Profesorii fac a doua revoluție

Academia de gardă Niciun comentariu la Profesorii fac a doua revoluție 0

Sindicatele din învățămînt a­me­nin­ță cu înghețarea anului școlar, res­­­pectiv universitar și cu grevă ge­ne­­­­rală. Săptămîna trecută, pe 12 mai, Birourile Executive ale Fe­de­­ra­­ției Sindicatelor Libere din În­vă­­­țămînt, Federației Sin­di­ca­te­lor din Învățămînt „Spiru Haret”, Fe­­­­derației Educației Naționale și Fe­­­­derației Naționale Sindicale „Al­­ma Mater” au hotărît un program comun al protestelor.

Guvernul e încolțit

Nemulțumirile sînt legate de pro­­iectul Legii Educației Na­țio­na­le și mai ales de măsurile de auste­ri­­­ta­te anunțate de președintele Ro­mâ­­niei, Traian Băsescu, cu două săp­tă­­mîni în urmă. Acestea vizează re­­du­­cerea pensiilor cu 15% și a sa­la­­ri­i­­lor cu 25% pentru bugetari, ce ar ur­­ma să fie aplicate pînă pe 31 de­­­cem­­­brie 2010. Din programul de ac­­­­­țiuni fac parte: netrecerea notelor și a calificativelor în documente șco­­­la­­re oficiale, participarea la un mi­ting în București, pe 19 mai 2010, în Piața Victoriei, alături de toți sa­la­­­­riații de la stat. Mai mult decît atît, liderii sindicali spun că vor să blo­­cheze sfîrșitul de an școlar prin ne­­­participarea la examenele na­țio­na­­le și la orice tip de evaluare și ne­în­­cheierea situației școlare.

Cea mai im­portantă acțiune este de­­clanșarea gre­vei generale în e­du­ca­­ție pe 31 mai. „Va fi un protest ma­­siv. Noi n-avem Guvern. Există o singură voință, voința Co­tro­ceni. Da­­că domnul Traian Bă­ses­cu în ca­li­­­tate de președinte va vedea ce se în­­tîmplă în țară, va gestiona alt­fel a­ceas­tă situație. Încă o dată, noi nu avem Guvern. Am solicitat de luni de zile negocieri pe baza Legii E­du­ca­ției, negocieri pe care le-a refuzat în permanență, deci nici un articol nu a fost negociat. Domnul Funeriu a­­firmă acum că pro­testul nostru s-a a­­­cutizat cu î­ndepărtarea acestor drep­­­turi sa­lariale, dar noi aveam pro­­­­test și dacă erau acestea și dacă nu erau, tocmai datorită proiectului Le­­­­gii E­du­cației Naționale”, a de­cla­rat Gheorghe Isvoranu, pre­șe­din­te­­le Federația Sin­di­ca­te­lor din În­vă­­țămînt  „Spiru Ha­ret”.

Federațiile sindicale vor mai or­ga­­­­niza mitinguri și pe 1 iunie în mu­­­ni­cipiile reședințe de județ din în­trea­ga țară și în București.

Aceste măsuri au fost luate pentru ca revendicările lor să fie res­pec­­ta­te de Guvernul României. Per­­­so­na­lul din învățămînt dorește ca sa­la­riul minim pe economie garantat în plată să crească la 705 lei, să se aplice acordul semnat între Guvern și sindicate pentru creșterea salariului minim pî­nă la a­tin­­gerea valorii de 50 % din sa­lariul me­diu brut pe e­conomie. Acesta mai revendică să se re­nun­­țe la aplicarea măsurilor de re­­­du­cere a salarii­lor cu 25 % pentru bu­­getari și de im­pozi­ta­re a ti­che­te­lor de masă.

Refuz și dialog

În ceea ce privește pensiile, re­pre­­­­zentanții sindicatelor vor ca punctul de pensie să creas­că la 45 % din salariul me­diu pe economie și Gu­­vernul să re­nun­țe la mă­su­ra de re­­ducere a pen­siilor cu 15 % și să sta­­­bilească vîr­sta de pensionare ma­xi­­­mă la 63 de ani.

Ca reacție la nemulțumirile sin­di­­caliștilor, reprezentanții Mi­nis­te­ru­­lui Educației, Cercetării, Ti­ne­re­­tului și Sportului (MECTS) au tri­­­mis acestora o invitație oficială pen­­tru a participa la discuții săp­tă­mî­­na trecută, însă toate cele patru fe­­derații au refuzat să se pre­zin­­te mo­­tivînd că inițiativa ministerului nu a fost o invitație ,,ci pur și simplu o ieșire în eter” și prin urmare vor res­pecta calendarul deja stabi­lit.

