Povești de adormit roboții
Editorial 26 mai 2011 Niciun comentariu la Povești de adormit roboții 0Despre cosmos citim ceva numai dacă ni se spune că va pica cerul peste noi. Ori că Cerul nu există. Despre calculatoare citim ceva numai cînd nu se mai deschid. Sau cînd vrem să ne cumpărăm unul nou. Citim despre amîndouă cînd ni se spune că existența noastră e, în definitiv, ca un computer care, atunci cînd se va uza fizic și moral, nu va ajunge nici măcar să ruginească la o ghenă, ci că va fi înghițit de-o gaură neagră.
Stephen Hawking e un nume și o poveste de viață, un savant și o serie de teorii, așa că legitimitatea sa de a vorbi despre moarte nu poate fi contestată. Iar dacă el a spus că, din noi, nimic nu va rămîne, poate că ar trebui să ne îndoim de două ori de viață și să privim moartea cu alți ochi. Ori să vedem episodul numărul 16 din Robotzi, în care moartea e un „sinihiiistru”, are o „inimă de copil” și lucrează cu jumătate de normă, într-un liceu. Fiindcă, pînă la urmă, viața în sine este o poveste, iar moartea, cea din urmă certitudine, pe seama căreia putem alege dacă să vorbim serios sau să glumim. Indiferent dacă ne tragem din Adam și Eva, din maimuțe ori că sîntem rodul unor fluctuații cuantice, ceva imprevizibil, dincolo de clipa ultimă, ne așteaptă. Faptul că nu știm ce, ne sperie, ne incită și ne intrigă în același timp. Așa că ne ancorăm într-o convingere. Apoi ne alegem direcțiile și contra-direcțiile de simțire și de gîndire. Ne luptăm cu îndoielile și căutăm mereu căi de ocolire și de amînare a sentinței printr-un rost pe care îl credem semnificativ. Nu lăsăm pe nimeni și nimic să îngăduie fricii să ne înăbușe pasiunea de a trăi, indiferent dacă „intervențiile” asupra convingerilor noastre sînt bazate pe explicații sau pe interpretări.
Însă, orice revelație, accident sau întîmplare tragică din „domeniu”, stîrnește un șir lung de pasiuni care este îmbrățișat de media cu toate posibilitățile ei de expresie. Ce-i drept, descoperirea lui Hawking nu ajunge nici pînă la degetul cel mic al funeraliilor Dianei de Wales, morții subite a lui Michael Jackson, a decesului Papei Ioan Paul al II-lea sau a sinuciderii lui Kurt Cobain. Însă a făcut ceva valuri și nu a ocolit prea multe pagini de ziar și buletine de știri. Deși nu e nici un „media event”, nici o certitudine. Însă e îndeajuns de înspăimîntătoare, de dezechilibrantă și de tragică încît să poată stîrnii reacții de la scientologii, teologi și agnostici deopotrivă. Și, în plus, mai trece și drept o punere în scenă a popularizării științei. Știință pe care puține instituții media (cel puțin la noi în țară) știu să o împacheteze bine și s-o vîndă cu succes. Moartea însă, indiferent de ambalaj, vinde. Mai bine ca sexul. Acesta să fie și motivul pentru care „The tree of life” a luat anul acesta Palme d’Or-ul?
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu