Fyre: o imitație eșuată de Coachella

Lumea pe jar Niciun comentariu la Fyre: o imitație eșuată de Coachella 110

În primăvara anului 2017, rețele de socializare erau pline de postările fotomodelelor despre Fyre Festival, evenimentul depre care se spunea că va fi festivalul pe care și-l va aminti toată lumea: cazare luxoasă pe o insulă care i-a aparținut cînd lui Pablo Escobar, mîncare gătită de chefi celebri, zeci de artiști care urcă pe scenă, printre care Major Lazer, Bilink-182, Tyga, Diclosure și Lil Yachty, și fotomodele pe plajă. Deși organizatorului Billy McFarland i s-a spus că nu va reuși să facă evenimentul așa cum și-a planificat, acesta a continuat să facă publicitate, răspîndind informații false oamenilor și cerîndu-le între 1.500 și 250.000 de dolari pentru un bilet.

Directorul firmei Fyre Media Inc, Billy McFarland, și raper-ul Ja Rule au organizat un festival care trebuia să aibă loc între 28-30 aprilie 2017 și 5-7 mai 2017 în Insulele Bahamas, dată care coincide cu o sărbătoare a insulei. Pentru a crea publicitate festivalului, Billy a căutat pe Instagram cele mai populare persoane, așa-zișii „influenceri”, cu peste 19 milioane de urmăritori, precum Bella Hadid, Emily Ratajkowski, Kendall Jenner și Hailey Baldwin.  Acestea au fost plătite cu sume între zeci și sute de mii de dolari pentru cîteva postări pe care le-au făcut pe rețelele de socializare. Kendall Jenner a spus într-una dintre postările sale că la festivalul Fyre va cînta și cumnatul său, Kanye, ceea ce a făcut ca toate biletele să se vîndă în decurs de două zile. Pentru a face videoclipul de prezentare mai interesant și mai incitant, McFarland a adus și porcușori care au început să înoate imediat cum au ajuns în apă. Acesta a spus despre Fyre că va fi un „Festival dincolo de limite”, un eveniment despre care considera că va întrece popularitatea Coachella.

În filmul documentar creat de Hulu, „Fyre Fraud”, ilustratorul Oren Aks, care s-a ocupat de platformele de socializare unde festivalul era promovat, a spus despre omul de afaceri că a început să vîndă biletele pentru festival, chiar dacă i s-a zis că nu va putea să găsească o insulă și să găsească toate lucrurile care îi sînt necesare pentru un astfel de eveniment în doar șase luni. Chiar dacă nimeni nu credea că va reuși, Billy McFarland s-a întors din Insulele Bahamas, mai exact din Exuma, despre care a spus în videoclipul de prezentare că a aparținut traficantului de droguri Pablo Escobar. Oren Aks a mai spus la filmări că a primit tot felul de mesaje pe Instagram, unele în care oamenii scriau că părinții lor au fost uciși de dealer-ul de cocaină, iar alții îi spuneau că au renunțat la locul de muncă fiindcă șefii nu le dădeau concediu pentru a merge la festival sau că au vîndut mai multe lucruri din casă pentru a avea bani de bilete.

Vilele și porcușorii de pe plajă au fost văzuți doar în imagini

McFarland le-a promis celor care vor veni la festival că vor fi cazați în vile luxoase, dar acestea încă nu existau. Pentru a termina totul la timp, acesta a angajat oameni de pe insulă pe care nu i-a plătit și tot echipajul muncea cîte 19 ore pe zi și dormeau cîte trei ore în fiecare noapte. După ce contul de Twitter „Fyre Fraud” a fost creat de un om care i-a urmărit activitatea omului de afaceri, organizatorii au început să blocheze automat oamenii care, în postările lor, scriau cuvinte precum „festival”, „fraudă”, „cîntăreți”, „zbor” sau „scenă”.

Fyre Festival a fost pentru Billy McFarland și Ja Rule doar un mod de a introduce pe piață aplicația „Fyre”, care este un fel de Tinder cu celebrități. Spre exemplu, dacă îi dai swipe dreapta lui Kanye, iar el îți dă înapoi îi poți da un mesaj în care să îi scrii că ai vrea să vină la un eveniment de-al tău. Pentru cele două weekend-uri în care s-a promis distracție, oamenii au cumpărat mii de bilete, așteptîndu-se să fie cazați în vilele care le-au fost promise, dar, la acel moment, erau amplasate doar 15 corturi destinate refugierii în caz de dezastre natuale. Acestea au fost plouate, iar saltelele erau ude din cauza furtunii din seara de dinainte. Pentru a mai cîștiga timp să pună totul la punct, organizatorii au decis să întîrzie zborul celor care veneau să se distreze. I-au luat de la aeroport cu un autobuz portocaliu, destinat transportului școlar, după cîteva ore le-au înapoiat bagajele, pe care le-au adus cu un tir.

Rînd pe rînd, trupele care trebuiau să cînte au început să se retragă. Primii au fost cei de la Bilink-182, care au anunțat pe Instagram cu două ore înainte de începerea evenimentului că nu vor mai cînta la Fyre. Cît despre maeștrii bucătari despre care s-a spus că vor găti mîncăruri exotice au fost, de fapt, o firmă de catering care le-a servit oamenilor un sandviș cu pîine prăjită, brînză topită și salată. Văzînd că locul nu arată la fel ca în videoclipul de prezentare, unii oameni au găsit un avion cu care să se întoarcă acasă, dar zborul inițial le-a fost anulat și au fost lăsați să aștepte în aeroport cîteva ore.

Nemulțumit de ceea ce i-a ieșit și de faptul că a fost acuzat de fraudă pentru că a mințit mai mulți investitori să îi dea milioane de dolari pe baza unor documente false, Billy McFarland și-a propus ca în 2018 festivalul Fyre să îi iasă așa cum își plănuise. Pentru toate infracțiunile comise bărbatul a fost condamnat la șase ani la închisoare și este obligat să plătească pagube în valoare de 26 de milioane de dolari. Eșecul a fost atît de mediatizat încît și cei de la Netflix au făcut un documentar despre asta, numit „FYRE: The Greatest Party That Never Happened”, care a fost lansat pe 29 ianuarie 2019.

de Andreea CIBOTARIU

Surse foto: 

bombanoise.com

elsubte-rraneo.com

nialaplataforma.com

nbcnewyork.com

medium.com

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top