Basm din graiul Maiei Morgenstern
De pe scena Iașului 8 decembrie 2011 Niciun comentariu la Basm din graiul Maiei Morgenstern 6Pe scena îmbrăcată în mătăsuri roșii a Ateneului din Tătărași s-a strîns, pe 30 noiembrie, o mînă de personaje cîntate pe voci de orchestră. Iar din public o mare de ochi strălucind a nerăbdare a sorbit notele cu o copilărie firească, a vîrstei sau a sufletului. Pentru că Orchestra Națională Română Iași a dat viață poveștii muzicale „Petrică și lupul”, din repertoriul lui Serghei Prokofiev, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea și în cuvintele actriței Maia Morgenstern. Spectacolul a făcut parte din programul „Opera pentru mari și mici – Dezvăluirea secretelor Operei”.
Am intrat în sală la 18.30, cu un val liniștit de copii gătiți ca de sărbătoare, însoțiți de părinți care parcă purtau regulamente de conduită în poșete și în sacouri. În agitația de cozi împletite și papioane mici strînse cu simț de răspundere, privirea mi-a fugit pentru ceea ce a părut a fi o clipă, însă s-a dovedit de ajuns ca o întreagă suită de instrumente să se alinieze riguros pe scenă, alături de maeștrii lor. Curînd li s-a alăturat și Maia Morgenstern, care s-a prezentat cu mișcări fluide, în voalul unei rochii de un verde-crud căruia nu puteai să nu-i urmărești plutirea. Și zumzetul din sală s-a topit în vocea ei dezmierdătoare și jucăușă.
Livada de glasuri
„A fost odată…” a început ea, ludic, asigurîndu-se că „toată lumea a-nchis ochii” pentru a-și imagina povestea. În cîteva minute, ajutată de orchestră, Maia a trecut prin toate personajele piesei, fiind, pe rînd, Petrică alături de viori, pisica interpretată de clarinet, pasărea Sașa sau flautul, rățoiul jucat de oboi, bunicul adică fagotul, lupul la cele trei cornuri franceze și vînătorii cu ajutorul timpanului și percuției. Spre deliciul unei săli pe jumătate ocupată de copii, basmul muzical a început vesel, cu ieșirea lui Petrică pe o pajiște pe care am fost îndemnați să ne-o închipuim. Într-un dialog cristalin între viori și flaut, i s-a alăturat și mica pasăre, Maia jucînd fiecare glas, plutind pe scenă ca faldurile rochiei ce o îmbrăca.
Nu m-am putut abține să zîmbesc la conflictul în tonalitate gravă, afectată, iscat între rățoi, un oboi tărăgănat și pasărea portretizată de claritatea dulceagă a flautului. „«Păzea», strigă Petrică și păsăruica sări în copac”, iar publicul tresăltă la vocea surescitată a povestitorului, care prevestea intervenția clarinetului leneș, pisica. În ciuda sfaturilor bunicului, un fagot dojenitor pe care Maia l-a acompaniat cu imaginea unui bătrîn rotofei, băiatul și-a continuat „aventura” spre admirația micuților visători din sală, care păreau să se și vadă, înconjurați de prietenii din ograda bunicului și neatinși de scenariul lui: „dacă iese lupul din pădure?”.
De lup scapă cine poate
Citind reacțiile publicului, actrița a întrerupt pledoaria lui Prokofiev ca să-și apropie și mai mult inimile neliniștite din sală, întrebînd, cu sunet autoritar de vioară pe fundal, „voi vă temeți de lup?”. Însă acel „nu!” lung și coral le-a fost furat copiilor cînd Maia și-a îmbrăcat haina teatrală de „lup mare și cenușiu”, făcînd alaiul de personaje să se retragă undeva în imaginația fiecăruia. Mai puțin rățoiul, pe care micuții l-au văzut, într-o orchestrație tragică, înghițit de viu. Povestea a intrat într-o precipitare emoționantă, actrița ilustrînd cu maleabilitate și mișcări ample, elegante, cînd năstrușnicia lui Petrică, cînd neputința lupului prins în strînsoarea funiei în care îl ademenise băiatul.
Cînd se termină cu bine
Ochișorii speriați, îndreptați spre fiecare gest al Maiei, sticleau a emoție în sunetelor de gong ale tobei mari, la apariția vînătorilor. Și după atîta tensiune, întreg ansamblul de personaje s-a recompus într-un alai colorat, jucat în mișcări mîndre de povestitor și dominat de cîntecul triumfal al cornului francez.
Dar în sufletele prichidenilor și-a adulților, deopotrivă, stăruia pierderea unui prieten, o mîhnire spulberată de glasul matern al Maiei: „Rățoiul trăiește! Mac-Mac!”. Părinții surîdeau ca și cum ar fi știut, dar s-au lăsat cuprinși de entuziasmul strigătului infantil de bucurie ce-a cuprinde sala. În aplauzele care ne-au înroșit tuturor palmele, cîteva zîne de o eleganță miniaturală și-au făcut curaj să urce pe scenă cu buchete mari de flori. Reverențele Maiei Morgenstern, alături de întreaga orchestră, au reușit să înduioșeze și pe cei mari și pe cei mici. Iar amintirea poveștii mărunte care, în simplitatea lucrurilor, ne-a învățat melodios să ne depășim temerile, indiferent de vîrstă., stăruia în licăririle ochilori fiecăruia din cei care se îndreptau spre ieșire. Pe scenă, în spate, Petrică parcă ieșea din nou în livadă, cu alaiul de viori, spunîndu-și, copilăros, povestea.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu