Rețetă pentru tocană cu jazz
De pe scena Iașului 9 iunie 2010 Niciun comentariu la Rețetă pentru tocană cu jazz 0Vineri seara, 4 iunie, am trecut de la depresie la veselie cît ai zice jazz. De vină e cea de-a doua repriză de Festi-Jazz, de pe scena Casei de Cultură a Studenților (CCS). În prima jumătate a concertului ne-am sensibilizat cu trupa studențească a universității americane McNeese State din Lake Charles, Louisiana. Mai apoi, ne-am zguduit bine auzul cu băieții de la Universitatea din Northern Colorado și am încheiat cu un ropot de aplauze și două bis-uri. Nu ne-am revenit din „boală” nici pe drum înspre casă. Pe cine am văzut dansînd în mijlocul dumului, am știu de unde vine.
Partitură pentru ăștia mici
Un jazz bun nu începe niciodată în forță. Te poartă cîteva minute bune numai în note de pian. Apoi își face loc și saxofonul, iar abia în mijlocul armoniei încep să răsune trompetele. Iar pentru o așa încîntare lejeră ai nevoie de o scenă plină cu instrumente. La pian să stea un chinez mic, serios, care apasă clapele cu ușurință. Efort face doar pentru un zîmbet la auzul aplauzelor. Trompetiștii, patru la număr, trebuie să stea aliniați în spatele „orchestrei”, cu ochii în partituri și obrajii umflați cu aer. Ei au voie să rîdă mult și să-și dea ghionturi, salutînd cu mîna ridicată sala.
În față stau trei saxofoniști care suflă din greu în instrumente, toți în același timp. Doar așa se pot acoperi tobele în ale cărui „farfurii” lovește energic un tînăr blond-roșcat. Cîntă la un loc doar atunci cînd dirijorul împinge aerul cu mîinile făcute căuș. Nu face nici o mișcare bruscă, ci se retrage într-un colț de scenă și bate ritmul cu vîrful pantofului proaspăt cremuit. Își pune mîinile în șold și dă din cap mulțumit.
Cei din trupa universității americane McNeese State din Lake Charles, Louisiana știu ce să facă. S-ar descurca singuri, chiar dacă dirijorul cărunt nu ar fi în fața lor. Mai trag cu ochiul din cînd în cînd la notele care seamănă cu niște furnici și ridică din umeri. Poți ghici repede ce melodie cîntă cu plăcere. Pe gustul lor sînt acelea săltărețe, care fac publicul să strige „bravo, mă!”. Se abțin de la a scoate triluri doar cînd apare în fața lor o voce feminină puternică. O acompaniază pe Laura Zan în surdină, nu cumva să eclipseze notele înalte pe care le duce cu ușurință. Treptat, pe scenă spectacolul se transformă în unul de dans. Trompetișii mișcă genunchii, saxofoniștii dau din cap, iar dirijorul scutură din toate încheieturile. Pianistul, însă, se uită cu ochii mijiți la cîntăreață și o aplaudă încruntat.
Greierele și furnica americană
Un jazz grozav se deschide cu trompete. Tare, de-ți țîuie timpanele. Apoi se liniștește cu pianul și începe de la capăt cu tobele ridicate drept în creștetul capului. Iar pentru o așa armonie stridentă ai nevoie de cinci trompetiși care strigă din instrumente și un pianist delicat, care plînge din clape. Și ca să nu uităm că jazzul din fața noastră e american, la microfon apare un negru, care mînuiește saxofonul, cînd toată lumea pune instrumentele pe podea. Îl întoarce pe toate părțile pînă ce melodia sună ca o întreagă orchestră.
Nu mai e nevoie decît de o voce groasă, a unei doamne elegante, ruptă din anii ’40. După mișcările ei languroase din șolduri se ghidează cei doi bărbați care subțiază aerul cu trombonul, invitații celor de la Universitatea din Northern Colorado. Nici unul dintre ei nu cîntă sfios. Se rup din orchestra mare, cocoțată ca într-un amfiteatru și coboară la același nivel cu pianul, ca să vedem de ce sînt în stare. Doar sosia lui Eric Clapton, care strunește chitara electrică, șade doar la locul lui, ridicîndu-se în picioare timid ca să culeagă laurii.
Dirijorul e mai serios decît toți laolaltă. Nu-și ia privirea de pe basistul scund, care ridică publicul în picioare de fiecare dată cînd rămîne singur pe scenă. Nici saxofonistul blond, care îl acompaniază pe negrul din dreapta sa, nu se poate abține de la urale. Îi zîmbește micului basist și îi face semn cu mîna. Pentru ei, jazzul e floare la ureche.
Piedică le pune doar al doilea bis, cînd dirijorul ne spune că vor încerca să ne facă o surpriză. Iar minunea care ne ridică de pe scaune e de fapt un „țurai” neaoș, scos din saxofon, flaut și trombon. Au învățat că nouă ne place să acompaniem jazz-ul smooth cu un chiuit și-o horă mică.
Adriana ZĂVOI
Adaugă un comentariu