Pe tron, singurătatea se reflectă în roci

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Pe tron, singurătatea se reflectă în roci 6

La intrare, o mînă secționată încinge atmosfera, fără să-i topească plasticul. Și pietrele a­du­nate special în cercuri pe mar­ginea scenei trezesc chi­coteli, mai ales cînd cîte un spectator se împiedică de ele, rostogolindu-le spre deliciul cîrcotașilor. Doar garderoba persona­je­lor, așezată în oglindă, pe cîțiva rugi uscați, nu a­trage atît de mult atenția. Sîmbătă seara, în regia lui O­vidiu Lazăr, Ducele (Horia Veriveș) și Donata (Monica Bordeianu) și-au dat  întîlnire în Sala „Teofil Vâlcu” a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, pentru a-și lămuri „Visul cu statui”, în umbra creatorului lor omniprezent.

Visul ducelui este o dez­lăn­țu­i­re, un scrîșnet de durere, care a­tra­ge după sine mîinile în jurul capului, unde a încolțit născocirea și de unde cel tulburat vrea să o smulgă și să o îndepărteze, ca pe o bu­ru­ia­nă ce a otrăvit pămîntul din care a ră­sărit. Dar nenorocirea nu pleacă de­cît după tînguieli, după ce tî­nă­rul nobil se tîrîie pe tron, frecîndu-și tîmplele și asudînd de atîta jale. Se chinuie așa de cinci zile. Po­ves­tea unui sculptor care „face statui mi­nunate fără să le vîndă” îl bîn­tu­ie în ceasurile cele mai tîrzii, cînd ni­meni nu poate să-l asculte și să-i a­rate cheia cu care trebuie des­că­tu­șat acest secret al nopții.

Însă nici măcar ziua nu are cine să-l îndrume, pentru că ea, Do­na­ta, sin­gura persoană pe care o în­tîl­neș­­te în acel loc, nu este interesată. Unicul lucru de care se îngrijește bătrîna este sosirea unei scrisori de la soțul său, care a plecat de acasă de cinci zile. Tot de atîta timp tî­nărul este atent ca femeia să nu fa­că exces de băutură sau să nu îi fie frig. Visul ducelui nu este decît o „în­chipuire”, pe care trebuie neapărat s-o vadă și ea cîndva.

Cu ochii la pietre

Bătrînețea Donatei este și ea un vis. Unul pe care numai femeia îl tră­iește în realitatea cotidiană fă­ră să știe că oglinzile, care a po­runcit să fie sparte, s-au recompus din cio­buri și stau acum lîngă ea în for­mă de pietre dure care-i î­năs­­presc și mai tare căruntețile. „Pri­viți-vă doamnă!” îi poruncește du­cele, re­pe­zind-o către un pumn de roci. A­co­­­lo jos, lîngă acele corpuri reci, bă­­trîna și-a cuprins imaginea întregii mi­cimi a sufletului său, care a ră­mas prins în „voalurile, diamantele, mă­nușile, penele, taftaua, hermina, dan­­telele și țesăturile fine”.

Acum doar un șablon cu ațe în vînt îi mai alină lipsa lor. Ba chiar îi țin companie „mai plăcută” decît re­ușește ducele, deși el este „par­te­nerul ideal” pentru bătrînețe. Și as­ta pentru că el îi amintește femeii că buzele-i nu mai au culoarea po­trivită unei doamne, mîinile nu mai descriu eleganța cu care valsau al­tă­dată și nici faldurile rochiilor nu mai reprezintă ținuta cu care se mîn­drea odinioară. Acum, doar pa­ha­re­le și sticlele cu vin umplu bă­trî­ne­țea Donatei, care încărunțește aievea, fără să fie un vis.

Cu nasul în ziar

Ducele este „eternul lacheu” ca­re vine să muncească pentru al­ții, cînd aceștia dau anunț la ziar. Donata face parte din categoria ce­lor pentru care alții fac „treburile casei”. De la mic dejun pînă la conversațiile cu și pentru ea. De aceea tînărul se burzuluiește cînd, du­pă șase zile lucrate fără obișnuita pauză de două ore, își ia liber a șap­tea zi, cea în care au drept de o­dih­nă „mai ales slugile” – oamenii de tea­pa sa. El este slugă de cînd a des­­chis ochii. Adică de cînd s-a tre­zit la curtea Donatei, pentru că fa­mi­lia ei l-a cules de pe drumuri și i-a dat adăpost în casa lor, gîn­din-du-se că nimeni nu poartă mai bine ro­­lul de „slugă ideală”, decît un „az­vîrlit, care-și făcuse un cuibar din ziare”.

De atunci, tînărul poartă rostul a tot ce mișcă în curtea aceea, mi­ros străin, animal sau trecător, și cum observă ceva schimbat, e de datoria lui să-și anunțe matroana. „Privește totul, iar după aceea întoarce-te și povestește-mi cum e lumea”, îi poruncește ea, ca dintr-un decalog deja cunoscut, pe care ducele îl îndeplinește cu bună­vo­in­ță. Însă aciditatea cu care i se adre­sea­ză femeii te face să crezi că tot ce­ea ce urăște ducele pe lumea asta es­te faptul că rolul său în viață e de a fi servitor, „decît să construiască pa­radoxuri, doamna ar face mai bi­ne să-și îngrijească reumatis­me­le”.

Cu gura pe actori

Premiera națională a piesei „Un vis cu statui”, scrisă de au­to­rul me­xican Carlos Fuentes, a fost un succes al celor doi artiști ca­re au interpretat singurătatea ca pe-o joa­că de adulți, în care nă­ra­vu­rile vîr­stei au avut roluri principa­le. Pî­nă la finalul spectacolului, nici unul dintre cei doi nu s-au le­cu­it de visele care le-au marcat existența, pe o perioadă lungă de timp, cum a fost pentru Donata, sau pe o pe­ri­oa­dă mai scurtă, cum a fost soarta ducelui.

Un suflu nu s-a auzit în sală cît timp cei doi au jucat pe scenă, lup­tîndu-se cu firea, doar cîteva icniri la două-trei replici mai directe, dar care își pierdeau din umor, imediat ce povestea își croia drumul său dramatic. Acesta, însă, s-a împlinit cînd statuile s-au întîlnit sub privirile om­niprezente ale ochilor de pe pîn­ză care au străjuit scena pe durata pie­sei, parcă încremeniți. Pentru acele păpuși de lemn fără chip, nopțile de pe tron nu aveau capăt.

Iulia CIUHU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top