Consiliul Național al Rectorilor cere finanțare mai mare pentru universități

Academia de gardă Niciun comentariu la Consiliul Național al Rectorilor cere finanțare mai mare pentru universități 12
Consiliul Național al Rectorilor cere finanțare mai mare pentru universități

În perioada 7 – 9 octombrie, în Centrul Universitar Tîrgu Mureș, s-a reunit Consiliul Național al Rectorilor (CNR). La ședința de lucru au participat 70 de rectori ai universităților din România, printre care s-au numărat și cei cinci rectori ai uni­ver­si­tăților de stat ieșene. Acestora li s-au ală­tu­rat și Mircea Dumitru, ministrul Educa­ției Naționale și Cercetării Științi­fi­ce precum și reprezentanți ai tuturor insti­tu­ții­lor implicate în dezvoltarea învă­ță­mîntului superior și, împreună, au elaborat o rezo­lu­ție cu 12 puncte, care vizează creșterea performanței și com­petitivității în siste­mul național de în­vă­țămînt superior și în cerce­tarea știin­țifică. „Cele mai importante so­li­citări sînt, evident, cele care privesc fi­nan­ța­rea universităților. Am propus îm­pre­ună, în ședința de lucru, ca bu­ge­tul acestora să crească, anual, cu 13%. Nu sîntem absurzi niciunii dintre noi și ne dăm sea­ma de situația econo­mi­că a României, deci știm că nu putem cere instant 6% din produsul intern brut pentru universități, așa cum este prevăzut în Constituție. Dar o creștere cu 13% pe an a finan­ță­rii duce ca în anul 2020 să avem, într-adevăr, acest 6%”, a precizat prof. univ. dr. Dan Caș­caval, rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI).

O altă solicitare menționată de rectorul TUIASI a fost și cea care aduce în discuție ana­liza noilor criterii propuse de Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplo­me­lor și Certificatelor Universitare, pentru promovarea în posturile de confe­ren­țiar și profesor. Aceasta a fost urmarea în­gri­jo­rării rectorilor față de lipsa discu­tă­rii a­cestor criterii cu universitățile și, prin urma­re, în ședința de lucru a fost propus ca acestea să se supună dezbaterii publice și să se aplice numai începînd cu anul viitor – fie universitar sau calendaristic, însă numai după o discuție în avans, cu me­diul universitar.

Printre cele 12 puncte ale rezoluției s-au mai numărat probleme precum cea a eva­luării școlilor doctorale și necesitatea ela­bo­rării unei metodologii de evaluare a aces­tora, metodologie care să includă atît par­tea de internaționalizare, cît și partea de evalua­re a modului de acordare a titlurilor de doctor. „Momentan, în lipsa bazei meto­do­logice pentru evaluare, școlile noastre doctorale și-au pierdut acreditarea pentru că am ieșit din termenul legal de cinci ani, în care trebuiau să se facă evaluările. A­cum ne aflăm într-o perioadă de prelungire a acreditării, pînă la evaluările urmă­toa­re”, a mai precizat prof. univ. dr. Dan Cașcaval, rectorul TUIASI. Rezoluția care a însumat solicitările reprezentanților pre­zenți la șesința CNR a fost, în urma elabo­rării, înaintată Ministerului Educației Na­ționale și Cercetării Științifice și Pre­șe­dinț­iei, urmînd ca măsurile vizate să fie adoptate, într-o perioadă cît mai scurtă de timp.

Autor:

Aryna Creangă

Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top