Primi-miniștri 1989 – 2012: schiță tipologică
Cap în cap 28 februarie 2012 Niciun comentariu la Primi-miniștri 1989 – 2012: schiță tipologică 6Ca orice poziție publică proeminentă, și cea de prim-ministru creează tipologii interesante, atît ca gamă posibilă de roluri jucate sub acest generic, cît și ca profiluri personale. În România postcomunistă, în doar două decenii și ceva, am avut o succesiune remarcabilă:
o Petre Roman (șef al cabinetului în 1989-1991) – tînărul participant la Revoluție, intelectual occidentalizat, de formație realistă (inginer energetician), provenit din nomenclatura vechiului regim;
o Theodor Stolojan (1991 – 1992) – tehnocratul finanțist, provenit și el din fostul „aparat”, tot cu o bună cunoaștere a economiei internaționale, chemat să asigure stabilitatea pînă la organizarea alegerilor;
o Nicolae Văcăroiu (1992 – 1996) – economistul puțin mai în vîrstă, format în spiritul „disciplinei de partid” și al economiei centralizate și planificate;
o Victor Ciorbea (1996 – 1998) – judecător înainte de 1990, devenit apoi lider sindical și preluat în politică direct la vîrf, în fruntea Guvernului;
o Radu Vasile (1998 – 1999) – politicianul cu specializare economică relativă (în istoria domeniului, nu în economie aplicată), promovat în urma unei ascensiuni abile în partidul dominant al coaliției atunci la putere;
o Mugur Isărescu (1999 – 2000) – bancherul independent, recunoscut ca factor de echilibru financiar-economic, „împrumutat” pentru un an, pînă la noi alegeri, de la Banca Națională, unde avea să revină;
o Adrian Năstase (2000 – 2004) – „omul de aparat” de tip nou, de formație juridică și socio-umană (absolvent de drept și sociologie), cu un început de carieră în vechiul regim, apoi membru în primul cabinet postcomunist, ulterior devenit lider al formațiunii politice care preluase personalul și comportamentele partidului unic, adaptate și „îmbogățite” în noua conjunctură;
o Eugen Bejinariu (2004) – fost militar specializat în finanțe, apoi cu studii economice, subordonat al predecesorului, șef al Secretariatului General al Guvernului, promovat ca „locțiitor” interimar, foarte scurt timp, atunci cînd Năstase a demisionat, după ce, la finalul mandatului, pierduse în alegeri;
o Călin Popescu-Tăriceanu (2004 – 2008) – intelectualul-politician de formație realistă (inginer constructor), crescut într-o familie de tradiție liberală, decis să grăbească procesul de „occidentalizare” a țării;
o Emil Boc (2008 – 2012) – altă variantă de „om de aparat” de tip nou, jurist ca formație, cu un început de afirmare oportunistă în vechiul regim, ultraobedient ca politician postcomunist, „premier de paie” al președintelui Traian Băsescu;
o Cătălin Predoiu (2012) – jurist independent (relativ; fost liberal trecut în barca pro-Băsescu), interimar în fruntea guvernului din care făcea parte ca ministru al Justiției, după demisia predecesorului și pînă la preluarea funcției de către succesor, deci doar pentru cîteva zile; rămîne la Justiție și în următorul cabinet;
o Și, acum, Mihai Răzvan Ungureanu (numit în februarie 2012) – intelectualul umanist (istoric) cu carieră universitară și de cercetare, trecut apoi în diplomație ca secretar de stat, apoi activ în politică, ministru de Externe, înalt funcționar internațional și ulterior numit, surprinzător, în funcția de director al Serviciului de Informații Externe.
***
Cîteva cuvinte în plus despre Mihai Răzvan Ungureanu (beneficiul ultimului venit!): calități și… reversuri! E un intelectual adevărat, cultivat, foarte bun vorbitor, dar cu tendința de a improviza dezinvolt pe orice temă, uneori necreditabil. Alura de om foarte tînăr, de student perpetuu, îl recomandă ca politician de stil nou, deși i se cunosc și începuturile adolescentine și studențești de afirmare în „aparatul” de tineret al vechiului regim. De altfel, la 43 de ani și aproape 5 luni (fără trei zile!), vîrsta la numirea în funcție, nu e – de fapt – cel mai june premier al României postcomuniste: Ciorbea a intrat în rol la 42 de ani și un pic, Boc la 43 și cîteva luni, iar Roman și Predoiu la aproape exact aceeași vîrstă ca Ungureanu (cu cîteva zile mai „bătrîni”). Inteligența superioară, pe deasupra mereu zîmbitoare, cu o retorică a sincerității disponibile față de cei din jur, îi dă un aer de abilitate care te face să te gîndești că tinerețea afișată poate disimula o agendă nemărturisită, cît se poate de „adultă”. Experiența diplomatică și politică îl recomandă, dar trecerea din barca liberală în cea pro-Băsescu, încă dinainte de numirea la SIE (de unde i s-a tras finalul abrupt al mandatului de la Externe), poate ridica dubii etice. La fel – obediența inevitabilă, ca premier, față de o coaliție cu un profil intens-oportunistic. După cum și transferul în fruntea Guvernului direct de la SIE rămîne foarte discutabil.
Persoana, pe care o cunosc din mediul cultural și politico-mediatic al perioadei post-comuniste: agreabilă, cu toate celelalte calități numite – inteligent, cultivat, bun orator și causeur uneori încîntător, cu vocația stabilirii de relații colegial-amicale. În conjunctura momentului, e în punctul cel mai de sus al carierei sale de pînă cum, dar – de fapt – într-o ipostază dificilă, în care e obligat să facă o foarte riscantă echilibristică pentru a evita o cădere dezastruoasă.
Ion Bogdan LEFTER
Adaugă un comentariu