Cîntecul iubirilor care poartă doliu

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Cîntecul iubirilor care poartă doliu 1

Ultima seară de mai a adus pe scena Casei de Cultură a Studenților un joc intri­gant și plin de umor al actorilor de la Opera Română din Iași. În piesa „Văduva veselă”, care a deschis cortina la ora 18.30, s-au pus la cale planuri în­drăz­nețe și s-au jucat mi­șe­lește iubiri vechi, dar și noi deopotrivă. Miza a fost o avere de dragul căreia toți ar fi renunțat la principii. Și, pînă la sfîrșit, toți le-au lepădat de bunăvoie.

Este mare fiestă la Ambasada Pon­tevedrelui, stat încropit de Franz Lehár pentru a țese în el toate mo­ravurile societății de la începutul se­colului al XX-lea. Domnițele flutură elegant evantaiele ca o adiere lină de ge­ne și unele din ele, la braț cu cavaleri la frac, privesc sfioase de după pe­ne­le care le fac părul să zboare de parcă prin sală ar pluti o boare de parfum. Părul buclat le curge greu pe umeri și la fiecare pas se lasă în sus și-n jos ca niște arcuri. Unele din ele au co­curi mari prinse în plasă, dar acelea sînt contesele. Marchizele, precum Va­lencienne, soția lui Zetta, am­­ba­sa­dorul, au doar cîteva șuvițe on­dulate prinse în agrafe cu pietre pre­țioase și mai au și diademă pe creș­tete.

Scena arată ca o fotografie din cărțile cu prinți și prințese pe care le răsfoiam cînd eram copii tocmai pen­tru că privirile ni se lipeau de imagi­nile acelea pompoase, care furau o­chii. Multe pahare se închină, în mul­țimea de cavaleri și domnițe e un zumzet ca într-o zi de primăvară. Toa­tă rumoarea este întreruptă brusc de-o veste mare: „Hanna Glavary se în­toarce de la Paris”. Toată lumea știe des­pre ea, este „văduva veselă” care s-a măritat cu un miliardar bătrîn și bol­nav a cărui inimă a cedat la cîteva zile după nuntă. Șușotelile nu mai con­tenesc, doamnele își ascund cuvinte­le sub evantaie, iar domnii coboară u­rechile discret.

O urzeală

Ambasadoarea este machiaveli­că. Nutrește sentimente pentru Camille de Rosillon, un marchiz francez, dar își apără titlul de „soție credincioa­să” pî­nă într-acolo încît ajunge să își crea­dă propriul joc. Pentru ca ni­meni să nu bănuiască idila dintre cei doi, Va­len­cienne pune la cale căsătoria din­­­tre marchizul parizian și „văduva ve­se­lă”, convinsă fiind că „așa, iu­bi­rea noas­tră va sta la adăpost”.

Pentru moștenirea Hannei însă se luptă și Zetta, „în numele statului”, cum spune el. Ambasadorul este de-un caracter fraged și ușor de jucat pe degete, umblă puțin lăsat de spate, cu pași mărunți și stîngăcia sa stoar­ce rî­sete lucii din sală. „Banii vă­du­vei ve­­se­le trebuie să rămînă în țară”, iată ca­re este „importantisima misiune” ca­re în­­trevede o căsătorie cu fast între Ha­nna și Danillo Danilovici, un sub­lo­co­tenent pontevedrin.

Amețit de-o noapte lungă petrecută la „Maxim” în compania fetelor „drăgălașe, mici și gingașe” care ri­di­c­ă fustele la cabaret, Danillo urcă vocea și-o coboară cu jocuri atît de dis­crete încît parcă ar ține un discurs șop­tit cu sine despre „ce seară minunată a fost”. Cînd se joacă cu vorbe gin­ga­­șe precum „Jujú” sau „chou-chou”, țu­­guie buzele într-un sărut imaginar și sculptează în aer formele unei fe­mei. Un copilaș din sală care moțăie pe u­mărul mamei tresare și începe să rîdă rușinat, bătăile din palmele-i mi­cu­țe scu­fundîndu-se în ropotul din sala care aplaudă nebunește.

O avere

„Văduva veselă care a înnebunit Parisul cu luxul ei” își poartă doliul numai în rochia lungă, neagră, de sub care nu se zăresc picioarele și care se mișcă grațios ca o păpușă căreia ci­ne­va i-a întors cheița de la spate. O mul­­ți­me de cavaleri îi cer „măcar un vals” și, într-un gest de plictis, în­ce­pe a rî­de odată cu publicul, „priviți cî­te bra­țe se întind după milioanele mele”. Va­len­ci­enne îl împinge de la spate pe cava­le­rul de Rosillon, am­ba­sadorul i-l pre­zintă pe Danillo și de aici jocul devine unul alarmant, or­chestra cîntă în ritm allegro cînd și noi ne dăm seama că de fapt Hanna și subloco­tenentul pierdut la „Ma­xim” se cu­nosc de demult.

Copleșit de mîndrie, Danillo nea­­gă că revederea cu iubirea lui din ti­ne­rețe l-ar fi tulburat în vreun fel. În­toar­ce privirea cu un gest rece, dar as­ta nu o descumpănește pe văduvă, căci de­ja a ghicit în ochii lui iubirea de a­tunci. Așa ia naștere actul cel mai e­mo­­țio­nant din piesă, cînd cei doi în­dră­gos­tiți își cîntă tulburați povestea și sfîr­șesc într-o notă înaltă, gî­tu­i­tă de melancolie.

Un evantai

De Rosillon și-a pierdut deja min­țile după ambasadoare și nici că-i mai pasă că trebuie să se însoare cu „Văduva veselă”. Ca un copil în­dră­gos­tit pentru prima oară, îi scrie pe e­vantai iubitei sale un „te iubesc” în ju­rul căruia se învîrte mai bine de ju­mătate din piesă, căci Valencienne îl ră­tă­cește și căutarea acestuia es­te una buclucașă care presară mult u­mor, aidoma biletului pierdut al lui Ca­ragiale.

În ultimul act cad măștile tuturor personajelor și toată societatea ponte­vedrină se dovedește a juca un rol, căci nu există cetățean care să nu as­cun­dă ce­va. Toate domnițele gingașe care la în­­ceput fluturau evantaiele ca o adiere lină de gene, sorb acum gă­lăgios din vinul păcătos de la cabaretul „Ma­xim”. Nu există persoană din înalta societate care să nu vină aici, mai pitit, mai în văzul lu­mii. Mo­men­tul de cabaret plin de e­nergie și de-o bucurie aparte ridică sa­la în pi­cioare și fustele baleri­nelor se rotesc hao­tic, ridicîndu-se pî­nă la umeri. A­dă­postiți de întunericul din sală, spec­ta­torii scapă cîte un flu­ie­rat atunci cînd faldurile dezvăluie ce­va mai mult din șoldurile dan­sa­toa­re­lor.

Ne bucură finalul fericit care îi gă­sește pe cei doi interpreți principali îm­bătați de iubire și cînd ultima notă se pierde în sală, mărim ochii așteptînd mai mult. Poate o altă urzeală pentru o a­ve­re care s-a pierdut din cauza unui e­van­tai.

Cristina BABII

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top