Iașul, un tîrg al lui Caragiale

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Iașul, un tîrg al lui Caragiale 1

În bătrîna capitală a Moldovei, între 27 – 29 noiembrie au avut loc Zilele „I. L. Ca­ra­gia­le” ca­re i-a adunat pe ieșenii de toate vîrstele la ex­po­ziții, mese ro­tun­de și spec­­tacole jucate de elevi și de invitați ve­niți din Chi­șinău și Bu­cu­rești. În pri­ma seară, la Casa Pogor un ver­ni­saj l-a re­adus pe Ca­ra­gi­ale printre noi în o­ma­­gii și prin recuzita păstrată de mai mult de un secol în vitri­ne. Tea­trul Național „Sa­­tiricus” din Chișinău a ju­cat do­uă pie­se pe sce­na Lu­cea­fă­ru­lui, „Nă­pas­ta” și „D-ale carnavalului”, mier­curi, pe 28 de­cem­bri­e. Iar după ce am în­vățat de la regizorul Mi­hai Mă­lai­mare să ne unduim tru­purile după un scenariu în două sesiuni, pe 28 și 29 de­cembrie, teatrul „Masca” din București a în­che­iat festiva­lul cu piesa de teatru cu statui vivante „O scri­soa­re pierdută”.

Un clinchet de clopot prins de rugi­na anilor răsună peste afișele în­găl­be­ni­­te de decenii de la spectacolele ma­es­trului Caragiale. Pe sub sticlele vitri­nelor zac evantaiul și șalul de dantelă Me­chlin, paftale din argint aurit și a­me­tist, alături de o casetă de grimoane ca­re a împlinit mai mult de un secol și o scri­soare semnată chiar de mîina drama­tur­gului. Muzeul Literaturii Române în Galeriile „Pod-Pogor” a adunat suita de costume, recuzită, documente origi­na­le și fotografii din „Lumea lui Ca­ra­gia­le”. Actorul Petru Ciubotari îi sa­lu­tă pe cei prezenți cu provocarea a­run­cată de teatrul lui Caragiale, care „es­te extrem de greu de jucat, e un sistem dra­matic care pare să-l ținem în mîna noas­tră, dar care ne scapă printre de­ge­te, dacă ieși din sistem, mori”. În sală tot răsună omagii aduse scriitorului prin prisma istorioarelor rupte din trecutul în care acesta era viu. „Textele lui sunt ca o piramidă egipteană, nu mai încape ni­mic alceva acolo decît el însuși”, strigă Petru Ciubotari, tăind respirația publi­cului. Cu emoție în voce, acesta își a­min­tește de un spectacol jucat la Paris pentru diaspora românească, în urma că­ruia spectatorii pipăiau actorii veniți din România să se asigure că sunt reali, repetînd aceeași frază „ni l-ați adus pe Caragiale, aveam nevoie de el, ca de toa­te celelalte valori ale noastre”.

Orașul în pași de dans

Cu chiot lung și hohote cochete, în sărituri de can-can a ajuns, pe scena „Lu­ceafărului”, Teatrul „Satiricus” din Chișinău, cu piesa „D’ale Car­na­valului”. Fuste colorate cu cozi de mă­tase flutură printre decorațiile care ur­că pînă în ta­van două picioare de femeie îm­bră­cate în dantelă. În prăvălia lui Nae calcă, u­nul după altul, cîte un spirit în­cins de pa­ra amorului, doar că flacăra lu­minează neuniform, în timp ce unii sînt orbiți de aceasta, alții se pierd în în­tu­ne­ric. În­cur­cătura împotmolește perso­na­jele pe mă­­sură ce acțiunea din scenă creș­te. Di­di­na se risipește în isterii și creții de la ceafă îi sar de ajung pînă la frun­te. Scun­dă și finuță, apucă de piept pe oricine îi stă în cale și-l ridică gata să-l izbească de podea, dar îl lasă moa­le de fiecare dată urlînd „te omor” ca un dra­gon care scuipă foc. Iar Pam­pon și Cră­cănel care scutură stînd pe loc ba din­tr-un picior, ba din altul, își cultivă mî­ni­a. Li se umflă piepturile ca la curca­nii bătăuși și arătoși, pe cînd Nae continuă să toarcă firele ce le mișcă pe femei ca pe niște marionete. Însă spectatorii din sa­lă, mai ales cei veniți de mî­nuță cu pro­fesorul de limba română re­fu­ză să țo­pă­ie cu sufletul alături de hîr­jo­nea­la perso­najelor, aceștia părăsind sa­la înainte ca dansul de final al jocului lui Caragiale să se termine.

