Gravuri compuse din fragmente de oameni

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Gravuri compuse din fragmente de oameni 12
Gravuri compuse din fragmente de oameni

De îndată ce pășești pe holul de la Muzeul Unirii, te izbești de o energie și o bucurie molipsitoare. Nu ai cum să nu observi în­că­r­că­tu­ra de emoții ce plutește în aer pre­cum un nor, deasupra ca­pe­te­lor mulțimii înghesuite în salonul mic, pentru a contempla viziunea pe care a avut-o Dali asupra Di­vi­nei Comedii a lui Dante. Ver­ni­sa­jul expoziției a avut loc miercuri, 21 oc­tombrie, la ora 11:00 Camera lu­minoasă pare caldă și primitoa­re, iar zîmbetele atașate de chi­pu­ri­le care le poartă sînt imortali­za­te de blitzurile aparatelor alături de capodoperele ce stau cuminți pe perete și așteaptă să fie admi­ra­te și imortalizate. „Fără fo­to­gra­fii! Vă rog să încetați sau vă în­so­țesc către ieșire” strigă o voce de fe­meie vizibil iritată.

Un grup de băieți se ascunde du­pă invitați, aceștia făcînd cîteva fotografii, iar o doamnă scundă din dreapta mea îi urmează întocmai. „Oricum le găsești pe In­ter­net, dar parcă e altceva cînd le po­zezi chiar tu”, îmi spune a­mu­za­tă femeia. Gravurile, o sută la nu­măr, ilustrează în culori paste­la­te una dintre cele mai importante opere ale literaturii universale. Acestea sînt împărțite în trei frag­mente: „Infernul”, „Pur­ga­to­rul” și „Paradisul”. Fiecare este re­prezentată de cîte 33 de cînturi, a­vînd la începutul lor cîte o intro­du­cere.

Gravurile sînt așezate în or­di­ne crescătoare începînd din par­tea stîngă, astfel că mulțimea din în­căpere se tot învîrte pînă la tabloul cu numărul 100, care este așezat către ieșire, semni­fi­cînd sfîrșitul poveștii și al ex­po­zi­ției. „Dacă nu ai citit, nu ai cum să înțelegi aceste picturi, vii și doar te uiți degeaba fără să în­țe­legi nimic” spune un domn în vîrstă vi­zibil iritat de tinerii care se în­gră­mădeau să se uite la tablouri, că­tre tovarășul care îi ținea com­pa­nie.

Înconjurat de trei femei, un om le explică amănunte despre ex­­poziție, în limba engleză. În­treb pe unul dintre invitați cine este domn­ul, iar acesta îmi răspunde că este chiar cel care deține ex­po­zi­ția, însuși Thomas Emmerling. O femeie puțin trecută de 38 de ani, șatenă și scundă traducea cît pu­tea de repede, preocupată să nu-i scape nimic din cuvintele lui. „Spune că această expoziție săr­bătorește 700 de ani de la naș­te­rea lui Dante, iar lucrările au fost realizate de doi dintre cei mai mari gravori ai secolului al XX-lea, Raymond Jacquet și Jean Tarrico, la Paris, după picturile cre­ate în acuarelă a lui Dali, iar a­ces­ta îi supraveghea tot timpul și nu-i slăbea din ochi nicio se­cun­dă”. Expoziția, care arată non­conformismul și extra­va­gan­ța lui Dali va rămîne la Iași pînă pe 27 noiembrie, putînd fi ad­mi­ra­tă la Muzeul Unirii.

Autor:

Beatrice Juravle

Redactor şi şef de departament la „Opinia studențească”, studentă în anul al III-lea la Catedra de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top