Demența poartă urechi și coadă de iepure

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Demența poartă urechi și coadă de iepure 26
Demența poartă urechi și coadă de iepure

Bătrînețea și singurătatea se întîlnesc întotdeauna și lucrează împreună cu frica pentru a distruge vieți. Piesa dramaturgului italian Davide Carnevali, „Variațiuni pe modelul lui Kraepelin” s-a jucat pe 2 mai 2015 în Sala Cub a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, începînd cu ora 19.00 și a pus în scenă povestea unei familii marcată de uitare și de înstrăinarea propriei istoriei. Un tată, un fiu și un doctor caută leacuri pentru o boală care nu se poate vindeca.

Frica este singura care ne în­so­țește în mod constant pe drumul de la naștere spre moarte. Ne în­va­ță, ne formează și într-un final ne dis­truge, ca și cum ne-ar măcina su­fletul pînă se transformă într-o ce­nușă. Și ce e cel mai dureros, e că frica ne acaparează la bătrînețe în toate formele sale posibile: demen­ță, uitare, pierderea sau falsificarea amintirilor. În viziunea regizorului Alexandru Dabija, frica este singura care-și găsește culcuș în viața ori­cui, de aceea cele trei personaje ale sale sînt lipsite de nume, pu­tînd fi întruparea oricui, oricînd. Bă­trînul (Călin Chirilă) și fiul (Doru Aftanasiu) sînt purtați pe degetele fricii. Frica de a uita, de a pierde pe cineva drag, de a ne lua adio de la cei care nu ne mai recunosc. Cel care se străduiește să-i țină anco­rați în realitate este doctorul (Ionuț Cornilă) care se luptă să le explice că toate sînt efecte ale bătrîneții, ca­re nu se vindecă. „Pentru bătrînețe nu există leac. Amintirile lui i se amestecă cu imaginația și lipsește veriga care să le lege”, explică aces­ta fiului care nu-și găsește liniș­tea.

Tratament cu mîngîieri

Alzheimer-ul se lipește de su­fle­te și roade tot ce întîlnește în ca­lea sa. Celui pe care îl acaparează îi ia amintirile dragi, identitatea, noțiu­nea timpului și a spațiului, iar c­e­lor din jurul său le ia orice urmă de liniște. „Nu pot să dorm”, îi spune bătrînul fiului său cu vocea unui co­pil deznădăjduit, ridicîndu-se din pat. Fiul îl liniștește, îl bagă înapoi în pat și îi lasă lumina aprinsă ca să scape de teamă. Seară de seară, în aceeași manieră. „Ai făcut ce ți-am zis eu?”, îl întreabă doctorul uitîndu-se în direcția unor urme negre dreptunghiulare pe perete care in­dică fosta prezență a unui ta­blou. „Da, e doar un afiș, o imagine, nu înțeleg ce a găsit la el de îl ține minte”, completează fiul care încear­că să găsească o explicație pentru care tatăl său arată mereu către ur­mele tabloului spunînd că „așa e­ram noi.”

Amintirile bătrînului se îmbină cu imaginația, ceea ce îl face să tră­iască tulburat. Crede că se află în tim­pul celui de-al Doilea Război Mon­dial, se închipuie maior și atunci cînd dă cu ochii de doctor ia o furculiță și o îndreaptă către el spunînd că e un pistol. Fiul îi intră în joc și face același lucru, asigu­rîndu-l că este pe poziții și întrebîn­du-l dacă vede ceva. „Arată-i albumul foto, vorbește cu el, e po­ves­tea lui, trebuie să îl ajuți. Îi arăți oa­meni, fețele lor, trebuie să știe că există o logică în tot ceea ce face. Iar atunci cînd dă un răspuns co­rect, îl mîngîi”, îl îndeamnă doctorul pe fiul care se plimbă agitat. De aceea, hotărăște să-l filmeze spu­nînd tot ceea ce știe despre el. În fața unui microfon, văzîndu-și pro­pria imagine pe două ecrane, bă­trînul se bucură copilărește, însă nu scoate nicio vorbă. „Nu-mi amin­tesc nimic, lasă-mă în pace.”

Familia, singurul scut

În timp ce îl hrănește ca pe un copil, fiul îi povestește tatălui des­pre fata cu care se vede. „E fată bu­nă? E cuminte? E din familie în­stă­rită? Lucrează? Stă și acasă? Are timp să ai aibă grijă de soț și de copii?”, îl întreabă obsedant bătrî­nul uitînd pînă la următoarea în­tre­bare răspunsul anterior. „Fami­lia e important să fie unită și am să-ți spun asta pînă în pînzele al­be”, urlă de fiecare dată bătrînul tră­gîn­du-și fiul de urechi. Atunci cînd în­trebările se repetă fără noi­mă, fiul își pierde răbdarea și începe să schim­be povestea, în așa fel încît să îl stimuleze să își creeze în min­te propriile imagini, care poa­te îl vor ajuta să sape mai adînc în me­mo­rie. „Am visat urît, l-am visat pe Diavol”, spune acesta punîndu-și două coarne și o coadă și umblînd prin încăpere. Iepurele apare pe tot parcursul piesei ca un personaj obsedant, sub diferite for­me.

Mai întîi proiectat pe perete, a­poi sub forma unei prade pe care bătrînul o oferea în tinerețe doctorului pentru a-l păsui să nu intre în război, în mîncare, în visele sale luînd forma Diavolului, și în final, supradimensionat, apărînd în casa celor doi, ca un Dumnezeu. „Am fu­git de război ca să trăiesc cu iubita mea, ea a murit din cauza războ­iu­lui și eu am supraviețuit. Dumne­zeu are un simț al umorului grozav.”

Autor:

Mădălina OLARIU

Secretar general de redacție Opinia studențească, student în anul I master la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la UAIC.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top