Psihanaliza se face pe caiet
Honoris fără Causa 1 martie 2011 Niciun comentariu la Psihanaliza se face pe caiet 330Numărul prea mare al studenților, lipsa fondurilor și o legislație imperfectă sînt piedici în formarea viitorilor psihologi. Practica studenților de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se întîmplă tot în sălile de clasă sau, uneori, chiar deloc. Și dacă cei de la licență nici nu sînt obligați să vadă vreun cabinet de spital, practica celor de la master este obligatorie mai mult pe foaia cu orar.
Practica de specialitate din timpul ciclului de licență a studenților de la Psihologie și Științe ale Educației nu înseamnă altceva decît un dosar, un portofoliu individual, care conține interviuri sau chestionare realizate și analizate de ei. Acestea nu sînt activități pur teoretice, dar nu corespund cu ceea ce presupune termenul de „practică de specialitate”. „Acest dosar nu este relevant pentru o facultate cum este Psihologia, cred că ar trebui să interacționăm mai mult cu oamenii, nu se face practica la noi cum trebuie”, spune Anca, studentă în anul al III-lea la Psihologie.
Studenții spun că le lipsesc stagii în cadrul spitalelor, unde pot asista la interviuri, pot observa și pot învăța pe lîngă medici psihiatri. „Parteneriate pe gratis între facultate și instituții au fost, dar foarte puține și la un nivel foarte restrîns. De exemplu, dacă cumva a existat vreun doctorand de la Socola, acesta a luat studenți în practică în virtutea faptului că era angajat al ambelor instituții”, a declarat prof. univ. dr. Corneliu Hăvârneanu, director al Departamentului de Psihologie și Științe ale Educației (DPSE). „Cei de la Socola nu primesc studenți în practică fără plată. Oricum, în afara orelor de vizită nici să vizitezi o rudă sau să-ți iei mortul nu te primesc”, a adăugat prof. univ. dr. Corneliu Havârneanu.
Dar nici parteneriate plătite nu există la acest nivel. „În cadrul legal avem o anumită sumă disponibilă pentru a asigura practica de specialitate a studenților, dar în mod evident este insuficientă pentru a stimula persoanele care s-au ocupat de practica studenților”, spune decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației, prof. univ. dr. Ion Dafinoiu.
Mulți, da’ fără experiență
Directorul DPSE spune că nici nu vor putea fi realizate în curînd astfel de parteneriate, din cauza bugetelor tot mai mici: „ca să faci parteneriate cu firme, psihologii vor să fie plătiți. Altfel nu face nimeni nimic într-o economie de piață. Studentul care se duce să facă practică la spitalul Socola trebuie să fie dispus să plătească, este primit să vadă bolnavii și îl mai dirijează un psiholog, dar contracte scrise între cele două instituții nu se vor putea face”, spune prof. univ. dr. Corneliu Havârneanu. Aceștia pot merge la spitale și pot asista un medic contra sumei de 5-10 lei pe oră.
Atunci cînd studenții își organizează singuri stagiile de practică, intervine și problema calității, pentru că în unele cabinete particulare nivelul profesionalismului poate lăsa de dorit. „Programele facultății nu suplinesc contactul direct cu un subiect și darea de diagnostic. Cu toate acestea, mai bine participă la activități practice în cadrul facultății cu profesori competenți. Există cabinete în care psihologii nu își desfășoară activitatea la un nivel profesionist, astfel încît decît să meargă acolo, de capul lor, mai bine le explicăm noi studenților cum stau lucrurile. Și aici vorbim de o problemă care ține de calitatea sistemului în ansamblu”, explică prof. univ. dr. Corneliu Havârneanu.
Profesorii de la Psihologie susțin că le este imposibil să asigure stagii de practică de calitate atunci cînd numărul de studenți crește an de an. Avînd în vedere faptul că în fiecare an sînt înmatriculați aproximativ 300 de studenți, aceștia ar putea perturba activitatea din clinicile de psihiatrie, care sînt mult mai puține decît spitalele în care își pot face practica studenții de la Medicină. „În anii ’90 era altă poveste. Acum unde să mă duc cu armata de studenți? Avînd în vedere că acum școlarizăm cohorte de studenți, nu facem față necesității de practică. Și cum noi nu ne ocupăm de treaba asta, o fac alții și la un nivel neprofesionist uneori”, a adăugat prof. univ. dr. Corneliu Havârneanu.
La Socola, cu rîndul
Practica de specialitate din cadrul ciclului de licență însumează unul sau mai multe dosare, care conțin chestionare aplicate pe un anumit număr de subiecți, interviuri pe diferite teme luate persoanelor care sînt cadre medicale sau au funcții publice. Prin urmare, în primii trei de facultate, un student de la Psihologie nu este obligat, dar nici nu are ocazia să vadă cum se desfășoară o consultație de rutină. În schimb, în orarul studenților care urmează cursurile de la masterul de „Psihologie clinică și psihoterapie” există un stagiu clinic obligatoriu, care presupune prezența implicită a studenților în instituțiile de specialitate. Totuși, acest orar nu este respectat, din cauza lipsei acelorași parteneriate.
Chiar dacă studenților de la masterat li se permite mai ușor accesul în aceste instituții, aceștia merg „pe rînd și nu în toate orele pe care le alocăm noi practicii de specialitate. Mai mult, în ultimii ani, accesul studenților în spitale se făcea mai ales în baza unor relații personale”, a declarat prof. univ. dr. Ion Dafinoiu, decanul Facultății de Psihologie. De aceea, și aici studenții sînt nevoiți să se descurce pe cont propriu. „La master, nu există un program propriu-zis încheiat între alte instituții sau cabinete și facultate. Studenții își caută singuri locurile de practică. Eu mi-am căutat, am scris niște cereri și am făcut practică la Spitalul de Psihiatrie”, spune Lorena Antonovici, studentă în anul al II-lea de masterul de „Psihologie clinică și psihoterapie”.
Legea se face la Medicină
Practica este un element obligatoriu al învățămîntului superior, astfel presupune Legea Educației Naționale. Conform articolului 150, alin. 4: „în cadrul studiilor universitare de licență este obligatorie efectuarea unor stagii de practică. Universitățile au obligația de a asigura un minim de 30% din locurile de practică necesare, dintre care cel puțin 50% în afara universităților.” Dar această obligativitate se aplică doar universităților, iar instituțiile din afara acestora, locurile efective de practică nu sînt obligate în nici un fel să primească acești studenți. „Nu există un cadru legal destul de clar cu privire la accesul studenților de la psihologie în spitale. Între spitale și Ministerul Sănătății, pe de o parte, și Ministerul Educației, pe de altă parte, există o convenție privind accesul studenților de la Medicină în spitale. Acest lucru este foarte clar reglementat, cadrele didactice sînt integrate în spitale, astfel studenții au acces acolo mult mai simplu. Din nefericire, studenții de la psihologie, în absența unui astfel de cadru, intră mai greu”, adaugă prof. univ. dr. Ion Dafinoiu.
Cît despre masterat, Legea Educației spune doar că universitățile „pot stabili parteneriate cu operatori economici, asociații profesionale și/sau instituții publice pentru dezvoltarea unor programe de studii universitare de master care să răspundă cerințelor pieței muncii”(art. 155, alin. 3), fără a specifica dacă acestea sînt obligatorii sau nu, lăsînd această decizie la latitudinea instituțiilor de învățămînt superior.
***
Lipsa unui cadru legal bine definit, numărul prea mare de studenți și metode alternative de realizare a stagiului sînt motivele pentru care practica de specialitate a studenților de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației se transformă într-o goană după adeverințe sau într-o întrecere în grosimea dosarelor.
Anastasia CONDRUC
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu