Echivalările Erasmus, paradoxul negocierii notelor în restanță

Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Echivalările Erasmus, paradoxul negocierii notelor în restanță 1949
Echivalările Erasmus, paradoxul negocierii notelor în restanță

Studenții care doresc să călătorească în alte țări cu mobilitățile Erasmus, pentru a studia, trebuie să își asume că odată ajunși la universitatea gazdă, cursurile pe care și le-au ales acasă s-ar putea să nu echivaleze cu cele pe care le fac în străinătate, la întoarcerea lor în țară. Fie că numărul de credite nu este suficient sau materiile nu corespund între ele, la întoarcere, studenții aflați în această categorie sînt nevoiți să negocieze cu profesorul pentru a stabili cum vor echivala nota sau dacă vor da un examen scris într-o sesiune specială organizată pentru ei, în luna septembrie.

În contractele pe care studenții le semnează cînd sînt acceptați în pro­gramul Erasmus este specificat că, o­dată ce aceștia se întorc, li se vor re­cu­noaște automat, conform or­di­nu­lui nr. 3223/2012 pentru aprobarea Me­to­dologiei de recunoaştere a pe­­rioadelor de studii efectuate în stră­inătate, toate disciplinele care se re­găsesc în contractul de studii. O­da­tă ajunși, unii constată că numărul de credite nu este același ca al ma­te­riei pe care vor să o echiveleze, as­tfel că sînt nevoiți fie să aleagă un alt curs similar, fie să mai adauge în­că unul pe listă, pe lîngă cel ales, pen­tru ca numărul de credite al celor două să echivaleze cu cel al cursului din țară.

O altă problemă cu ca­re­ stu­denții se confruntă este ale­ge­rea­ unor materii nepotrivite. Aceștia, nu se informează suficient, aleg cursuri care nu au nicio legătură cu cele de la universitatea lor și astfel nu pot fi echivalate. În astfel de cazuri, cînd se întorc în țară, aceștia trebuie să dea un examen sau să negocieze cu profesorul de la curs pentru a a­du­ce ­un proiect sau un referat și astfel nu mai sînt nevoiți să dea examen în pe­rioada sesiunii.
„Pentru a-ți echivala notele, ca stu­dent plecat cu bursă Erasmus, es­te puțin de muncă. Încă înainte de a pleca trebuie să îți alegi cursurile pe care le vei studia la universitatea gaz­dă și trebuie să le treci în Lear­ning Agreement. Odată ajuns la uni­versitatea gazdă, dacă este cazul, pot apărea modificări referitoare la cur­surile alese, iar acestea trebuie discutate cu profesorul care se ocupă de studenții plecați cu burse”, a de­cla­rat Laura Ștefancu, studentă în anul al III-lea, la Facultatea de Litere, ple­cată cu bursa Era­smus+, în semestru al II-lea, anul uni­versitar 2015-2016, în orașul An­gers,­ la Université Ca­tho­lique de l’Ouest.
Studenții trebuie să confirme schim­bările, iar acestea trebuiesc no­tate în­tr-un nou tabel pe Lear­ning Agree­ment. La în­toar­ce­rea în țară se face o cerere de echivalare care va fi sem­na­tă de către coordonatorul Erasmus de la fiecare facultate.

Echivalarea notelor obținute se fa­ce la nivel de facultate și este a­pro­bată ­de către comisia de­sem­na­tă­ de Biroul Senatului Uni­ver­si­tă­ții. Comisia de echivalare și re­cu­noa­ște­re este formată din trei persoane prin­tre care coordonatorul Era­smus al facultăţii şi un responsabil din Sis­temul European de Transfer al Cre­ditelor (ECTS), care semnează con­tractele de studiu și de practică E­ras­mus și, opțional, un student care a fost plecat în mobilitate.

