Cod galben de furtună în apartamentul lui Casanova
De pe scena Iașului 14 noiembrie 2016 Niciun comentariu la Cod galben de furtună în apartamentul lui Casanova 28Un cerc vicios al relațiilor iluziorii te-ar fi putut transforma, sîmbătă seara, în sala mare a Ateneului Tătărași, într-un martor al distrugerii relațiilor interumane, în care comedia și absurdul au dominat. O adaptare a piesei „Boeing, Boeing”, a dramaturgului francez Marc Camoletti, a reușit să facă o sală de oameni să rîdă în hohote la unison și să înțeleagă că, de fapt, „Atenție, aterizăm!” nu e o metaforă, ci e un avertisment al întoarcerii la realitate, după un program bine stabilit. Poantele, trucurile, situațiile stînjenitoare și sarcasmul au fost la ordinea minutului și, cu siguranță, dintre toate femeile care s-au perindat de-a lungul piesei pe scenă, ai fi plecat acasă îndrăgostit de o menajeră și de ironia ei care, la fel ca rîsul tău, ar fi putut fi de neoprit cîteva zile bune după căderea cortinei.
Pe scena sălii „Radu Beligan” a Ateneului din Tătărași decorul te face să crezi că ești vizitatorul unui apartament elegant mobilat, al unei familii de viță nobilă. Cu pereții de un gri-șters deschis, cu o canapea și un fotoliu din piele roșie și cu șase uși care-ar lăsa pe oricine să evadeze din scenă, apartamentul e gol și-și așteaptă, cel mai probabil, locatarii. Sala e plină de oameni, care s-au îngrămădit și pe scaunele albe așezate cuminți lîngă cele îmbrăcate în catifea roșie și toți așteaptă murmurînd să se întîmple ceva.
Provincia bate la ușă
Comedia „Atenție, aterizăm!”, o adaptare după piesa „Boeing, Boeing” a dramaturgului francez Marc Camoletti, regizată chiar de actorul în jurul căruia gravitează întregul conflict – amorezul Bernard (Daniel Onoae), a umplut sîmbătă seara sala Ateneului de hohote de rîs, care mai de care mai răsunătoare și mai greu de controlat. Construită după o structură simplă în aparență, piesa pusă în scenă de cei șase actori ieșeni s-a transformat într-un joc complex al trăirilor, chiar sub ochii spectatorilor, care nu-și mai găseau liniștea în scaunele mici din fața scenei.
Bernard, un fel de Casanova al zilelor noastre, intră în scenă și, cu o telecomandă micuță, pornește muzica. Confuz, se lovește de-un sunet neașteptat și-l schimbă imediat, ciocnindu-se de femeia ce pare să fie, după spusele sale, tocmai logodnica sa, Janet Jawkins (Erica Moldovan) – o stewardesă venită din America la Paris, pentru două zile în fiecare săptămînă.
Alintîndu-se într-un dialog suprasaturat de englezisme, cei doi reușesc să te facă să crezi pentru cîteva secunde c-ai nimerit să fii spectatorul unei comedii de proastă calitate, care nu pare să se termine prea curînd. Salvarea vine, însă, tocmai de unde nu te-aștepți – din partea menajerei fidele a casei, numită Berta (Alexandra Paftală). Cu o subtilitate greu de prins din mersul piesei și cu un sarcasm bine articulat, Berta este personajul care ancorează în realitate și, pe alocuri, mai salvează din penibilul în care lanțul de iubire se încîlcește uneori. Afli care-ajunge să fie, de fapt, intriga întregii piese atunci cînd în scenă intră Robert Castin (Dragoș Maftei), un vechi coleg și prieten al lui Bernard, venit din provincie cu un maldăr de bagaje și o dorință aprigă de a se căsători. Acesta acceptă imediat oferta prietenului său de-a locui împreună pentru o perioadă de timp și de a-i cunoaște felul în care reușește să se descurce cu viața amoroasă, care pare să-l păstreze atît de animat și plin de viață.
Iubirile durează două zile
Bernard are, de fapt, trei logodnice, cu care petrece timp săptămînal, prin rotație. Pentru că toate sînt stewardeze angajate de companii diferite de zbor, programele lor sînt diferite și niciodată nu se intersectează. „Niciodată”, însă, se transformă în „astă seară” și, din cauza vremii potrivnice iubirii, cele trei logodnice ale craiului plin de sine dau buzna, rînd pe rînd, în apartamentul mic din Paris, obligîndu-i pe Berta și pe Robert să ia parte la întregul spectacol devenit circ și să salveze cît se mai poate din aparența și din iluzia fiecărei femei.
Odată cu intrarea în scenă a franțuzoaicei Jaquelline (Ana Hegyi) și a nemțoaicei Helga (Cezara Fantu), două tinere cochete și îndrăgostite pînă peste cap de Bernard, apar și situațiile stînjenitoare în care micul Casanova este pus. Își scoate, astfel, forțat la plimbare iubitele, le ascunde în camere diferite sau, fără să vrea, le aruncă chiar în brațele prietenului său din provincie.
Dintre toate situațiile mai mult sau mai puțin hazlii care au amuzat publicul copios, frînturile în care își face apariția în scenă menajera sînt cele mai savuroase. Ea trebuie să gătească diferit și să decoreze apartamentul cu tablouri, în funcție de fiecare stăpînă a casei, cînd acestea își fac, rînd pe rînd, aparițiile. Replicile sale ironice, răutăcioase, pline de înțelesuri ascunse și de săgeți la adresa bărbatului cu trei amante ating culmile umorului și, chiar de-ai fi cea mai dură și serioasă persoană din lume, nu reziști fără să izbucnești în hohote de rîs și s-o admiri pe actriță.
Deznodămîntul piesei este unul oarecum previzibil. Deși incorect pe alocuri, te amuză absurdul întîmplărilor și felul în care ele reușesc să se așeze toate într-o manieră potrivită, asemeni unor piese de tetris dintr-un joc. Tragicul fuge de comic toată piesa și nu lasă actorii să-l cunoască în nicio secundă, trimițîndu-i parcă mereu pe scenă cu alte cîteva poante la purtător. Fără să știi dacă-i drept sau nu, te ridici din sală cu sentimentul c-ai fost înșelat fără să știi și tu, dar cu gustul amar că absurdul ăsta al vieții și-ar putea găsi, vreodată, loc și pe lîngă tine. Și ce te faci dacă atunci n-ai să fii la teatru și n-ai să rîzi atît de copios?
Adaugă un comentariu