Seara în care Iașul a fost trezit de trompete

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Seara în care Iașul a fost trezit de trompete 4

Dacă jazzul a pornit din New Orleans, Emil Bîzgă și invitații săi Virgil Popovici (saxo­fon), Liviu Mărculescu (trombon), Radu Gră­di­na­riu (chitară), Con­stan­tin Bîzgă (contrabas), Mi­hai Popovici (tobe) au adus joi seară, la Ia­și, în Cafepedia de la Mol­dova Mall, far­me­cul Louisianei de la în­ce­pu­tul secolului al-XX-lea. Bourbon-ul a lipsit de pe mese, paharele au fost pline cu be­ți­șoa­re de morcovi și în aer au plutit notele de swing, bossa nova și dixie.

Conturul instrumentelor ce s­tau cu­minți la acordat și verificat îl ve­zi încă de la intrare, atunci cînd re­a­li­ze­zi că dacă nu ai rezervare, cel mai bi­ne e să ai răbdare, de îți do­rești cu adevărat să savurezi un concert ca pentru „gurmanzii” ge­nu­lui. Deși a­fa­ră e întuneric și stă să plouă, calea îți e luminată de se­ria celor trei candela­bre ce stau în fa­­ța barului și învăluie to­tul într-un clar-obscur ideal, specific sa­loa­ne­lor de dans ale anilor ’30. Cîțiva iu­bitori ai jazzului nici nu se mai o­bosesc să intre doar pentru a ve­de­a că nu mai au loc și prefe­ră să exploreze terenul de afară, în timp ce spionează pe geam, cu pal­me­le la tîmple.

O seară în roz

Dispuse într-o manieră șco­lă­reas­că, mesele joase din fața sce­nei la­să impresia unei clase gă­lă­gi­oa­se ce își așteaptă profesorul pentru lec­ție. Ca din inima Dixie-ului (n.r.: su­dul Statelor Unite), din spa­tele mi­cro­fonului, Emil Bîzgă u­rează tutu­ror celor prezenți un „Bu­nă seara!” plin de entuziasm și se avîntă pe ritmu­rile primei piese, „All of me”. Îm­­preună cu el, muzi­canții se întrec pe tonuri cu o coloratură din ce în ce mai jucăușă.

Pe neașteptate, trombonul ia o mi­că pauză și lasă saxofonul să îi far­mece pe cei îndrăgostiți cu o me­lodie lentă, plină de unduiri la­ti­no sub influența stilului brazilian de bossa nova, iar ropotul de a­pla­u­ze por­nit din public nu așteaptă ni­ci mă­car sfîrșitul solo-ului de trom­petă. Îna­in­te de saltul spre ur­mă­to­rul ritm, ne este servită specialita­tea casei din a­cea­stă seară: un pahar plin cu be­ți­șoa­re de mor­covi făcuți piure, care s-au do­ve­dit a fi pe gustul tuturor ce­lor din sa­lă.

În continuare, melodia „La Vi­e en Rose” nu are nevoie de prea multe in­troduceri, iar lipsa unui solist îi fa­ce pe cei din sală să murmure timid ver­surile învățate de la Edith Piaf „Quand il me prend dans ses bras/ Il me parle tout bas/ Je vois la vie en ro­se”(„Cînd mă prinde în brațe/ El îmi vorbește încet/ Eu văd viața în roz”). Iar, cu melodia pe buze, cu­plul de la bar, trecut de prima ti­ne­re­țe, nu mai privește forfota din încăpere și preferă să se retragă într-un colț, cu cîte o cafea în față.

Adevărul zis minciună

Înainte să facă o pa­u­ză, cînd „vom re­veni cu un al doi­le­a set” Emil pre­zin­tă publicului e­chi­pa care îl în­so­țeș­te în cîntările sa­le. Își așază griju­liu instrumentele la lo­cu­rile lor, să se odihnească, în timp ce ei își recapătă suflul în jurul me­sei rotunde la care s-au adunat. Cravata per­cu­ți­onis­tu­lui se asortează cu pe­re­ții roșii îm­bră­cați în catifea, iar în ra­itele sale prin încăpere salută o mu­lțime de oa­meni pe care îi în­tî­mpină cu un „Bon­soir”, „sărut-mîi­ni­le” sau „mă bu­­cur că ați putut a­jun­ge” alături de strîn­geri de mînă sau bă­tăi voioase pe spate.

Cel de-al doilea „act” începe cu un ritm mai energic de cerdas blues, pe care doar cîțiva își fac curaj să se dez­morțească și să danseze, în timp ce restul preferă să dea din cap și să ba­tă din palme cu ochii ațintiți spre scenă.

„Adevărul în timp devine minciu­nă, dar noi vrem să demonstrăm că a­­devărul rămîne adevăr”, spune E­mil în pauza dintre două piese. Își a­duce aminte că a mers, odată, îm­pre­ună cu percuționistul și cu un DJ „ca­re practic era un casetofon”, pentru a susține un concert într-un club mon­den, fără prea mari speranțe că vor a­vea audiență. „Nu ne așteptam să fie atît de popular acest gen de mu­zi­că”, au spus însă, cînd au plecat, cu bu­cu­rie în ochi au văzut că mul­tă lume tî­nără apreciază jazzul.

În locul vocii acestuia, cele trei in­strumente, trompeta, trombonul și sa­xofonul au început să urmărească no­tele de pe același portativ, cîntînd „Hello Dolly”, șlagărul lui Louis Arm­strong, un swing pe care „îl știe toată lumea”. Iar pe ritmurile ba­la­dei „Bo­dy and Soul”, ecourile tobelor i-au făcut pe cei din sală să se ridice, la în­demnul solistului, „să plecăm sp­re-o caravană”. Tot cu acest îndemn s-au por­nit spre case, în urma lor ră­mî­nî­nd doar cei rătăciți încă prin Louisiana, cu o țigară între degete și privirile pi­erdute prin sală.

Mădălina MORARU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top