Cod galben de furtună în apartamentul lui Casanova

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Cod galben de furtună în apartamentul lui Casanova 28
Cod galben de furtună în apartamentul lui Casanova

Un cerc vicios al relațiilor iluziorii te-ar fi putut transforma, sîmbătă seara, în sala mare a Ateneului Tătărași, într-un martor al distrugerii relațiilor interumane, în care comedia și absurdul au dominat. O adaptare a piesei „Boeing, Boeing”, a dramaturgului francez Marc Camoletti, a reușit să facă o sală de oameni să rîdă în hohote la unison și să înțeleagă că, de fapt, „Atenție, aterizăm!” nu e o metaforă, ci e un avertisment al întoarcerii la realitate, după un program bine stabilit. Poantele, trucurile, situațiile stînjenitoare și sarcasmul au fost la ordinea minutului și, cu siguranță, dintre toate femeile care s-au perindat de-a lungul piesei pe scenă, ai fi plecat acasă îndrăgostit de o menajeră și de ironia ei care, la fel ca rîsul tău, ar fi putut fi de neoprit cîteva zile bune după căderea cortinei.

Pe scena sălii „Radu Beligan” a Ateneului din Tătărași decorul te face să crezi că ești vizitatorul un­ui apartament elegant mobilat, al u­nei familii de viță nobilă. Cu pereții de un gri-șters deschis, cu o canapea și un fotoliu din piele roșie și cu șase uși care-ar lăsa pe oricine să eva­de­ze din scenă, apartamentul e gol și-și așteaptă, cel mai probabil, lo­ca­­tarii. Sala e plină de oameni, care s-au îngrămădit și pe scaunele al­be așezate cuminți lîngă cele îmbră­ca­te în catifea roșie și toți așteaptă mur­­­­murînd să se întîmple ceva.

Provincia bate la ușă

Comedia „Atenție, aterizăm!”, o adaptare după piesa „Boeing, Bo­e­ing” a dramaturgului francez Marc Camoletti, regizată chiar de ac­to­ru­l în jurul căruia gravitează între­gul conflict – amorezul Bernard (Da­ni­el Onoae), a umplut sîmbătă sea­ra sala Ateneului de hohote de rîs, ca­re mai de care mai răsunătoare și mai greu de controlat. Construită du­­­pă o structură simplă în aparență, pie­sa pusă în scenă de cei șase ac­tori ieșeni s-a transformat într-un joc complex al trăirilor, chiar sub ochii spectatorilor, care nu-și mai gă­seau liniștea în scaunele mici din fața sce­nei.

Bernard, un fel de Casanova al zi­lelor noastre, intră în scenă și, cu o telecomandă micuță, pornește mu­­zica. Confuz, se lovește de-un su­net neașteptat și-l schimbă imediat, cioc­nindu-se de femeia ce pare să fie, du­­pă spusele sale, tocmai logodnica sa, Janet Jawkins (Erica Moldo­van) – o stewardesă venită din America la Paris, pentru două zile în fiecare săp­tămînă.

Alintîndu-se într-un di­alog suprasaturat de englezisme, cei doi reușesc să te facă să crezi pentru cîteva secunde c-ai nimerit să fii spe­c­tatorul unei comedii de proas­tă calitate, care nu pare să se termine prea curînd. Salvarea vine, însă, toc­­mai de unde nu te-aștepți – din par­tea menajerei fidele a casei, nu­mi­tă Berta (Alexandra Paftală). Cu o sub­ti­li­tate greu de prins din mersul piesei și cu un sarcasm bine articulat, Ber­ta este personajul care ancorează în realitate și, pe alocuri, mai salvează din penibilul în care lan­țul de iubire se încîlcește uneori. Afli care-ajunge să fie, de fapt, in­triga întregii piese atunci cînd în scenă intră Robert Castin (Dragoș Maftei), un vechi coleg și prieten al lui Bernard, venit din provincie cu un maldăr de bagaje și o dorință a­pri­gă de a se căsători. Acesta accep­tă imediat oferta prietenului său de-a locui împreună pentru o peri­oa­dă de timp și de a-i cunoaște felul în ca­re reușește să se descurce cu viața a­moroasă, care pare să-l păstreze atît de animat și plin de viață.

Iubirile durează două zile

Bernard are, de fapt, trei lo­god­nice, cu care petrece timp săptă­mî­nal, prin rotație. Pentru că toate sînt stewardeze angajate de companii di­ferite de zbor, programele lor sînt di­ferite și niciodată nu se inter­sec­te­a­ză. „Niciodată”, însă, se trans­for­mă în „astă seară” și, din cauza vremii po­­trivnice iubirii, cele trei logodnice ale craiului plin de sine dau buz­na, rînd pe rînd, în apartamentul mic din Paris, obligîndu-i pe Berta și pe Ro­bert să ia parte la întregul spectacol devenit circ și să salveze cît se mai poate din aparența și din ilu­zi­a fiecărei femei.

Odată cu intrarea în scenă a franțuzoaicei Jaquelline (Ana He­g­yi) și a nemțoaicei Helga (Cezara Fan­tu), două tinere cochete și în­dră­gostite pînă peste cap de Bernard, a­par și situațiile stînjenitoare în ca­re micul Casanova este pus. Își scoa­te, astfel, forțat la plimbare iu­bi­te­le, le ascunde în camere diferite sau, fă­ră să vrea, le aruncă chiar în brațele prietenului său din provincie.

Dintre toate situațiile mai mult sau mai puțin hazlii care au amu­zat publicul copios, frînturile în care își face apariția în scenă menajera sînt cele mai savuroase. Ea trebuie să gă­tească diferit și să decoreze apartamentul cu tablouri, în funcție de fiecare stăpînă a casei, cînd acestea își fac, rînd pe rînd, aparițiile. Re­pli­cile sale ironice, răutăcioase, pline de înțelesuri ascunse și de săgeți la a­dresa bărbatului cu trei amante a­ting culmile umorului și, chiar de-ai fi cea mai dură și serioasă per­soană din lume, nu reziști fără să izbuc­nești în hohote de rîs și s-o admiri pe ac­tri­ță.

Deznodămîntul piesei este u­nul oarecum previzibil. Deși incorect pe alocuri, te amuză absurdul în­tîm­plă­rilor și felul în care ele reușesc să se așeze toate într-o manieră po­tri­vi­tă, asemeni unor piese de tetris dintr-un joc. Tragicul fuge de comic toa­tă piesa și nu lasă actorii să-l cunoască în nicio secundă, trimițîndu-i parcă mereu pe scenă cu alte cîteva poan­te la purtător. Fără să știi dacă-i drept sau nu, te ridici din sală cu sentimentul c-ai fost înșelat fără să știi și tu, dar cu gustul amar că absurdul ăs­ta al vieții și-ar putea găsi, vreo­da­tă, loc și pe lîngă tine. Și ce te faci da­că atunci n-ai să fii la teatru și n-ai să rîzi atît de copios?

Autor:

Aryna Creangă

Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top