Se caută roți pentru mașina care dă aripi

Povești fără timbru Niciun comentariu la Se caută roți pentru mașina care dă aripi 196
Adrian Vlas și Ion Ababei sînt studenți la Facultatea de Mecanică de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.

Adrian și Ion sînt doi studenți ieșeni care au știut încă de mici care le este vocația și domeniul în care doresc să își investească timpul. Încă de la o vîrstă fragedă se refugiau în garaje, în timp ce vecinii lor de aceeași vîrstă se jucau. Pasiunea pentru mecanică i-a ajutat de fiecare dată să realizeze, cu diverse materiale de prin gospodărie, bicilete cu schimbătoare de viteze, apoi mopede sau scutere. Ajunși la facultate, au îmbinat practica cu teoria și, astfel, au pus bazele „AVAI Movement”, prin care persoanele cu dizabilități au șansa să conducă o mașină.

De cum s-au întîlnit, Adrian Vlas și Ion Ababei, și-au pus ideile cap la cap și au realizat un proiect pentru oamenii cu defi­ciențe locomotorii. Au avut vise îndrăznețe încă din fragedă copi­lărie, iar cu ambiție și perseve­ren­ță și-au dus proiectele mici, și-apoi și pe cele mai mari, la îndeplinire. Ambii studiază la Facultatea de Me­canică de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și s-au întîlnit pentru prima dată cînd au venit să se cazeze în cămin, la înce­putul anului universitar 2013-2014. Au ales aceeași cameră, apoi au des­coperit că au aceeași pasiune și că, separat, au realizări asemănătoare în domeniul mecanicii.

Tinerii sînt din raionul Hîncești, Republica Moldova. Ion îl cunoștea de multă vreme pe Alexandru, care de peste zece ani se deplasează cu ajutorul unui scaun cu rotile. Tînărul a rămas imobilizat din cauza unei sărituri nereușite în apă, în urma căreia i-a fost atinsă o vertebră la coloana vertebrală și astfel, din va­ra anului 2006 nu a mai putut merge. Acum însă crede cu tărie că, după anii petrecuți doar în orașul natal, se va putea deplasa de la Nord la Sud pentru a susține moral și a motiva și alți tineri cu dizabilități.

Tînărul a rămas imobilizat din cauza unei sărituri nereușite în apă, în urma căreia i-a fost atinsă o vertebră la coloana vertebrală și astfel, din va­ra anului 2006 nu a mai putut merge.

I-am găsit încrezători, motivați și implicați, dispuși să vorbească ore în șir despre proiectul „AVAI Movement” care își propune să ușu­reze deplasarea persoanelor cu de­ficiențe locomotorii. Ideea realizării unui automobil adaptat nevoilor pe care le are tînărul în scaun cu rotile a apărut în momentul în care Alexandru l-a văzut pe Adrian plimbîndu-se pe străzile orașului Hîncești la volanul tricicletei pe ca­re o construise cînd avea 17 ani. La scurt timp, tînărul imobilizat l-a rugat pe Adrian să îi construiască și lui un mijloc de transport pentru a-i fi mai ușor să se deplaseze. Acesta a fost încîntat de idee și, tot atunci, au pus bazele conceptului care aproape a fost abandonat din cauza lipsei de timp.

De la tricicletă la mașină

Ajuns la facultate la Iași, Adrian a împărtășit ideea proiectului cu Ion și de atunci au proiectat, la nivel teo­retic, mai multe soluții pentru a-l a­juta pe prietenul lor. Inițial s-au gîn­dit la o tricicletă, apoi și-au schim­bat conceptul deoarece aceasta ar fi fost utilă doar pe timpul verii. Ast­fel au ajuns la concluzia că ar îmbu­nătăți situația lui Alexandru dacă ar crea pentru el o mașină. „Din oc­tom­brie 2015 am început să lu­crăm intens la acest proiect și ne dorim să îndeplinim visul lui Alexandru, dar și al altor tineri pentru care deplasarea cu mijloacele de transport în comun este aproape impo­sibilă, mai ales în Republica Moldova”, îmi spune Adrian. Pro­iectarea automobilului au făcut-o împreună, piesă cu piesă, apoi s-au gîndit și la design-ul mașinii, la comodități, dar și la siguranța pe care să o asigure atît șoferului, cît și pasagerului.

În echipa „AVAI Movement” sînt șapte membri, toți din Moldova.

În echipa „AVAI Movement” sînt șapte membri, toți din Republica Moldova.

„AVAI Movement” este o ma­șină de tip „Smart” cu două locuri. „Șasiul și motorul sînt de la o ma­șină deja existentă, în ceea ce pri­vește designul și dotările mașinii, sînt ideile noastre pe care urmează să le punem în practică. Am ales să facem aceste împrumuturi de la o mașină care este pe piață pentru siguranță, deoarece, în caz contrar, trebuie să o luăm de la zero. Adică să supunem modelul nostru unor teste de siguranță, omologări, înre­gistrări și altele, care ar întîrzia rea­lizarea proiectului”, spune Ion, în timp ce analizează proiectul pe telefon.
Automobilul este proiectat cu șapte air-bag-uri, cu două în plus decît la mașinile obișnuite. Are o manetă pentru frînă și accelerație, iar pentru deschiderea și blocarea ușilor, pornirea motorolui și re­gla­rea temperaturii din salonul mașinii au creat o aplicație pentru tele­co­mandă, dar și pentru smartphone. „Comenzile mașinii pot fi date in­clu­siv de la distanțe mari. Dacă el este la Iași și mașina este la Chișinău, Alexandru, prin intermediul apli­cației AVAI, deține controlul asupra mașinii. Inclusiv părinții pot urmări deplasarea mașinii conectîndu-se cu ajutorul unui laptop”, poves­teș­te Adrian. Tînărul spune că acest lu­cru revoluționează, de fapt, modul în care prietenul lui se va putea deplasa fără a întîmpina difi­cul­tăți.

