă. Asta de obicei se realizează prin mai multe strategii, în funcție de platformă și urmează o anumită linie editorială pentru a nu-și pierde din con­sis­ten­ță și pentru a maximiza valoa­rea conținutului scris. Deci, un text sau o părere scrisă pentru Twi­tter, va fi rescrisă și mărită pen­tru Facebook, sau tran­sfor­mată într-un articol pe LinkedIn.

Un aspect important al persoa­ne­lor influente în relația cu social media este publicul lor țintă. De re­gulă, Facebook este cel mai bun pentru a atrage atenția, a menține o relație cu fanii sau de a porni cam­panii de conștientizare. În prin­cipal, asta se datorează nu­mă­rului foarte mare de utilizatori, doar în România potrivit Face­brand­s.ro, aceștia depășind 8 mili­oa­ne. La fel de popular este și în A­merica, unde o treime din po­pu­la­ția adultă are un cont.

Con­form „Time”, cea mai in­fluentă per­soa­nă din so­cial media este Felix Arvid Ulf Kjell­­­berg, cu­nos­cut mai bine printre fani drept „PewDiePie”. Acesta din ur­mă este un gamer din Suedia, care pe ca­nalul său de You­tube are peste 35 de mi­lioane de abonați, vi­deo­cli­purile sale avînd în total peste opt miliarde de vizualizări.

Deși la noi nu a prins foarte bine, peste ocean Twitter este a­proa­pe la fel de popular precum fra­tele său albastru, fiind de multe ori chiar preferat de unele vedete pentru că e mai simplu de folosit, iar limita de 140 de caractere a me­sa­jelor asigură că acestea în­se­a­m­nă ceva și că transmit un mesaj care merită a fi citit.

Instagram și Pinterest sînt de­stul de noi în peisaj, însă cel puțin în România, acestea prind foarte bi­­ne printre tineri, care nu mai stau să citească mesaje cu text ci se uită doar la poze. Aceste rețele sînt pre­ferate de vedetele pop care au pri­ză la adolescenți, dar și de desi­gneri care-și scot în evidență ultimele cre­­ații.

Spirala conținutului

După ce au o anumită bază de fani, următorul pas al brandurilor per­sonale pe rețelele sociale este de a crea resurse valoroase pentru ur­măritori, pe care aceștia să vrea sin­guri să le împartă prietenilor ori să intre în interacțiune cu persoa­na respectivă. Astfel, managerii de social media fac de regulă un ca­len­dar editorial în fiecare săp­tă­mî­nă, în care aleg cele mai interesante articole ori poze pe care contul res­pectiv să-l împartă cu fanii. De a­ceea poate să ni se pară că o per­soa­nă care dă share la un articol nu e la curent cu ce se întîmplă în lu­me publicînd știri vechi de cîteva săp­tă­mîni, cînd de fapt, aceea nu era de­cît o postare programată cu mult timp înainte.

Totodată, e important ca per­soa­­ne­le care se ocupă de astfel de conturi să fie mereu la curent cu ce se în­tîmplă în domeniul celebrității res­pective, să distribuie doar lu­cruri pe care persoana respectivă le-ar dis­­tribui, în același limbaj pe care a­ceasta l-ar folosi și să n-o facă prea tîr­­ziu.

O altă abordare în ce privesc con­turile sociale ale oamenilor in­flu­enți este ca persoana în cauză să scrie diferite mesaje pentru fa­nii săi, însă înainte ca acestea să fie dis­tribuite pe canale, ele să trea­­că pe la departamentul de PR. A­ceș­tia din urmă au grijă să „cu­re­țe” mesajele de eventualele greșeli gra­maticale, să rescrie unele porțiuni ca să sune mai bine ori să fie sigu­re că merg în direcția strategiei pe ca­re și-au propus-o. Acest gen de tra­tament este cel mai des întîlnit la po­liticieni, unde cineva tre­buie să se asigure în­tot­deauna că cel de ca­re se ocupă „n-o dă în bară”. De a­ceea, o să fie foarte rare cazurile în care Victor Ponta ori Klaus Io­ha­nnis vor da share la poze cu pisici ori vor pune virgulă între subiect și predicat.

Ce se întîmplă pe social media..află toată lumea

Chiar dacă în spatele contu­ri­lor sociale stau oameni special in­stru­iți, aceștia sînt pînă la urmă umani și fac greșeli. Mai rău e atunci cînd fac greșeli în numele unor brand-uri celebre și oricît de mult ar încerca să șteargă cu buretele, boacăna n-o să dispară niciodată, ci va rămîne a­colo precum o pată în­că­pă­țînată.

social_media_freak

De exemplu, după ce a donat 1 mi­lion de lire sterline pentru o cam­panie de promovare a in­de­pen­den­ței Scoției, JK Row­ling, autoarea se­riei Harry Potter a fost a­ten­țio­nată pe Twitter de către „The Dignity Pro­ject”, un pro­iect umanitar de ajutorare a copiilor din A­fri­ca. A­ceș­tia au înjurat-o, su­părați fiind pentru că nu au primit niciun ajutor „după ce i-am oferit adă­post în orașul nostru atunci cînd era o mamă singură”. Cîteva zile mai tîrziu, „The Dig­ni­ty Pro­ject” și-au cerut scuze spunînd că con­tul lor de Twitter a fost com­pro­mis de către hackeri.

Și mai rău au comis-o cei de la LG, cînd în 2014, odată cu lansarea iPhone 6, toată lumea pe rețelele sociale se plîngea de faptul că noul telefon se îndoaie foarte ușor în pan­taloni și a luat naștere curentul #bendgate. Vrînd să pară deștepți, cei de la LG au distribuit o poză pe Twitter cu unul dintre modele lor împreună cu mesajul „Telefoanele noastre nu se îndoaie, ci au forme na­turale #bendgate”. Problema a fost că pe respectiva imagine a­pă­rea un watermark pe care scria „trimis de pe iPhone”.

Reacții negative a avut și Pepsi, cînd în 2013, aceștia au dis­tri­buit pe pagina suedeză de Fa­ce­book mai multe reclame cu o pă­pu­șă voodoo a lui Christiano Ro­nal­do. Aceasta apărea în tot felul de poziții care nu-i aduceau onoare jucătorului, cum ar fi întînsă pe o șină de tren sau înțepată de zeci de ace. După ce a doua zi s-a format un grup de Facebook numit „anti-Pepsi”, aceștia au scos reclama și și-au cerut scuze.

Cei mai influenți

Deși pe Internet toată lumea poate să-și creeze o comunitate, e nevoie de mult efort pînă să devii o persoană influentă. Însă unele ast­fel de persoane au reușit, și co­mandă acum pe Internet, mici ar­ma­te care ri­va­li­zează cu cele ale li­de­rilor mondiali. Con­form „Time”, cea mai in­fluentă per­soa­nă din so­cial media este Felix Arvid Ulf Kjell­­­berg, cu­nos­cut mai bine printre fani drept „PewDiePie”. Acesta din ur­mă este un gamer din Suedia, care pe ca­nalul său de You­tube are peste 35 de mi­lioane de abonați, vi­deo­cli­purile sale avînd în total peste opt miliarde de vizualizări. Acestea din urmă sînt clipuri cu el însuși în timp ce joacă jocuri vi­deo, fanii apreciindu-i personalita­tea caris­ma­tică. De-a lungul vre­mii, acesta a realizat și numeroase acțiuni de caritate, strîngînd cu a­ju­t­orul „Bro Army” (n.r.: fanii săi) sute de mii de dolari pentru or­ga­ni­zații precum „Save the Chil­dren”.

Pe același top se mai regăsesc per­soane precum Taylor Swift, The Jester, Barack Obama, Justin Bie­ber, Beyonce, sau JK Rowling, aceștia demonstrînd că nu con­tea­ză lumea din care vii, ci doar că tre­­buie să vorbești cît mai des cu pri­­etenii tăi.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top