Iepurii au sărit în arena leilor
De pe scena Iașului 16 iunie 2010 Niciun comentariu la Iepurii au sărit în arena leilor 1„Vă rugăm ca pe parcursul spectacolului să păstrați o liniște totală. Orice zgomot poate distrage atenția artiștilor și poate duce la accidente grave”, sună avertismentul organizatorilor, spus parcă pentru puzderia de școlari veniți la circ să vadă clovni și animale. Însă „Urban Rabbits”, desfășurat weekendul trecut în parcarea de la Carrefour ERA sub cupola Centrului Național al Artelor Circului (CNAC) din Franța, a fost cu totul altceva. Dans pe sîrmă, teatru, muzică, acrobații, artă, povești de viață, toate adunate într-un singur nas roșu, o bicicletă albă și multe sfori coborîte din tavan într-un păienjeniș de vibrații. A 21-a promoție a CNAC, reprezentată de 16 artiști netrecuți de 24 de ani, adusă în România de Centrul Cultural Francez din Iași după reprezentații la Roma și Paris, a rămas agățată de gîtul ieșenilor mai bine de două ore, într-o poziție care a sfidat legile firii.
Prolog
Scriitorul intră în arenă ținînd o foaie în mîini. O introduce în mașina de scris și începe a crea. Doar că mașina de scris e un cerc de metal în care artistul intră cu totul și devine un fel de „om vitruvian”, descriind în rotațiile sale din ce în ce mai rapide, proporția echilibrului perfect. Însă opera sa pare desuetă atunci cînd pe sfoara suspendată deasupra trambulinei își face apariția unul dintre „iepuri”. Săriturile sale atît de grațioase și în spirală, plus aterizarea în picioare pe sfoară îl fugăresc de pe scenă pe scriitor pentru a marca sfîrșitul prologului.
Luminile se aprind și restul acrobaților năvălesc din culise pentru a schimba decorul. Trambulina imensă dispare, în locul ei urcînd acum pînă aproape de înaltul cupolei un stîlp cu un „cuib” în vîrf.
Actul I
Nu însă suficient de aproape ca să ajungă pînă la femeia urcată pe un scaun spînzurat la 20 de metri deasupra solului. Cu o trompetă în mînă, scoțînd din cînd în cînd note de marș funebru, femeia care stă „pe o cracă a unui copac din mijlocul unui deșert, singură în mijlocul pustietății”, scapă un inel pentru a chema pe cineva care să-i aline singurătatea.
Rînd pe rînd, apar bărbați care-i cer atenția. Fiecare cum știe mai bine. Fie urcînd cu mîinile goale pînă în vîrful stîlpului și coborînd apoi cu capul în jos, în salturi, fie sărind pe spate călcînd doar pe o frînghie. Nici măcar pretinsul gigolo și jumătatea sa de spirală, pe care stă în mîini doar pentru a-și face elan cît să facă turul arenei în rotații amețitoare, n-o impresionează. Și eforturile cuplului de acrobați, intrați sub cupolă într-o rulotă roz în acompaniamentul micii orchestre de pe capotă, au fost în van. Nici cocoțați unul pe umerii celuilalt n-au reușit să-i intre în grații. Așa că s-au reorientat spre fetele din public, și mai apoi spre dansul lasciv și contemporan al prostituatei.
Doar „neîndemînaticul” a reușit să o coboare din înalt și să facă dragoste cu ea într-un joc al sforilor atîrnate parcă din mîna unui păpușar. La final, cad împreună de pe frînghie.
Actul II
Se iese un pic din poveste. Tinerii redevin ei înșiși, artiști care pregătesc un spectacol. Doi dintre ei se ceartă pe tema scenariului. În timp ce primul se consideră liber și crede că tot ce a făcut pînă acum a fost rezultatul voinței lui, celălalt îl trage spre realitate spunîndu-i că totul a fost scris dinainte.
Intermezzo: o fată cu spatele săpat parcă în piatră dansează pe muzica pe care singură o interpretează, prin fîșîitul produs de tălpile ei pe sîrma metalică prinsă între doi stîlpi la doi metri deasupra solului.
Ideea destinului revine în prim-plan. Revoltatul se urcă pe o frînghie pînă în vîrf. Din înălțimea arenei se aruncă în gol. Tribunele oftează, iar puștii își pun speriați mîinile la ochi. „Dacă ar fi fost după voința mea, sub mine n-ar fi fost saltelele”.
Epilog
CNAC este un institut de educație superioară subordonat Departamentului de Muzică, Dans, Teatru și Spectacole al Ministerului Culturii și Comunicării din Franța, înființat în anul 1986. Este singura școală publică care oferă astfel de studii în Europa, iar printre disciplinele studiate în cei trei ani se numără crearea de spectacole, studiul vieții nomade, ridicarea de corturi, precum și abilități tehnice.
Cei 16 absolvenți ai CNAC au realizat de la zero spectacolul „Urban Rabbits”, în regia lui Árpád Schilling, cunoscut regizor maghiar. De menționat este și faptul că muzica din timpul reprezentației a fost în mare parte live, interpretată pe rînd de artiștii care nu aveau momente de acrobație, la instrumente clasice ca vioara, contrabasul, trompeta sau flautul, dar și folosind mijloace neconvenționale precum sforile sau cadre de bicicletă. Spectacolul care marchează trecerea lor la statutul de profesioniști face parte dintr-un turneu european, Iașul fiind unul dintre cele opt orașe alese pentru reprezentații.
Alex VARNINSCHI
Adaugă un comentariu