O mașină de 21 de mii de dolari

Una dintre cele mai mari pro­bleme pe care le întîmpină persoa­nele care au acest handicap este accesul în mijloacele de transport. Referitor la acest aspect, Ion și Adrian au proiectat o platformă laterală mobilă, cu două componente, care va ușura intrarea în au­tomobil. Aceasta este încorporată la ușa din stînga a mașinii și poate fi activată tot cu ajutorul aplicației de pe telefon sau telecomandă. În caz de accident, platforma se va de­zactiva automat și astfel va permite ieșirea șoferului din mașină în si­guranță.
De asemenea, tinerii au luat în calcul și alte pericole, nu doar cele din trafic. Au prevăzut un sistem prin care, cu ajutorul unor senzori, mașina va detecta primejdii de la dis­tanță, inclusiv fumul sau flacăra, care vor fi stinse cu ajutorul unui sistem conceput de viitorii ingineri. „Sînt o persoană activă, mă implic în viața socială, în diverse proiecte, dar totul se rezumă la aceeași pro­blemă: deplasarea în alte localități, care este aproape imposibilă. Ac­cesul nostru în mijloacele de transport în comun este dificil,de aceea îmi doresc să realizăm acest proiect și să venim în sprijinul mai multor tineri care au aceeași problemă”, îmi spune Alexandru emoționat, dar încrezător în timp ce își aranjează barba deasă. Din proiect face parte și un sca­un cu rotile electric, care, prin încăr­carea bateriilor încorporate, asi­gu­ră deplasarea pe o distanță de circa 40 de kilometri.

Vis realizat după zece ani

„Am tot amînat de la un se­mestru la altul, vacanțele le-am petrecut în afara țării, iar începînd cu luna octombrie, am început să ne gîndim tot mai serios asupra acestui proiect pentru care, în acest moment, avem nevoie de finanțare”, îmi mărturisește Ion, un tînăr înalt tras ca prin inel. Sînt doar cîteva zile de cînd au lansat proiectul pe platforma de crowdfounding, www.indiegogo.com, și, în termen de 40 de zile, speră să reușească să adune suma de 21.000 de dolari. Banii le-ar permite să se „refugieze” timp de cîteva luni în garaj pentru a construi automobilul AVAI lui Alexandru. „Costurile sînt atît de mari deoarece este un prototip. Noi credem că, odată realizată, în vii­tor, această mașină va putea fi con­stru­ită chiar și cu zece mii de dolari”, adaugă Adrian, aranjîndu-și părul blond și des, în timp ce în pri­virea din ochii asemeni cerului i se citește încrederea și dorința de a reuși.

„Costurile sînt atît de mari deoarece este un prototip. Noi credem că, odată realizată, în vii­tor, această mașină va putea fi con­stru­ită chiar și cu zece mii de dolari”, adaugă Adrian

Rețelele de socializare au dat aripi proiectului care a trezit o să­mîncioară de speranță și în inimile altor tineri cu probleme locomotorii, care au început să ceară sprijinul lui Ion și Adrian. Băieții sînt încurajați de cei care nu pot merge să construiască automobilul, cu cre­dința că vor putea și ei să înlo­cu­iască roțile scunelor cu rotile cu cau­ciucurile unei mașini. Dorința tine­rilor se citește în priviri, se gîndesc la diverse metode de atragere a fon­durilor acum, cînd aproape toate detaliile sînt puse la punct. Printre calcule, Ion spune dintr-odată, ui­mit, că „peste două zile voi avea 23 de ani, am uitat de ziua mea”. De­di­carea și pasiunea cu care cei doi vorbesc despre proiectul lor le-au adus și alți membri în echipă. Ală­turi de Adrian, Ion și Alexandru a venit Constantin Vlas, în calitate de coordonator, Daniela Vortolomei, care se ocupă de promovarea pro­iectului, Ana Creascov, responsabilă de conținut și comunicare și Nicoleta Paiu, care se ocupă de de­signul grafic. Motorul proiectului este Alexandru, care, deși este im­plicat în diverse activități pri­vind sprijinul persoanelor cu diza­bili­tăți, în prezent a lăsat în umbră cele­lalte proiecte implicîndu-se în pro­iectul AVAI. „Acest automobil îmi va schimba viața. Voi putea pleca în alte orașe ca să mă implic în di­fe­rite proiecte, să cunosc oameni noi, să vin în ajutorul celor cu dizabi­li­tăți și să le povestesc istoria mea, cum am trecut peste greutăți”, mărtu­ri­sește Alexandru.

Studiile în domeniul mecanicii și experiența pe care o au Ion și Adrian, sprijiniți de ceilalți membri, dar și de persoanele apropiate nu este deajuns. Tinerii își pun speranța în bunătatea oamenilor pentru ca visul să se transforme în realitate peste șase luni, așa cum i-au promis lui Alexandru.

Autor:

Elena GUȚANU

Redactor la Opinia studențească, studentă la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top