Taifunul viorilor îndrumate din Franța

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Taifunul viorilor îndrumate din Franța 1

Vineri seară, în sala Teatrului pentru Copii și Tineret „Luceafărul” din Iași, dirijorul Alain Pâris a mimat un război al instrumentelor. Cînd calmă, cînd agitată, cînd boemă, cînd plată, sub bagheta dirijorului francez, orchestra Filarmonicii din Iași a interpretat fragmente din operele compozitorilor Charles Gounod, Johann Neruda, Gabriel Fauré și Paul Dukas. Ca într-un dans lin de societate, vio­rile, violoncelele și contrabașii și-au împărțit în mod egal sunetele, muțind cu toate doar la solo-ul trompetistul Sorin Cârstea.

De pereții sălii Luceafărului sune­tul se izbește violent. Toate instrumen­tele orchestrei pornesc simultan, fieca­re grăind în limba sa, pe înțelesul nimă­nui. Însă apoi, gata acordate, încep să înmoaie sunetele și să le plimbe de-a lungul șirii spinării tuturor oamenilor din sală pînă le ajung în palmele ținu­te în poale, care se ridică automat și în­cep să aplaude. Cărunt, cu un pas țan­țoș, făcîndu-și cu greu loc printre instru­mentele îngrădămite, Alain Pâris urcă pe podiumul dirijorului. Purtat de apla­uzele din sală se întoarce dintr-o mișca­re cu fața spre orchestră care începe să cînte aproape mecanic. Alain Pâris în­chide ochii.

Orchestra

Viorile se tînguiesc alene pînă cînd, sub bagheta dirijorului, prind viață. Dar încă par adormite, muzica e de o len­toare care îți înmoaie genunchii pe ne­simțite, însă Pâris nu le lasă. Le îndea­mnă, le împinge, își aruncă bagheta în toate direcțiile pînă cînd toate instrumentele din sală încep să cînte la unison. Treptat, ca un ocean stîrnit de o furtună năprasnică, violoncelele se an­corează de podea cu țărușii lor de me­tal, coardele vioarelor trosnesc și clari­ne­tele țiuie îndelung. Valuri peste valu­ri, plînsetul instrumentelor se-mprăștie, ca un metronom. Iar, după un timp, pare că a fost dintotdeauna acolo. Îl recunoști după pulsul oamenilor din sală, care tresar ritmic cu fiecare băta­ie de tobă și zvîcnesc împreună cu artiș­tii care ciupesc încruntați coardele ne­îmblînzite. Iar acestea, mînuite ferm, se contorsionează, se zbuciumă, gem și apoi se-ndoaie. Muzica pare că se lup­tă să poată ieși din ele. Însă cînd sînt înfrînte, predarea lor sună ca apogeul furtunii: melodios dar aprig, înspăi­mîn­tător dar măreț, tumultuos dar liniștitor.

Însă furtuna pare că se potolește, iar în sală plutește o acalmie, ținută ar­tificial în viață de-un sunet prelung de clarinet care rezonează printre gru­pu­rile de vioară. Deodată, tempoul crește, Alain Pâris se ridică pe vîrfuri și, ca posedat de ritmul instrumente­lor, înce­pe să-și arcuiască brațele din ce în ce mai repede și aproape se ghemu­iește la po­dea. Îi caută pe toți artiștii din priviri, dar nimeni nu-și ridică ochii din partitura din față. La fel de încrun­tați ca la început, biciuesc coardele me­to­dic. Diri­jorul strînge toate viorile din stînga sce­nei în pumnul său și le elibe­rează abia după un solo de clarinet, iar, pentru a i se împotrivi, arcușurile se ridică în aer de parcă ar arbora steaguri și coardele încep să plesnească sub ciu­piturile in­stru­mentaliștilor. Dirijorul oprește, apoi, viorile, ca după un preludiu îndelung. Alain Pâris zîmbește.

Trompeta

S-a golit pe jumătate scena cînd a intrat trompetistul Sergiu Cârstea. In­strumentele de suflat s-au retras iar vi­orile s-au strîns aproape de violoncele, lăsînd un loc de onoare contrabasului. Iar bărbatul care se-ascunde în spate­le trompetei sale dar cot la cot cu diri­jorul, tropăie de emoție. În jur, pe-un tem­po lent, orchestra începe să-i facă in­troducerea. Cârstea freamătă, își dez­miardă absent instrumentul tremurat din mînă, îi dezmorțește butoanele și îl umezește la fiecare zece secunde. Studiază partitura, închide ochii, de par­că ar memora-o și degetele îi joacă din nou pe butoane ca pe-o claviatură. În mî­na sa, trompetei îi cresc corzi, iar după ce și le taie singură se transformă pe rînd în pian, oboi sau clarinet. Dar cînd artistul a început să cînte, orchestra a amuțit. Suna ascuțit, fiecare nota um­plea sala și se prelungea apoi, înde­lung, ca un ecou.

De pe poleiala argintie a trompe­tei, luminile reflectoarelor ajungeau în mici frînturi în ochii spectatorilor din primele rînduri, care-l auzeau pe Ser­giu Cârstea cum își umfla pieptul după fiecare pagină de partitură dată. Din ce în ce mai repede, de data aceasta cu o trompetă mică, aurie, artistul dă viață orchestrei. Ritmul devine infernal, vio­rile par că rămîn în urmă, trompeta e singurul lucru care se mai aude dinspre scenă, Pâris biciuiește aerul cu ba­gheta, se cocoșează, iar Cârstea se ap­lea­că triumfal. „Bravo!”, strigă acesta. Sala exultă, solistul și el, broboanele de transpirație ajungîndu-i pînă pe bu­ze, îi strînge mîna concertmaistrului de-l face să-și scape, aproape, vioara. Din sală se aude, sacadat, cîte un „Bravo” cu iz francez. Alâin Paris se-ncruntă.

Năpasta

Împreună cu dirijorul, toți membrii orchestrei, în efectiv complet de da­ta aceasta, sosesc încruntați din spa­tele cortinelor, după pauză. Purtați de apla­uze zgomotoase, peste privirile lor pare că s-a așternut un nor tuciuriu. Tî­nă­ra din fața scenei, cu cîteva scaune în spatele concertmaistrului, se agită tremurîndă și își îndeasă cu atîta pute­re vioara sub bărbie încît uită să-și pu­nă apărătoarea și se lovește.

Alain Pâris își mișcă bagheta ca un magician, iar din incantațiile sale or­chestra pornește năvalnic. S-a terminat cu preludiul viorilor. S-a terminat cu dansul lin al violoncelelor sau cu ciu­piturile de coardă. Lemnul instrumen­telor pîrîie în contact cu arcușul care le lovește repetat în timp ce alunecă pe corzi. Din spate, fagotul devine vocea principală și sunetul său e mai pătrun­zător decît cel al hornului unui vapor plecînd dintr-un port. Spectatorilor le tremură picioarele pe ritmul notelor gra­ve, iar, în mijlocul sălii, o bătrînă înce­pe, încet, să plîngă. Viorile ajung să cîn­te de unele singure. Orchestra, ca un în­treg, transpiră note din fiecare mișca­re iar, în mijlocul ei, Alain Pâris se mișcă precum un taifun. Violent, contrabasul răsună dintr-un colț al scenei, iar după el, ca o haită de lupi spre lună, violon­ce­lele încep să urle. Podeaua se urducă. Dirijorului îi alunecă partitura pe podea. Nu se oprește. Violoniștii încep și ei să hurduce scaunele. Mai cade o partitu­ră, în spate. Toba plesnește. Harpa cîn­tă atît de sus încît scîrție inclusiv timpa­nul. Cu degetul la buze, dirijorul opreș­te alaiul într-o secundă. Alain Pâris se înclină în fața sălii.

Cătălin HOPULELE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top