Wresling cu metafore

Scor la pauză Niciun comentariu la Wresling cu metafore 12

Măștile impresionante ale lup­tătorilor din Lucha Libre datează încă din vremurile aztece. Acestea sînt foarte colorate și reprezintă tot felul de zei antici, a căror identitate o împrumută lucha­dorii (wreslerii).

De scurt timp, în Peru, a apărut un sport ce folosește aceleași măști. Diferența este că în Lucha Libro, com­petitorii ce se întîlnesc în ring față în față nu se iau la pumni, ci pri­mesc trei cuvinte, un laptop conectat la un ecran gigant și cinci minute să scrie o poveste folosind cuvintele date. La sfîrșit, cel care pier­de tre­bu­ie să-și dea masca jos, în timp ce cîș­ti­gătorul se califică pen­tru run­da ur­mă­toare, de peste o săptămînă. Tot ce scriu luptă­to­rii, inclusiv erori, pa­ra­grafe șterse sau fire narative rupte, sînt proiectate live pe ecran, într-o în­că­pere în care tinerii stau la coadă să poată ajunge. La sfîrșit, ju­riul ajutat de că­tre public alege cîști­gătorul, pre­miul cel mare reprezentînd un con­­tract de publicare pentru cartea pe care trebuie să o termine în șase luni de la runda finală.

Seturi de cuvine precum „mai­mu­ță, bilet de avion și dicționar” se trans­formă în povești despre dan­­sa­to­ri de flamenco sau turiști ame­ri­ca­ni. Cît despre măști, acestea le o­fe­ră par­ticipanților un sentiment de si­gu­ranță și libertate de ex­pri­ma­re mai mare știind că ni­meni nu-i poate re­­­cu­noaște în tim­pul ju­ri­zării. Cîș­ti­gă­­­torul final este ul­ti­mul care-și va da masca jos, iar as­ta se va întîmpla la evenimentul în care își va lansa car­tea pentru care a cîștigat contractul.

Oficialii care au fondat Lucha Li­bro spun că acest sport este de fapt și o investiție în cultură, asta după ce, în urma unui studiu rea­li­zat în 2009, a reieșit că elevii din Peru se află pe lo­cul 62 din 65 cînd vine vor­ba des­pre înțelegerea unui text. Unde mai pui și faptul că pu­bli­­ca­țiile din Peru sînt scoase într-un număr foarte limitat și acestea cu prețuri variind între 70 și 100 de lei, consecința directă fiind o bază mică de cititori.

Ar fi interesant de importat și la noi acest sport, mai ales că și Ro­mâ­­nia ocupă o poziție modestă în topul de mai sus. Ce-i drept, nu știu însă cum s-ar descurca într-o țară în care site-urile cu știri din sport sînt dominate în proporție de 90% de fotbal.

Iulian BÎRZOI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top