De 4×4 ori zoom pe Romania

De pe scena Iașului Niciun comentariu la De 4×4 ori zoom pe Romania 6

Neconventionala productie “4×4” a ales sa faca un dus rece spectatorilor, nicaieri altundeva, decit la Baia Turceasca. I-au spalat cu realitate, i-au sapunit cu priviri insistente, iar la urma, prosopul era aspru si pastra izul tuturor. In zilele de 3, 5, 8  octombrie, incepind cu ora 19, cei 80 de spectatori s-au lasat purtati dintr-o incapere in alta a cladirii in paragina, imbiati sa priveasca neputinciosi cite o drama cotidiana. In lumini difuze, care nu iertau praful ce se ridica din podea, intre peretii netencuiti si geamurile sparte, Romania a strins din dinti in fata copilului emo, a homosexualului sau a mamei hiperactive.

Au aruncat cu vorbe zidite in temelii, au scrutat spectatorii dintr-o privire, s-au echipat cu cele mai mari adevaruri si i-au cotropit pe cei “la fel”. Peretii strimbi ai Baii Turcesti au fost martorii razboiului cu Romania. O Romanie care nu se da cu dermatograf pe la ochi, nu iubeste acelasi sex si nici nu creste la sinul unei mame.

Daca nu te sinucizi, esti emo

Spectacolul 4×4 n-a avut parte de sunetul furios al ropotelor de aplauze. Actorii au jucat o altfel de iubire, o altfel de judecata, un alt fel de devotament si un alt fel de destin.

Aplauzele s-au lasat stinse in buzunarele celor care parca s-au lipit mai mult de perete cind fata emo se chircea intr-o firida si striga cu isterie:  “Nu mai suport, am 16 ani”. Din alt timp, el a recunoscut ca o iubea, doar ca “ea e altfel si eu sint normal doar cind tip la ea. Miine, poimiine te sinucizi si scapam, emoisto!”. In camerele stranii ale Baii, ecoul s-a incarcat de praf, iar reflectoarele cu lumina albastra au lungit ametitor umbrele. Actorii si-au consumat energia fugind dintr-o parte in alta a camerei, izbindu-se de pereti si tipind. Viata a luat forma unei incaperi rotunde, in care nu iti poti masura mersul decit in cazaturi. “Trebuie toti sa fim la fel, nu-i asa?” Cu aplomb, spectatorii au primit vinovati o tura de priviri tintite pina in constiinta. “Iesiti din cochilie, recitati poezii, mergeti la biserica, vorbiti cu mama sau plingeti” este “Manualul romanesc de reabilitare”, o reteta recitata cu voce compatimitoare de cei “normali”. Cei care se plimba prin parc si intorc un zimbet ironic la vederea fetei cu dread-uri, piercing-uri, cu hainele lalii si cercei in forma de taste. Nici aici nu e loc, spectacolul lumii trebuie privit de dupa un copac, prin fumul de la drogul care nu judeca.

Oameni fara scaun la cap

La etaj s-a zbuciumat rutina unei mame teleghidate, care isi purta copilul ca pe un scaun, disperata ca acesta pune prea multe intrebari. “Mama nu are timp, mama e obosita, pe mama o doare capul”, ii tot repeta cu acelasi ton plingaret, care si-a pierdut de mult duiosia. “Mama scaunului” a facut tumbe prin camera, s-a trintit pe jos, a tinut scaunul in brate sau si l-a agatat de git.

Mama nu mai era mama pentru ca s-a nascut intr-o tara comunista, a invatat dupa manuale prefabricate, iar Revolutia a prins-o prea tirziu. Mama a crezut in zicale romanesti, a crezut in credite si in “cea mai” si “cel mai”, in mobila Ikea si in munca peste program. Mama si-a crescut copilul prin camerele video de la gradinita, prin mincarea semi-preparata, prin Coca-Cola, Messenger si fumul de tigara. Copilul, acum mare, a ramas cu o mostenire ce incape pe un singur rind, verbele “beneficiaza”, “controleaza” si formulele “cea mai avansata tehnologie” si “cel mai ieftin”.

Calea de apa

La parter, intr-un beci cu peretii albi si fara tavan, doi actori au pus spate in spate viata unui homosexual si pe cea a unui microbist. Monologurile miroaseau a apa statuta, poate de la baloanele cu care microbistul a aruncat in celalalt sau poate de la pistolul atintit spre timpla microbistului. Stropii au cazut peste fiecare cu precizia picaturii chinezesti. Unul din ei trebuia sa moara. “Da”-ul unuia e “nu”-ul celuilalt si de aceea aerul nu este multiplu de doi.

Spectacolul 4×4 a pendulat intre finetea analizei si umorul de turma. Intr-un “sus-jos” al incaperilor Baii Turcesti, actorii au fost cei care si-au privit spectatorii cu insistenta si nu invers. Au cautat vina inadaptarii la cei de fata, iar spectatorii le-au sustinut privirile, pentru ca fiecare si-a spus, macar o data, “eu nu”.

Laura BABAN

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top