Analfabetismul funcțional – cauzalitate, consecințe, căi de ameliorare

Cap în cap Niciun comentariu la Analfabetismul funcțional – cauzalitate, consecințe, căi de ameliorare 1163
Analfabetismul funcțional – cauzalitate, consecințe, căi de ameliorare

Analfabetismul funcțional se referă la o deficiență de profunzime care ține de realitatea sistemului de educație și nu de inten­țio­na­li­tatea sa declamată în documentele de politică edu­cațională. Este un indicator al calității educației decelată la „purtător”, la finalul demersului for­mativ, ce nu poate fi tăgăduit, negat, minimalizat. Din punct de vedere tehnic, defi­ci­ența se manifestă prin decalajul dintre aparență și esență, dintre abilitatea de a citi și inabilitatea în a înțelege sau procesa ceea ce se ci­tește. Prin extensie, fenomenul este aplicabil și la calculul matematic sau raportarea la ex­plicația științifică. Chiar dacă persoana des­ci­frează un text, aceasta nu poate beneficia de înțelesurile citirii, nu ajunge la interioriza­rea informației purtată de text, la procesarea idea­tică, la semnificarea ei într-un context expli­cativ sau argumentativ mai larg. O astfel de situație dă seama de ceea ce sistemul edu­cativ este în stare, de ratarea orientării acestuia că­tre o țintă cu adevărat formativă, modelatoare, transformatoare. Elevii, formal vorbind, de­vin absolvenți de gimnaziu sau de liceu, fiind cert­ificați ca atare, dar performanțele acestora în materie de înțelegere, integrare, semnificare a cunoștințelor se situează la cote minime.

Ultimele rezultate ale cercetărilor din acest domeniu semnalează o stare îngrijorătoare: în jur de 42% dintre școlarii români sînt a­nalfabeți funcționali, comparativ cu cei din țările europene unde procentul atinge o me­die de 20%. O atare rată înaltă ne plasează, și din acest punct de vedere, la „coada” cla­sa­mentului sistemelor de educație pornind de la rezultatele absolute ale elevilor. Dacă a­cesta este situația, care sînt cauzele și cum o remediem?
Pe ansamblu, cauza majoră constă în si­tuarea sistemului educativ, ca finalitate, pro­cesualitate, rezultate, pe un palier formalist, eterat, rupt de nevoi sau așteptări reale, cu­rente, circumstanțiale în raport cu com­pe­tențe concrete, imediate, integrabile și valorizate socio-cultural. Învățămîntul nostru rămîne ancorat pe mai departe în sfera unui orizont teoretic și abstract ce nu rezonează cu trebuințele și provocările me­­diului pentru care elevii sînt pregătiți. Situația invocată are la bază mai multe cauze.

Una dintre acestea rezi­dă în conceperea curriculumului pe aliniamentele unei asimilări de cunoș­tin­țe în detrimentul raportării la ele, al in­tegră­rii acestora în sisteme operante sau prin co­re­lație cu fapte sau situații reale de viață. Dacă am face analize de conținut la nivel de programe sau manuale școlare am sesiza că a­cestea fac referire, cu dominanță, la cunoș­tințe și nu la metodo­lo­gii de accesare sau sem­nificare a acestora. Cu­nosc manuale școlare care încearcă să imite tomuri academice, ex­cluzînd palierul me­to­dologic, exerciții de în­țelegere, interpretare, aplicare a ceea ce se în­vață. În continuare, școala îi livrează elevului un conținut cognitiv lipsit de palierul său metacognitiv, interpretativ, integrator, valorizator.

Am putea spera că ceea ce este prost struc­turat la nivel de curriculum ar putea fi „salvat” de ceea ce face efectiv profesorul la cla­să. Speranțe deșarte, întrucît nici aici nu stăm mai bine. Mulți profesori rămîn tributari con­semnelor formale din programe, nefiind în stare să construiască, creativ și curajos, scenarii de predare care să vizeze capacitățile de procesare, integrare, resemnificare a bagajelor valorice pe care le transmit. Un profesor eficient ar putea să se descurce chiar și atunci cînd prescripțiile sînt eliptice sau problematice.
De altfel, acesta este și rolul lui: să constru­iască elemente de conținut particularizate, configurate în consens cu parametri procesuali, integrativi, interpretativi, să semnifi­ce, împreună cu elevii, ceea ce predă, să lege an­tecedentul de consecvent, parțialul de integral, teoreticul de aplicativ, necunoscutul de cu­nos­cut, apropiatul de îndepărtat etc. Din pă­cate, nici sistemul de pregătire a profesorului nu pune accent pe formarea unor com­pe­tențe în această direcție.

O altă sursă a analfabetismului fun­cțio­nal o constituie sistemul și aparatul evaluativ, prin diverse formule și niveluri de adminis­trare, care predispune la un slab angajament cognitiv al elevilor, corelat cu cel al profesorilor, de îngurgitare și raportare mimetică, meca­nică la fondul ideatic. Formele și instrumentele de evaluare nu sînt neutre în raport cu procesualitatea didactică, cu transferul cunoș­tin­țelor, cu „împachetarea” lor didactică. Aceste dispozitive pot „forța” adoptarea unui anumit stil de predare-învățare, a unei anumite viziuni asupra întregului demers edu­ca­țional. Învăț nu pentru a înțelege, ci pentru a confirma că am acaparat ceea ce trebuia eviden­țiat prin probele care mi se dau. În măsura în care feed-back-ul este centrat pe cantitatea de cu­noștințe, și nu pe uzanța sau aplicarea lor, cîmpul este deschis pentru gesticulații care pregătesc sau încurajează această formă de i-letrism.

Desigur, fenomenul trebuie semnificat prin degajarea unui context mai larg, luînd în calcul precarități precum abandonul școlar, sub-realizarea școlară, finanțarea insu­ficien­tă a învățămîntului, impredictibilitatea și ama­torismul decizional, deprecierea statutului simbolic sau material al profesiei didactice etc.
În același timp, atragem atenția că aceas­tă carență nu este singura și cea mai evi­den­tă a învățămîntului vizat ca macrosistem, dis­funcțiunile fiind uneori de ordin strategic, poli­tic, ceea ce presupune o recalibrare a în­tre­gu­lui ansamblu, printr-un angajament total, pe un traiect unitar, integralist, vizionar.

Text de Constantin CUCOȘ, profesor universitar

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top