Planorism deasupra unui cuib de cuci
Editorial 16 mai 2012 Niciun comentariu la Planorism deasupra unui cuib de cuci 5O să pară că mă repet. Însă redundanța cu care impostura și farsa s-au pus să-și facă un cuib în vîrful învățămîntului românesc sfidează cele mai primejdioase meandre ale absurdului. O nouă propunere a Guvernului Ponta pentru Educație, pe numele ei Ioan Mang, este însoțită și de o descoperire aproape mai înfiorătoare decît cea a unor cadavre: articole științifice reprezentînd niște duplicate ale unor lucrări originale (nu vorbim despre traduceri sau adaptări, ci despre niște copy-paste-uri sfruntate).
Drept dovadă, în săptămîna care a trecut, au refulat în spațiul public schimburi de dovezi incotenstabile servite de jurnaliști și de noua opoziție căutătoare de petarde ale răzbunării, însoțite de dezmințiri fabuloase din partea domnului ministru, de tipul „Lucrările sînt copiate, dar nu sînt ale mele!”. Nici practicieni ai magiei negre să fim că n-am putea să ne vindem imaginația unor astfel de explicații fabuloase (să fim înțeleși – acele lucrări zac publicate de ani de zile în reviste sau volume, semnate de Ioan Mang & co. – co. reprezentînd nevastă și „apropiați”).
L-am văzut însă pe domnul Mang la Antena 3, intervievat fiind de Victor Ciutacu. Seninătatea cu care dumnealui își susținea nevinovăția m-au contrariat. Așteptam ca vreun mușchi să miște pe fața dumnealui, să aibă o răbufnire de om care vrea să se elibereze, a cărui cedare să reprezinte un act de salvare a ultimei rămășițe de demnitate. Acest lucru nu s-a întîmplat, probabil și din cauza faptului că amenițările intervievatorului erau de fațadă, iar scopul interviului acela de perpetuare a farsei, pînă cînd prim-ministrul Ponta primește răspunsul de la Academia Română care investighează cazul Mang (sic!). Însă, revenind la expresia domnului Mang, la goliciunea privirii și la indolența dumnealui, exprimată prin ținuta relaxată, mi-am dat seama că-mi era cunoscută postura. Am întîlnit-o la studenții care, asemeni dumnealui, preluaseară integral eseuri, știri, comunicate de presă și altele, dar erau dispuși cu seninătate să-și susțină „nevinovăția” pînă în pînzele albe, chiar confruntați fiind cu sursa originală a furtului lor, eventual cu injurii adresate „acuzatorilor”. Revoltător, nu? Cu toate acestea, didactic, li s-a explicat că practica poartă numele de plagiat sau de fraudă academică, că poate comporta sancțiuni severe, care să meargă pînă la exmatriculare. Pragmatic și reducționist li s-a prezentat oferta potrivit căreia produsul minții lor proprii ar putea să le aducă un cinci cinstit în locul unui unu furat. Însă, deși li s-a acordat șansa de reabilitare, majoritatea celor care subscriu acestei categorii au continuat cu ostentație practica, însoțind-o și de atitudinea mîndră corespunzătoare, poate chiar mai puțin auto-justificativă și mai agresivă în raport cu acel care le contestă rezultatul demersului surmenant al combinației de taste CRL^C – CTRL^V.
Într-un sistem normal de educație, acești studenți ar trebui să fie extirpați din învățămîntul superior asemenea unor celule canceroase. Cu toate acestea, în contextul actual, aceștia se disting ca tineri cu potențial de a ajunge să ocupe funcții de conducere – de ce nu chiar și în Ministerul Educației. Cum să-l mai faci tu pe un student, ca profesor, să înțeleagă că viciul de a copia îl va duce spre pierzanie? Cînd de fapt nici tu nu mai crezi acest lucru.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu