Propriul meu cod metaforic, întins pe pînză

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Propriul meu cod metaforic, întins pe pînză 14
Propriul meu cod metaforic, întins pe pînză

Cercuri, pătrate sau cruci aban­donate pe pînză, printre persona­je fără o identitate care să poată fi ușor intuită și simboluri extrase din ornamentica populară româ­neas­că. Cam acestea par să fie prin­cipalele preocupări în ceea ce pri­vește actuala creație a artistului plas­tic Tudor Zbîrnea, după cum reiese din lucrările expuse la Pa­la­tul Culturii, în spațiul Muzeu­lui de Artă. Pînă pe 30 aprilie, aici are loc expoziția sa personală, numi­tă „Spațiu atemporal”, ce reunește picturi pe care acesta le-a realizat în ultima perioadă.

În timpul vernisajului, care a avut loc marți, 4 aprilie, de la ora 17.00, Lăcrămioara Stratulat, mana­gerul Palatului Culturii din Iași, dar și moderator al evenimentului, a declarat că Tudor Zbîrnea, fost student al unui emerit profesor de la Universitatea Națională de Ar­te „George Enescu” din Iași (UNA­GE), Corneliu Ionescu, are, în momentul de față, peste 300 de partici­pări la expoziții de artă contem­po­ra­nă, 32 de expoziții personale în diver­se muzee și galerii de artă din Mol­dova și din străinătate și „mai mult de două pagini și jumătate de me­dalii și premii prestigioase”.

Lucrările expuse fac parte, așa cum a explicat Maria Bilașevschi, critic de artă care a vorbit în des­chi­derea expoziției, din cea de-a treia etapă a creației artistului. Da­că la început, picturile sale revelau o apăsare cromatică care trimitea la ideea de echilibru între materie și spirit, ulterior, artistul a înce­put să jongleze cu figuri geometrice și simboluri împrumutate din mitolo­gie sau folclor și pe care le-a îm­pins, instinctual, pe pînză. „Ceea ce-l ca­racterizează pe Tudor Zbîrnea nu este căutarea unei tatonări într-un stil, ci exprimarea liberă, o exprimare care să-i permită o întindere a metaforelor sale pe pînză”, a de­cla­rat criticul de artă Maria Bila­șev­schi.

Discursul plastic al artistului es­te alcătuit, preponderent, din for­me independente de voința acestuia și care invită la meditație și cunoaș­te­re. Fiecare tablou înfățișează, în­tr-un mod abstract, felul în care o­mul contemporan se raportează la fiecare dintre cele patru entități: mit, simbol, divinitate și sine. „Îmi pla­ce că omul lui Tudor poate fi orica­re dintre noi – o parte țintind spre celest și o parte rămînînd tampo­na­tă în real, în pămîntesc, în pătra­tul acestuia”, a adăugat Maria Bilașev­schi. La vernisaj au participat Fe­lix Aftene, președintele Uniunii Ar­tiș­ti­lor Plastici din Iași, sponsori, studenți ai UNAGE, dar și prie­teni ai artistului.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top