Țara arde pe Facebook

Primul răcnet Niciun comentariu la Țara arde pe Facebook 28
Țara arde pe Facebook

De-a lungul vremii, Facebook a devenit ce­va mai mult decît o simplă rețea socială. Co­nec­tați permanent, pe telefon sau acasă la calculator, site-ul a devenit pentru unii un a­de­vă­rat mod de viață. Deja nici nu ne mai surprinde că există locuri de muncă ce presupun să stai toată ziua pe Facebook și să ai grijă de o pagină, sau să manageriezi reclame țintite că­tre un anumit public.

Totuși, pe lîngă toate uneltele și caracteris­ticile pe care le știm, există probabil încă pe atîtea la care însă nu avem acces din cauză că ele sînt lansate mai întîi în SUA sau alte țări în­a­in­te să apară și în România. Una dintre a­ces­tea care a pornit o întreagă dispută politică săp­tămîna trecută este secțiunea de „Trending”. Aceasta presupune o listă scurtă care se ac­tua­lizează în timp real, ce conține cele mai im­por­tante titluri din presă care se discută la ora respectivă și personalizate în funcție de in­teresele fiecăruia.

Conflictul a apărut acum cîteva zile, cînd în urma unui raport făcut de Gizmodo (n.r.: unul dintre cele mai mari bloguri de tehnologie), care a arătat că știrile afișate ignoră inten­țio­nat interesele cititorilor conservatori. Mai mult, Gizmodo denotă că în locul subiectelor scoase erau introduse altele, care de obicei proveneau de la instituții media foarte populare, precum BBC, CNN sau Reuters și că niciodată la Tren­ding nu apăreau subiecte care țineau de Face­book.

N-a durat mult și imediat au apărut mai mulți politicieni americani care i-au cerut lui Mark Zuckenberg explicații, unii dintre Re­pu­blicani apelînd la Congres pentru a porni niște investigații. Și deși marți, unul dintre vice-președinții companiei, Tom Stocky a negat sus­piciunile și a zis că „nu inserăm în mod artificial subiecte în secțiunea de trending”, The Guar­dian a publicat un ghid intern de la Face­book, ce contrazice afirmația anterioară. Docu­mentul conține tot felul de instrucțiuni despre cum se pot „injecta” sau pune o „listă neagră” a­numite subiecte mediatice.

În același timp, Facebook a realizat o scur­tă anchetă internă, pentru ca joia trecută Mark să scrie pe blog că „nu am găsit nicio dovadă cum că raportul este adevărat”. De asemenea, a­ces­ta a mai anunțat că intenționează să invite mai mulți reprezentanți conservatori precum și oameni „din tot spectrul politic” la sediu pentru a discuta despre acuzațiile de părtinire politică.

Indiferent dacă acuzațiile sînt adevărate sau nu, tot acest conflict n-a demonstrat decît că oamenii au devenit prea comozi în ce privește informarea și ca să fii la zi cu ce se întîmplă în lume, trebuie să o faci ca pe vremuri – din trei surse diferite.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top