Atelierul mișcărilor înjumătățite

Însoțită de ritmurile de chitară, to­be și alte instrumente care nu se lasă des­lu­șite, se clatină grațios, de pe un picior pe altul, actrița Iulia Dumitru cu a­ce­eași pasiune cu care sună vocea din bo­xe­le de pe pereții sălii mici a „Lu­cea­fărului”. În timp ce regizorul, scena­ris­tul și directorul Teatrului „Masca” din București, Mihai Mălaimare îi privește pe discipoli cum repetă exerci­țiile de încălzire făcute de Iulia, muș­chii acestora se contractă și se re­la­xează odată cu corpurile lor care se în­tind și se strîng ca un acordeon. Regizorul îi di­rijează în timp ce aceștia încearcă să joa­ce un mini-spectacol care durează cît o melodie de trei minute. Ei își chinuie miș­cările numărate pas cu pas, care tre­buie să fie seci, robotizate și lipsite de plasticitatea cu care ne-am obișnuit. „Trun­chiul, privirea, piciorul stîng, bă­lăn­găneală!”, răzbate vocea lui Mă­lai­ma­re printre motivele unei piese veni­te din anii ‘20 al secolului trecut, „as­cul­tați muzica, vă servește drept un reper. O să vedeți diseară la spectacol, că li­ni­a melodică este compusă după mișcările fiecărui actor, ei nu au dreptul să gre­șească nici cu o secundă”, adaugă regizorul în timp ce mișcă mîinile uneia din fete ca pe un manechin flexibil.

Un zumzet de voci a umplut sala mare a aceluiași teatru în seara despre care a vorbit Mihai Mălaimare. Pe dea­supra capurilor care își caută loc chiar pe scări, scaunele fiind deja ocupate, stă­pînesc privirele unor statuiete gri, cu fe­țele albe și pudrate și cu ochi vii, de om. După ce se liniștesc spectatorii ca­re nu au reușit să prindă un loc nici măcar pe jos, lumina se stinge, muzica pompoasă se dezleagă din frîu și statuile ur­că pe scenă în deplasări vivante. „Scri­soarea pierdută” face ravagii prin­tre fi­gurinele ce au devenit albe din ca­uza luminilor care se risipesc peste e­le. Mo­mentul în care Zoe află despre scri­soa­rea ce i-a căzut de la inimă, disperarea sa bălăngănește toate figurinele, acestea fiind cît pe ce să se răstoarne și să se spargă în cioburi de faianță. Bul­gă­rele de zăpadă pornit dintr-un răvaș creș­te, iar acțiunile personajelor devin și e­le mai ample, mai apăsătoare și mai ra­pi­de, pînă în momentul în care zarva ca­de la pămînt, și în mijloc rămîn doar Tipătescu, Trăhănache și Zoe. Fi­na­lul spectacolului este adus de o săritură colectivă a personajelor și o bubuietură de confetti în loc de blițul aparatului de fotografiat.

***

Anul acesta, după 16 decenii de la nașterea scriitorului I. L. Caragiale și un secol de la moartea lui, românii l-au sărbătorit vreme de 12 luni. Un drama­turg care, pentru sensul moral profund și talentul de a forma caractere cu pe­ni­ța, este considerat și numit de unii un Molièr al nostru. Iar săptămîna trecu­tă, la Iași, în discursurile ținute de cei ce au trăit prin textele lui Caragiale nu au răsunat cuvinte de laudă, s-au auzit fapte, s-au auzit trăiri care ne-au schim­bat cîndva viața. Scena nu a fost tro­pă­i­tă de actori deghizați în costume bur­gheze, ci a găzduit personalități, vieți și realități trecute prin lentila unui umor spiralat și aprig.

Daniela VORTOLOMEI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top