Cu toate acestea poziția MECTS este una optimistă, Me­la­nia Man­das Vergu, purtătorul de cu­vînt al in­stituției a pre­cizat că: „E­xistă loc de ne­go­ci­e­re, iar noi spe­răm ca lu­cru­rile să re­vi­nă la norma­litate. Dom­­nul minis­tru e a­dep­tul dialo­gu­lui și al atitu­dinii con­structive.”

Legea controverselor

Cît despre negocierile pe tema proiectului Legii E­du­ca­ției Na­ționale, liderii sindicali au de­clarat că propunerile lor pentru schimbarea proiectului legislativ nu au fost luate în considerare. Aceștia mai spun că foarte multe articole sînt în favoarea directă a în­vă­ță­mîn­tul superior privat, dezavantajîndu-l pe cel de stat.

„Datorită faptului că au majorita­te, cel puțin în Comisia de în­vă­ță­mînt din Camera Deputaților toți au ri­dicat mîna la ordin politic și nu au ac­ceptat nici o modificare, decît pe ce­le neesențiale și în special pe acelea sprijinind și fa­vo­ri­zînd în­vă­ță­mîn­tul universitar privat în de­fa­voa­rea celui de stat. Dacă u­ni­versi­tă­țile private pot să-și stabi­leas­că cît vor ei taxa, pentru studen­ții cu taxă, noi sîntem obligați să o a­vem la nivelul alocației bugetare. Și atunci unde se vor duce stu­den­ții? În­vă­ță­mîntul spre ce se în­dreap­tă, spre o privatizare generală?”, con­sideră prof. dr. ing. Ștefan Gri­go­raș, vi­ce­pre­ședintele Federației Na­ționale Sin­dicale „Alma Ma­ter” și pre­șe­din­tele Sindicatului Sa­lariaților din Universitatea Teh­nică „Gh. A­sa­chi” din Iași.

De partea cealaltă, reprezentanții ministerului nu au dorit să co­men­teze asupra acestui subiect precizînd că:„Nu comentez, e dreptul sindicatelor să facă afirmații. Sigur că noi susținem foarte clar că pro­iec­tul Legii Educației vorbește des­pre sistemul unitar de educație și nu fa­ce niciun fel de diferențiere. Ceea ce s-a întîmplat este o mo­di­fi­ca­­­re pe ca­re au stabilit-o deputații”, a preci­zat Melania Mandas Vergu.

Încă un pas

Proiectul Legii Educației Na­țio­­nale a primit vineri, 14 mai, ra­port favorabil din partea Co­misia pen­­tru în­vățămînt, ști­in­ță, tineret și sport din Camera De­pu­ta­ți­lor și în această săptămînă va fi su­pus dez­baterii plenului. Raportul a fost a­doptat cu 16 voturi pentru, 10 îm­po­trivă și cinci abțineri. Unul dintre a­mendamentele la proiectul legislativ vizează condițiile de ocupare a funcțiilor de conducere din universități, prin care funcția de rector este incompatibilă cu deținerea de funcții de conducere într-un partid politic. Încă o noutate este legată de faptul că Academia Română poate pre­găti doctoranzi.

Conform prevederilor proiectului de lege, Academia Română poa­­­­te înființa Școala de Înalte Stu­dii Doctorale, iar ,această școală poa­te fi o instituție organizatoare de stu­dii universitare de doctorat și poa­te organiza programe universi­ta­re de doctorat. „Din punctul meu de vedere doctoratele de la A­ca­de­mie sînt cel puțin la fel de serioase ca cele de la universitate. Doc­to­ra­te­le țin de știință, cercetare. A­ca­de­mi­ile sînt peste universități și fa­cul­tăți peste tot în lume și sînt în mă­su­ră să aibă programe de doctorat. Bur­­sele sînt o treime din celelalte, dar oamenii aleg să meargă la in­sti­tu­­tele academice tocmai pentru că sînt de o calitate mai mare”, a de­cla­­rat prof. univ. dr. Bogdan Si­mi­o­nes­cu, coordonator de progra­me de doc­torat în cadrul In­sti­tu­tu­lui de Ch­imie Macromocleculară din Iași.

Proiectul Legii Educației Na­țio­­­nale, după ce va trece de Ca­me­ra De­putaților, va ajunge la Senat, ca­­re este camera decizională.

Diana IABRAȘU

Victor ILIE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top