Legile dau bătăi
de cap studenților

La Universitatea „Alexandru I­oan Cuza” din Iași (UAIC), cele mai mari probleme în găsirea unor cur­suri asemănătoare sînt la Fa­cul­ta­tea­ de Drept și la Facultatea de Te­olo­gie Ortodoxă. Din cauza legilor care di­feră de la o țară la alta sau a re­li­gi­ei, studenții care aparțin de cele două fa­cultăți întîmpină dificultăți cînd vi­ne vorba să își aleagă cursuri si­mi­lare sau să le echivaleze mai apoi în țară.
„Pentru că nu este o identitate le­gislativă asemănătoare, nu putem e­chivala anumite cursuri între ele. Tu­turor studenților care solicită și ur­mea­ză materii similare li se vor echi­vala notele chiar dacă au anumite par­ticularități. Ei au posibilitatea să își aleagă ce materie doresc pentru că atunci cînd se întorc în țară se or­ganizează o sesiune specială, la în­ce­putul lui septembrie, și atunci pot da toate examenele pe care nu le-au promovat”, a precizat lect. dr. Olga Andreea Urda, coordonator al de­par­tamentului de Relații Inter­na­țio­nale al Facultății de Drept.

Studenții nu par să aibă nimic îm­potriva acestei practici deoarece de la bun început li se indică eventualele dificultăți cu care s-ar pu­tea confrunta odată ce ajung să stu­di­e­ze în altă țară, spun aceștia. Coor­do­natorii Erasmus spun că stu­denții de la Facultatea de Drept își asumă fa­­p­tul că atunci cînd merg într-o țară străină, legislația poate să fie di­fe­ri­tă, iar unii își acceptă să își dea și toa­te cele șase examenele pe care le-au ra­tat cît au fost plecați.

Sesiuni speciale pentru cei plecați

Pe de altă parte, la Uni­ver­si­ta­tea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI), studenții își aleg cursuri a­semănătoare de studiu sau pra­cti­că, împreună cu coordonatorii Era­smus. Echivalarea se face doar ­a­­­­tunci cînd cursul este identic din punct de vedere al conținutului cu ma­teria de la facultatea la care studentul este înscris. În cazul în care aceș­tia aleg cursuri în plus, ele sînt tre­cute pe diplomă ca și cursuri su­pli­mentare.
„În proporție de 80%, stu­den­ții gă­sesc materii asemănătoare. Exis­tă însă o marjă de 20% în care, ne­gă­sind cursurile necesare, fie aleg să le­ facă înainte, fie le fac cînd se în­torc. În ultimul caz, sînt cursuri pe care le pot face în timpul anului, fiindcă pri­mesc, pe Internet sau pe di­fe­ri­te platforme, o temă și apoi vin în se­si­­unea de restanțe și dau examenul. Exi­stă și anumite cursuri însoțite de laboratoare pe care trebuie să le re­facă în totalitate. Spre exemplu, un stu­dent care pleacă în anul al II-lea, semestrul I și trebuie să refacă un la­borator, o să vină la laboratorul res­pectiv începînd cu anul al III-lea”, a menționat prof. univ. dr. ing. Iri­na­ Lungu, prorector Relații Inter­na­țio­nale al TUIAȘI.

La fel se întîmplă și la Uni­ver­si­tatea de Științe Agricole și Me­di­ci­nă ­Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV). Studenții be­neficiază de asemenea de o se­si­u­ne specială în cazul în care au nevoie de echivalare însă, spre deosebire de celelalte universități, studenții de la USAMV sînt obligați să aleagă fa­cul­tăți cu același profil și cursuri ase­mă­nătoare. Cînd vine vorba să că­lă­to­rea­scă cu programul Erasmus+, stu­denții de la USAMV au mai multe po­sibilități , fie să meargă doar să fa­că practică, fie să studieze, sau pot să aleagă ambele variante împăr­țind perioada în minim trei luni de stu­diu și două luni de practică.
„Dacă se întîmplă să nu ia un e­xa­men, el îl poate da în țară, iar pen­tru practică se aduce un atestat cum că a făcut practică în perioada în ca­re a fost plecat. Nu prea există ca­zuri în care nu s-au primit sufici­en­te credite la practică, decît dacă stu­dentul a fost răuvoitor și nu a vrut să-și facă treaba, dar dacă se în­tîm­plă­ așa el poate să recupereze în lunile de vară”, a declarat Ve­ro­nica Apetrei, administrator in­sti­tu­ţio­nal al departamentului de Proiecte, mo­bilităţi studenţi şi personal de la USAMV.

Dosarul de înscriere, simplificat la Arte

La Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași (UMF), studenții care se întorc în ța­ră cu un număr de credite insufici­e­nt la o materie, nota pe care o vor ob­ține aceștia se stabilește în urma u­nei decizii luate de către membrii co­misiei care aparțin de fiecare fa­cul­tate. Echivalarea notelor ob­ţi­nu­te, la disciplinele parcurse pe peri­oa­da stagiului, se face prin reguli care țin de competențele studentului şi nu pe denumirile disciplinelor, pe ba­za unei corespondențe între sistemele de notare dintre cele două ţări.

„Echivalarea nu prejudiciază po­ziţia studentului în clasamentul fa­cultăţii de origine pentru anul universitar ulterior celui în care studentul a participat la stagiul Erasmus”, a declarat Ivona Burduja, purtător de cuvînt al UMF. Aceasta a mai precizat că studentul Erasmus are dre­p­tul, în baza unei proceduri spe­cifice de reclasificare, să susţină în a­nul universitar următor eventu­a­le­le examene nepromovate ca ur­mare a participării la Programul Era­s­mus. În cazul în care, la sfîrşitul anului u­ni­versitar, după definitivarea si­tua­ţiei şcolare, studenţii Erasmus au no­te mici și nu ocupă un loc bugetat, va ocupa un loc cu taxă, contravaloa­rea acesteia fiind su­po­rtată de UMF

La Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (UN­AGE) procedura de recunoaștere a­ca­demică se aseamănă cu a celorlalte universități din Iași. Conf. univ. dr. Florin Grigoraş, prorector rela­ţii internaţionale, imaginea uni­ver­sităţii şi probleme studenţeşti al UNAGE a afirmat că, pe viitor, uni­versitatea dorește să simplifice nu­mărul de documente necesare pen­­tru echivalare deoarece de cele mai multe ori acestea le dau bătăi de cap celor care se întorc din mobilitățile Erasmus.

Unii studenți de la Arte susțin că unele cursurile la care au participat diferă ca structură și conținut față de cele din țară, iar din cauza faptului că creditele sînt mici ca nu­măr, aceștia au nevoie și de cîte do­uă-trei cursuri din strănătate pentru a echivala o materie din Iași. „După ce m-am întors din Finlanda, am pre­zentat fiecărui profesor lista cur­surilor și creditelor primite, ac­ti­vi­tă­țile la care am luat parte și lu­cră­ri­le­ realizate pe parcursul întregului se­mestru. Unii profesori au solicitat o prezentare mai detaliată, mai e­xact, un raport de studiu și fo­to­gra­fii, alt profesor m-a notat abia în pe­rioada restanțelor de toamnă, cînd m-am prezentat pentru a sustine și alte două examene scrise”, a de­cla­rat Smaranda Ursuleanu, studentă în anul al III-lea la Facultatea de Arte a UNAGE.

Atunci cînd se întorc în țară, stu­denților le vine destul de greu să își echivaleze materiile. Fie că trebuie să își dea examenele în Iași sau să ne­go­cieze cu profesorii modul în ca­re vor obține o notă de trecere, ti­ne­rii nu văd în asta o piedică pentru a pleca să studieze cu Erasmus. Deși la întoarcere sînt nevoiți șă își dea și toate examenele, aceștia își asumă fa­ptul că uneori socoteala din Iași nu se potrivește mereu cu cea de pes­te hotare.

de Beatrice Juravle
Ionuț Teoderașcu

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top